جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

پماد کالاندولا و موارد مصرف آن / همه چیز درباره کالاندولا

پماد کالاندولا
تاریخ بروزرسانی : ۰۴ دی

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

پماد کالاندولا داروی نام‌آشنا، پرکاربرد و در دسترسی است. این دارو ضدالتهاب است و تاثیرگذاری‌اش را در درمان زخم‌ها و التهاب‌های پوستی نشان داده است. این پماد را از گیاهی به نام کالاندولا می‌سازند.

کالاندولا یک گیاه همیشه بهار است که از گذشتۀ دور فوایدش برای سلامت بدن شناخته شده بود. گلبرگ‌های این گیاه سرشار از ترکیبی به فلاونوئید است که خاصیت ضدالتهابی و حتی ضددیابت و ضد سرطان دارد.

در این مطلب می‌خواهیم برایتان دربارۀ فواید این پماد بنویسیم و بگوییم که این پماد چه کاربردهایی دارد و البته عوارض آن چیست. با ما همراه باشید.


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

فواید پماد کالاندولا را بشناسید

شاید کمتر دارویی را بتوانید پیدا کنید که به اندازۀ پماد کالاندولا فایده داشته باشد.  همان‌طور که گفتیم گلبرگ‌های گیاه کالاندولا سرشار از فلاونوئید هستند، و این ترکیب خواص زیر را دارد:

  • کاهش التهاب
  • جلوگیری از لخته شدن خون
  • تاثیر مثبت بر سطح قند خون
  • کمک به درمان سرطان
  • محافظت از مغز (اثرات محافظتی عصبی)
گیاه کالاندولا

گل همیشه بهار یا گیاه کالاندولا

درباره فواید پماد کالاندولا می‌توان گفت کالاندولا برای درمان انواع بیماری‌های پوستی (جوش و زخم و عفونت) استفاده شده و خاصیت مثبت درمانی خودش را نشان داده است. کالاندولا به کلاژن‌های موجود در پوست کمک می‌کند و باعث رشد بافت جدید می‌شود؛ همین ویژگی در درمان زخم و کاهش التهاب پوستی اثرگذار است.

علاوه بر آن کالاندولا دارویی ضد التهاب و ضد درد است و حتی برای تسکین عوارض جانبی درمان سرطان از جمله رادیوتراپی استفاده می‌شود.

البته خواص کالاندولا به درمان محدود نمی‌شود؛ بعضی از مردم می‌گویند که این پماد را می‌توان به عنوان مرطوب‌کنندۀ پوست و بهترین کرم ضد آفتاب هم استفاده کرد! البته در این زمینه باید تحقیقات بیشتری انجام گیرد.

در ادامه می‌خواهیم دربارۀ خواص پماد کالاندولا بیشتر توضیح بدهیم.

درصورت داشتن سوالات دارویی میتوانید با شماره مشاوره دارویی سامانه ارتباط برقرار کنید.

پماد کالاندولا برای زخم بستر

کالاندولا در درمان انواع زخم‌ها اثردرمانی فوق‌العاده‌ای دارد. دربارۀ تأثیر پماد کالاندولا در درمان زخم تحقیقات زیادی انجام شده است.

محققان مقاله‌ای را در مجلۀ پزشکی خانواده و مراقبت های اولیه (Family Medicine and Primary Care) منتشر کرده‌اند که در آن نشان داده‌اند کالاندولا در بهبود زخم سزارین در زنانی که به تازگی زایمان کرده‌اند، تأثیر مثبتی داشته است؛یعنی هم موجب شده که زخم زودتر بهبود یابد و هم جای برش‌ها التهاب و قرمزی کمتری داشته است.

دربارۀ تأثیر پماد کالاندولا برای زخم بستر یا زخم فشاری هم پژوهش‌هایی صورت گرفته است. برای مثال محققان ایرانی در سال 1387 مقاله‌ای را با عنوان « بررسی تاثیر پماد کالاندولا آفیشینالیس بر بهبودی زخم فشاری» در مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران منتشر کرده‌اند. نتایج تحقیق آن‌ها نشان می‌دهد که پماد کالاندولا می‌تواند هم در بیمارستان‌ها و هم در خانه برای درمان زخم های فشاری مورد استفاده قرار گیرد.

درباره پانسمان زخم در منزل و مراحل آن بیشتر بدانید

پماد کالاندولا برای سوختگی

پماد کالاندولا برای نوزاد

وقتی نوزادتان را پوشک می‌کنید، همیشه این احتمال وجود دارد که پوست نوزاد در ناحیه‌هایی که زیر پوشک است، دچار ادرار سوختگی شود، جوش بزند و خارش پیدا کند.

کالاندولا در درمان انواع سوختگی اثر مثبت دارد. بنابراین می‌تواند به درمان این التهاب در نوزادان کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از پماد کالاندولا 1.5 درصد به مدت 10 روز می‌تواند برای درمان سوختگی پای نوزاد مفید باشد.

البته بهتر است که در این باره با متخصص اطفال هم مشورت کنید. در این مطلب هم می‌توانید دربارۀ درمان سوختگی و انواع پمادهای سوختگی بیشتر بخوانید.

پماد کالاندولا برای جوش

بعضی افراد از پماد کالاندولا برای جوش استفاده می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که این پماد حتی برای پیشگیری از جوش هم مفید است. استفاده از پماد کالاندولا روی بخش‌هایی از پوست که مستعد جوش زدن است، می‌تواند به جلوگیری از پیدا شدن آکنه‌ها کمک کند و به نوعی برای درمان جوش صورت نیز استفاده می‌شود. این پماد برای التهاب‌های پوستی دیگر مثل اگزما هم خواص درمانی دارد.

البته اگر از جوش و اگزما رنج می‌برید بهتر است قبل از مصرف این پماد با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید تا او بهترین دارو را برای درمان جوش و اگزما به شما معرفی کند. پیشنهاد ما به شما مشورت با دکتر آنلاین پوست در سامانۀ «حال» است.

بیشتر بخوانید: پماد کلوبتازول برای اگزما

پماد کالاندولا برای اگزما

پماد کالاندولا برای قارچ

پماد کالاندولا خواص ضد قارچی دارد و می‌تواند از تکثیر قارچ‌ها جلوگیری کند. یک مقاله در مجلۀ زنان و سلامت (Women and Health) منتشر شده که نشان می‌دهد کالاندولا به درمان عفونت قارچی واژن کمک می‌کند. به همین علت، از این پماد برای درمان قارچ واژن هم استفاده می‌شود. البته سرعت درمان عفونت قارچی با داروی کلوتریمازول در مقایسه با کالاندولا بیشتر است. دربارۀ قارچ پا و راه درمان آن نیز می‌توانید این مطلب را بخوانید.

عوارض پماد کالاندولا

آیا کالاندولا با این همه خاصیت مثبت درمانی عوارض منفی هم دارد؟ ممکن است این سوال خیلی از شما باشد. پاسخ سوال شما مثبت است.

بعضی افراد به گیاهان خانوادۀ کالاندولا و گل همیشه بهار حساسیت دارند. این افراد نباید از پماد کالاندولا استفاده کنند، زیرا ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشند.

همچنین زنانی که باردارند یا در حال شیردهی هستند، نباید از پماد کالاندولا استفاده کند. این پماد ممکن است سطح هورمون‌های آن‌ها را تغییر دهد و حتی باعث قاعدگی شود. همچنین اگر دارو مصرف می‌کنید یا قرار است جراحی کنید، برای استفاده از کالاندولا با پزشک مشورت کنید. ممکن است پماد کالاندولا با داروهایتان تداخل داشته باشد، یا عوارض جراحی را بیشتر کند، مثلا باعث خونریزی بشود.

بنابراین استفاده از کالاندولا همیشه بی‌خطر نیست.

درباره بیماری زونا و راه های درمان آن این مطلب می‌تواند به شما کمک کند.

قیمت و خرید پماد کالاندولا

پماد کالاندولا داروی در دسترس و ارزانی است. هم‌اکنون (آبان 1401) قیمت این پماد 16 هزار تومان است و می‌توانید این پماد را از هر داروخانه‌ای تهیه کنید. البته نیازی نیست که حتما مراجعۀ حضوری داشته باشید؛ می‌توانید سفارش خود را در داروخانه آنلاین حال ثبت کنید و پماد را درب منزل تحویل بگیرید.

 

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”آیا پماد کالاندولا برای زخم بستر مناسب است؟” answer-0=”مطالعات نشان می‌دهد که پماد کالاندولا برای درمان انواع زخم، از جمله زخم بستر، مفید است.” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”پماد کالاندولا برای سوختگی دست مناسب است؟” answer-1=”بله؛ پماد کالاندولا برای درمان انواع سوختگی در پوست استفاده می‌شود. البته اگر دچار سوختگی شده‌اید، بهتر است در این زمینه با پزشک خود هم مشورت کنید.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

 

منابع

https://www.healthline.com

https://www.verywellhealth.com

https://en.wikipedia.org

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

آناهیتا

1 هفته پیش

برای از بین بردن لک های پوست و روشن شدن و درمان جوش میشه ازش استفاده کرد و چطور باید استفاده کرد راجب آفتاب سوختگی هم گفته بود یعنی ممکنه به جای ضد آفتاب استفاده بشه؟
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

1 هفته پیش

سلام و وقت بخیر این پماد برای تحریکات پوستی و ترمیم زخم ها و بریدگی های کوچک و اگزما استفاده میشه. برای درمان جوش و لک های پوستی ممکن از این پماد استفاده بشه اما تاثیر آن کم است و بهتره به دکتر پوست مراجعه کنید تا متناسب با نوع جوش تون از داروهای مخصوص استفاده کنید. برای محافظت دربرابر اشعه های UV باید از کرم های ضدآفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کرد.
پاسخ دهید
0

فرهاد ابراهیمی

2 ماه پیش

سلام وقت بخیر من ۲۴ سالمه جنوب زندگی میکنم خیلی عرق سوز کشاله ران میشم خیلی خسته شدم گفتن این پماد خوبه باید چه مدت زمان چند ساعت روی پوست بمونه؟ لازم به شستشو بعد از استفاده نیست؟ ممنون میشم راهنمایی کنید پماد خوب هم هست ممنون میشم اسمشو بگین.
پاسخ دهید
1

مدیریت سایت

2 ماه پیش

سلام وقت شما هم بخیر آقای ابراهیمی بله از این پماد برای عرق سوز در ناحیه کشاله ران و زیر بغل استفاده میشه و فقط استعمال خارجی داره ولی اینکه تا چه حد و چندساعت باید روی پوست باشه به تشخیص پزشک پوست و مو هست چون بسته به میزان التهاب و سوزش باید تعیین بشه. بصورت عمومی باید ناحیه ای که دچار عرق سوز شده رو تمیز کنید و بعدش پماد رو بزنید و نیازی به شست و شو نداره. از استفاده این پماد در اطراف چشم خودداری نمایید. در صورت بروز سوختگی های شدید و عمیق، قبل از استفاده از کالاندولا با پزشک مشورت نمایید.
پاسخ دهید
0

3 ماه پیش

ایا برای لب استفاده میشود
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات