جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

قرص ضد استرس پروپرانول / کاربردهای پروپرانول و کاهش استرس

قرص ضد استرس پروپرانول
تاریخ بروزرسانی : ۲۰ اسفند

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

قرص ضد استرس پروپرانول را بیشتر بشناسید. آیا تا به حال احساس اضطراب پیش از سخنرانی، یک آزمون مهم یا شرکت در یک رویداد اجتماعی را تجربه کرده‌اید؟ قرص ضد استرس پروپرانول می‌تواند یک انتخاب مناسب در این شرایط باشد؛ البته نه به این راحتی! مصرف این دارو نیاز به مشاوره پزشکی دارد و پزشک در صورت نیاز، دوز مناسبی از آن را برای شما تجویز می‌کند.

این دارو که نام اصلی آن پروپرانولول است، کاربردهای بسیاری برای رفع مشکلات جسمی و روانی در انسان‌ها دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تسکین علائم اضطراب، کاهش ضربان قلب و… اشاره کرد. این مقاله به شما کمک می‌کند تا با قرص ضد استرس پروپرانول، موارد مصرف و عوارض آن بیش‌تر آشنا شوید. البته همه افراد مبتلا به استرس نیاز به مصرف دارو ندارند. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که اگر دچار استرس بیش از حد هستید، همین حالا از مشاوره استرس آنلاین  «حال» کمک بگیرید.

کاربرد پروپرانول

قرص پروپرانول می‌تواند یک انتخاب مناسب برای کسانی باشد که از قرارگرفتن در موقعیت‌های اجتماعی واهمه دارند


تصویر خدمات اقساطی

قرص پروپرانول برای کاهش استرس

قرص پروپرانول یک داروی مسدودکننده بتا یا بتابلاکر است که به کاهش سریع علائم استرس از جمله ضربان قلب بالا، تعریق و لرزش بدن کمک می‌کند. برخلاف سایر داروهای ضداضطراب یا ضدافسردگی که مراکز عاطفی مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهند، پروپرانول با کمک به جلوگیری از اثرات فیزیکی استرس، آن را تسکین می‌دهد.

زمانی که فرد دچار استرس می‌شود، مغز شروع به تولید بیش‌تر مواد شیمیایی از جمله اپی‌نفرین (آدرنالین) و نوراپی‌نفرین (نورآدرنالین) می‌کند. این مواد می‌توانند ضربان قلب را افزایش دهند و باعث لرزش دست و پاها، تنگی نفس، تنش عضلانی، گشادشدن مردمک چشم‌ها و عرق‌کردن بیش از حد شوند. قرص ضد استرس پروپرانول با مسدودکردن این ترکیبات شیمیایی و کاهش هورمون‌های استرس، باعث کاهش این علائم می‌شود.

در واقع این دارو نمی‌تواند اضطراب را درمان کند و فقط علائم آن را کاهش می‌دهد. استفاده از آن معمولا بین سی تا شصت دقیقه قبل از یک رویداد استرس‌زا مثل امتحان می‌تواند از بروز علائم استرس جلوگیری کند و تا سه یا چهار ساعت بعد از مصرف، اثربخش باشد.

شما میتوانید سوالات دارویی آنلاین خود را با مشاوران و پزشکان حال در میان بگذارد.

موارد مصرف قرص پروپرانول

قرص پروپرانول تنها یک داروی ضداسترس نیست؛ بلکه پزشکان آن را برای کنترل بسیاری از مشکلات جسمی و روانی تجویز می‌کنند. اولین موارد استفاده پروپرانول به نیم قرن پیش برمی‌گردد که پزشکان آن را برای درمان آنژین صدری تجویز می‌کردند. اما امروزه کاربردهای مختلفی برای آن وجود دارد؛ از جمله:

  • درمان ضربان قلب نامنظم یا آریتمی قلبی
  • کنترل فشار خون بالا
  • کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی
  • جلوگیری از سردردهای میگرنی
  • کاهش درد قفسه سینه ناشی از آنژین
  • کاهش اضطراب در بیماران مبتلا به فوبیای اجتماعی، اختلال اضطراب و…
  • کنترل علائم پرکاری غده تیروئید
موارد مصرف قرص پروپرانول

مصرف قرص پروپرانول می‌تواند به کاهش سردردهای میگرنی در بیماران کمک کند

تداخل دارویی قرص ضد استرس پروپرانول

قرص ضد استرس پروپرانول می‌تواند با بسیاری از داروها، خوراکی‌ها یا داروهای گیاهی تداخل داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که حتما مصرف آن را به پزشک خود اطلاع دهید تا در صورت نیاز، داروی تجویزی شما را تغییر دهد. ضمنا در صورتی که داروهای بدون نسخه تهیه می‌کنید، در مورد مصرف همزمان آن با پروپرانول با کارشناس فنی داروخانه مشورت کنی یا از مشاوره دارویی حال کمک بگیرید. به طور کلی استفاده همزمان پروپرانول با داروهای زیر می‌تواند تداخل ایجاد کند:

  • داروهای کاهش‌دهنده فشار خون
  • داروهای ضدافسردگی
  • داروهای شل‌کننده عضلانی
  • داروهای بیماران مبتلا به آسم یا انسداد مزمن ریه
  • داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی
  • داروهای سرماخوردگی یا ترکیباتی که برای درمان احتقان بینی و سینوس مصرف می‌شوند

حتما به این نکته توجه کنید که پروپرانول می‌تواند تزریق آدرنالین را در افراد مبتلا به آلرژی غذایی تحت تاثیر قرار دهد و اثربخشی آن را کم کند. از سوی دیگر، مصرف این دارو در افرادی که از مصرف برخی قندها یا غذاهای لبنی منع شده‌اند، ممکن است مناسب نباشد. کپسول‌های طولانی‌اثر پروپرانولول حاوی ژلاتین و ساکاروز هستند که در برخی افراد باعث بروز واکنش‌های آلرژیک می‌شود.

عوارض قرص پروپرانول

اگرچه پزشکان مصرف قرص ضد استرس پروپرانول را بی‌خطر می‌دانند، اما مصرف این دارو می‌تواند در برخی افراد باعث بروز خستگی، تغییرات وزن، بی‌خوابی و اسهال شود. به طور کلی درصد کمی از بیماران عوارض جانبی جدی را در اثر مصرف آن تجربه می‌کنند. با این حال توصیه می‌شود که هر نوع علائم غیرعادی را که به دنبال مصرف پروپرانول در شما ایجاد می‌شود، به پزشک خود اطلاع دهید.

بیشتر بدانید: عوارض قطع داروهای افسردگی

قرص ضد استرس پروپرانول

ممکن است مصرف همزمان قرص پروپرانول با برخی از داروها تداخل داشته باشد

با وجود امن‌بودن مصرف پروپرانول، این دارو برای همه افراد مناسب نیست و نمی‌تواند گزینه درمانی مناسبی برای افراد دارای شرایط زیر باشد:

  • بیماران مبتلا به آسم، دیابت، فشار خون پایین، ضربان قلب آهسته
  • زنانی که در دوران بارداری و شیردهی هستند یا قصد بارداری دارند

پزشکان برای افراد مختلف، دوزهای متفاوتی از این دارو را تجویز می‌کنند که مقدار آن بسته به وضعیت سلامتی بدن، بین ۱۰ تا ۱۶۰ میلی‌گرم خواهد بود. توجه کنید که قطع یک‌باره و ناگهانی این دارو می‌تواند عوارضی مانند درد قفسه سینه، تعریق و ضربان نامنظم قلب را در مصرف‌کنندگان ایجاد کند. ضمنا مصرف آن به طور کلی برای بیماران مبتلا به بیماری عروق محیطی توصیه نمی‌شود و می‌تواند علائم این بیماری را در افراد تشدید کند.

درصورت داشتن هرگونه سوال در زمینه مشاوره پزشکی مغز و اعصاب میتوانید از خدمات ویزیت آنلاین متخصص مغز و اعصاب سامانه حال استفاده کنید.

کلام پایانی

قرص ضد استرس پروپرانول یک داروی بتابلاکر است که از آن برای طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله استرس، میگرن و مشکلات قلبی استفاده می‌شود. این دارو نیاز به تجویز پزشک دارد و مصرف خودسرانه آن به دلیل تداخلات دارویی مختلف، ممکن است مشکلات جدی ایجاد کند. اگر نیاز به راهنمایی پزشکی در این زمینه دارید، می‌توانید همین حالا از پزشکان آنلاین سامانه «حال» مشاوره بگیرید. برای خرید این دارو نیز می‌توانید از داروخانه حال کمک بگیریدی.

 

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”قرص ضد استرس پروپرانول چه احساسی ایجاد میکند؟” answer-0=”این دارو معمولا در فاصله کوتاهی بعد از مصرف باعث کاهش ضربان قلب و تسکین احساس استرس و اضطراب می‌شود. برخی افراد در اوایل دوره مصرف آن ممکن است دچار سردرد، خستگی یا ضعف شوند که با عادت بدن به این دارو، این علائم هم برطرف خواهند شد.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”آیا قرص ضد استرس پروپرانول خواب آور است” answer-1=”این قرص ممکن است در هنگام شروع مصرف، باعث احساس خستگی، سرگیجه و ضعف شود و با ایجاد حس خواب‌آلودگی، بر تمرکز شما تاثیر بگذارد. اگر می‌خواهید از آن برای کاهش استرس امتحان و… استفاده کنید، بهتر است با مشورت پزشک از چند روز قبل، میزان خواب‌آور‌بودن آن را در خود تست کنید.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

 

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

 

منابع

www.nhs.uk

theindependentpharmacy.co.uk

www.youngminds.org.uk

khealth.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

سارا محمدی

4 ماه پیش

سلام وقت بخیر من متاسفانه نتونستم پیام آفلاین برای پزشکم بذارم. برای من پرانول ۲۰ تجویز شده یکی صبح ها و سرترالین ۵۰ ظهرها. من صبح ها بی حال خودمو با قهوه جبران میکردم. اگه پرانول صبح بخورم خواب اور نیست؟ اشکال نداره شب بخورم؟ از طرفی برام مهمه برای امتحان دوماه دیگم ( که صبحه) استرس نداشته باشم
پاسخ دهید
0

نازنین بازگشته

6 ماه پیش

سلام وقت بخیر من از دیروز ضربان قلبم تند تراز حالت عادی میزنه . این قرص مناسبه ک مصرف کنم
پاسخ دهید
0

تیم تحریریه

6 ماه پیش

بله اما حتما بعدش به پزشک مراجعه کنید
پاسخ دهید
0

الهام

9 ماه پیش

سلام روزتون بخیر میخواستم بدونم چه دوزی از پروپرانول برای کسی که یه امتحان مهم داره و برای کم شدن استرس از این دارو میخواهد استفاده کنه توصیه میشه
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

4 ماه پیش

سلام و وقت بخیر استفاده از پروپرانولول قبل از امتحان می‌تواند به کاهش علائم استرس و اضطراب کمک کند. این دارو عملکرد سیستم عصبی سمپاتیک را تثبیت می‌کند و اثرات فیزیولوژیک استرس را کاهش می‌دهد، از جمله ضربان قلب سریع، لرزش دست، عرق‌ریزی و خلق و خوی آزرده. باعث ایجاد آرامش و تسکین در برخی از افراد می‌شود. اما مهم است بدانید که تجویز و مصرف پروپرانولول برای کاهش استرس قبل از امتحان باید توسط پزشک صورت گیرد. پزشک شما با توجه به وضعیت شما، تاریخچه پزشکی و دیگر عوامل مرتبط، بهترین روش و دوز پروپرانولول را برای شما تعیین خواهد کرد. همچنین، پروپرانولول ممکن است عوارض جانبی مانند خستگی، سردرد، گیجی و کاهش ضربان قلب را داشته باشد، بنابراین می‌بایست در مورد مزایا و معایب استفاده از این دارو با پزشک خود صحبت کنید.
پاسخ دهید
1

محمد

2 ماه پیش

سلام وقت بخیر این فرص ممکنه آدم رو دچار خواب آلودگی کند؟
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

2 ماه پیش

سلام وقت بخیر عوارض قرض ضد استرس پروپرانول باعث بروز خستگی، تغییرات وزن، بی‌خوابی و اسهال میتونه مشه. اگر دچار خوابالودگی شدید میتونید با پزشک تون مشاوره داشته باشید تا نوع داروتون رو در صورت نیاز تغیر بدن.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات