جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

معرفی بهترین مشاوران برای درمان افسردگی

تاریخ بروزرسانی : ۰۴ اردیبهشت

افسردگی بر افکار، عواطف و رفتار فرد تأثیر گذاشته و زندگی روزمره او را به شدت مختل می‌کند و لازم است که فرد افسرده هرچه زودتر تحت نظر مشاور یا روانپزشک، رمان خود را شروع کند. درمان افسردگی با کمک مشاور، باعث افزایش سرعت بهبود و همچنین درمان به روشی علمی و صحیح می‌شود، زیرا که خود درمانی در این زمینه می‌تواند عواقب بسیار بدی برای فرد یا خانواده او داشته باشد. در ادامه  7 تا از بهترین مشاوران مجموعه «حال» را با توجه به نظر کاربران، به شما معرفی می کنیم و شما می توانید به صورت فوری از آن ها مشاوره آنلاین بگیرید.


تصویر خدمات اقساطی

ویژگی های یک درمانگر خوب برای درمان افسردگی

در حالی که هر درمانگری ممکن است رویکرد منحصر به فرد خود را داشته باشد اما چندین ویژگی اصلی هستند که یک درمانگر خوب باید آنها را دارا باشد:

  • همدلی و شفقت: یک درمانگر خوب برای افسردگی باید واقعاً به سلامتی شما اهمیت دهد و نسبت به مبارزات شما همدلی نشان دهد.
  • گوش دادن: یک درمانگر باید فعالانه به نگرانی های شما گوش دهد، هم به کلماتی که استفاده می‌کنید و هم به احساساتی که منتقل می‌کنید.
  • تخصص در افسردگی: به دنبال یک درمانگر با تخصص خاص در درمان افسردگی باشید زیرا یک متخصص، استراتژی‌های بهتری برای درمان دارد.
  • شیوه های مبتنی بر شواهد: یک درمانگر خوب از شیوه های مبتنی بر شواهد استفاده می کند که از نظر علمی ثابت شده است و شامل درمان شناختی-رفتاری (CBT)، درمان بین فردی، یا رویکردهای مبتنی بر ذهن آگاهی و سایر موارد است.
  • مهارت های ارتباط موثر: یک درمانگر افسردگی باید دارای مهارت های ارتباطی عالی برای انتقال ایده های پیچیده به شیوه ای واضح و قابل درک باشد.
  • انعطاف پذیری و سازگاری: افسردگی برای هر فردی به طور متفاوتی بروز می‌کند. یک درمانگر خوب باید انعطاف پذیر و سازگار باشد و رویکرد خود را متناسب با نیازها و ترجیحات خاص شما تنظیم کند.
  • مرزها و حرفه ای بودن: یک درمانگر شایسته تنها باید به حریم خصوصی و محرمانه بودن اطلاعات شما احترام بگذارد، بلکه باید دستورالعمل ها و اصول اخلاقی حاکم بر رابطه درمانی را نیز انجام دهد.
  • صبر و دیدگاه بلندمدت: پرداختن به افسردگی سفری است که ممکن است زمان و تلاش یزادی را نیاز داشته باشد. یک درمانگر خوب صبر و حوصله نشان می‌دهد و شما را تشویق می‌کند که امیدتان را از دست ندهید.

بهترین مشاوران برای درمان افسردگی

در ادامه برای اینکه بدانیم برای درمان افسردگی به کدام دکتر مراجعه کنیم چندین مشاور بسیار خوب و با تجربه معرفی شده‌اند که می‌توانید از همینجا با آن‌ها به صورت آنلاین گفتگو کرده و برای درمان افسردگی اقدام کنید.

برای درمان افسردگی به روانشناس مراجعه کنیم یا روانپزشک؟

اگر به دنبال درمان افسردگی هستید، تصمیم گیری در مورد مراجعه به روانشناس یا روانپزشک یک تصمیم مهم است. بگذارید تفاوت بین این دو را با توضیح مشخص کنیم.

روانشناسان متخصصان سلامت روان هستند که آموزش های بالینی گسترده ای را در زمینه روان درمانی، مشاوره افسردگی و تست های روانشناختی گذرانده اند. آنها معمولا دارای مدرک دکترا (Ph.D. یا Psy.D) در روانشناسی هستند. روانشناسان بر تکنیک های گفتار درمانی، مانند درمان شناختی-رفتاری (CBT)، رفتار درمانی (DBT)، درمان بین فردی (IPT)، یا سایر رویکردهای مبتنی بر شواهد مسلط هستند. از طریق این درمان‌ها، روان‌شناسان به افراد کمک می‌کنند تا علائم افسردگی خود را شناخته و مراحل درمان را طی کنند.

از سوی دیگر، روانپزشکان دانشکده پزشکی را به پایان رسانده و مدرک دکترای پزشکی (M.D.) را دریافت کرده اند. روانپزشکان مجوز طبابت دارند و توانایی تجویز دارو برای شرایط سلامت روان از جمله افسردگی را نیز دارند. اگر افسردگی شما شدید باشد یا با کمک روانشناس درمان نشود، روانپزشک با یک ارزیابی جامع، داروهای مناسب را برای کمک به کاهش علائم شما تجویز خواهد کرد.

بنابراین، هنگام تصمیم گیری در مورد مراجعه به روانشناس یا روانپزشک برای درمان افسردگی، عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  • شدت افسردگی: اگر علائم شما خفیف تا متوسط است، درمان با روانشناس کافی است.
  • اولویت ها و اهداف شخصی: به این فکر کنید که آیا رویکرد مبتنی بر دارو (روانپزشک) را ترجیح می‌دهید یا رویکردی را که مبتنی بر درمان (روانشناس) است.
  • در دسترس بودن: روانشناسان معمولاً به دلیل تعداد بیشتر و فعالیت در زمینه سلامت روان، راحت‌تر در دسترس هستند.

درمان افسردگی

برای درمان افسردگی چه باید کرد؟

مقابله با افسردگی که یکی از انواع اختلالات روانی است و اینکه برای درمان افسردگی به چه دکتری مراجعه کنیم همیشه یک چالش بزرگ در ذهن افراد بوده است. در ادامه راهنمای جامعی در مورد درمان افسردگی به شما ارائه خواهد شد.

مراجعه به مشاور

مقابله با افسردگی اغلب نیاز به راهنمایی پزشک حرفه ای دارد. با یک روانشناس قرار ملاقات بگذارید یا از طریق مشاوره آنلاین روانشناسی با یک متخصص به صورت آنلاین مشورت کتید و مراحل درمان را در خانه خودتان طی کنید.

دارو درمانی

در برخی موارد، داروهای ضد افسردگی توسط روانپزشک برای کمک به کاهش علائم افسردگی تجویز می‌شود. این داروها با متعادل کردن مواد شیمیایی در مغز شما باعث بهبود خلق و خو و کاهش احساس غم و ناامیدی می‌شود. البته از عوارض جانبی آن ها هم نباید غافل شوید.

ایجاد شبکه حمایتی

ایجاد یک سیستم حمایتی قوی در کاهش افسردگی نقشی حیاتی دارد. با دوستان قابل اعتماد یا اعضای خانواده که گوش شنوایی دارند ارتباط برقرار کنید و از همدلی آنها استفاده کنید.

برای درمان افسردگی به کدام دکتر مراجعه کنیم

ورزش منظم

فعالیت بدنی نقش مهمی در کاهش افسردگی دارد. درگیر شدن در ورزش منظم، اندورفین های تقویت کننده خلق و خو را آزاد می کند و همزمان، هورمون های استرس را کاهش می دهد.

داشتن سبک زندگی سالم

رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم داشته باشید. خواب کافی نیز برای کاهش افسردگی بسیار مهم است، بنابراین یک روال خواب ثابت ایجاد کنید و از مصرف زیاد الکل نیز خودداری کنید.

تعیین اهداف واقع بینانه

افسردگی باعث می‌شود شما احساس غرق شدن کنید و انگیزه شما را از بین خواهد برد. اهداف خود را به اهداف کوچکتر تبدیل کنید و هر دستاورد را جشن بگیرید. این کار نه تنها اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد، بلکه حس هدفمندی و موفقیت را نیز در شما افزایش می‌دهد.

شرکت در فعالیت های شادی بخش

در فعالیت هایی مانند مطالعه، سرگرمی ها، گوش دادن به موسیقی یا گذراندن وقت در طبیعت. شرکت کنید که باعث شادی و آرامش شما می شوند.

دور کردن افکار منفی

افسردگی اغلب منجر به الگوهای تفکر منفی و تحریف شده می شود. به چالش کشیدن افکار منفی با شناسایی شواهدی که با آنها در تضاد است، تمرین کنید. افکار منفی را با جملات تاکیدی مثبت و واقع بینانه جایگزین کنید. این تکنیک که به عنوان بازسازی شناختی شناخته می‌شود، می‌تواند در طول زمان به سیم‌کشی مجدد تفکر شما کمک کند.

درباره افسردگی بارداری بیشتر بدانید.

برای درمان افسردگی به کدام دکتر مراجعه کنیم

 

چه زمانی برای درمان افسردگی به دکتر مراجعه کنیم؟

تعیین زمان مراجعه برای درمان افسردگی یک تصمیم مهم است که نباید به سادگی از آن بگذرید.

افسردگی یک بیماری جدی است که بر خلق و خو، افکار و رفتار شما تأثیر می گذارد. اگر علائم افسردگی را تجربه کرده اید که به مدت دو هفته یا بیشتر ادامه دارد، باید با روانشناس گفتگو کنید.

از نظر تحلیلی، چندین شاخص می تواند نشان دهد که زمان آن رسیده است که برای افسردگی به دنبال کمک پزشکی باشید:

بیشتر بدانید: علائم افسردگی در زنان خانه دار

مدت و شدت علائم

اگر علائمی مانند احساس مداوم غم و اندوه، ناامیدی، عدم علاقه به فعالیت ها، تغییر در اشتها یا وزن، کاهش انرژی، مشکل در تمرکز، یا افکار آسیب رساندن به خود را برای مدت طولانی تجربه کنید باید به پزشک مراجعه کنید.

تأثیر بر زندگی روزمره

اگر علائم افسردگی شما بر کار، روابط یا فعالیت های روزانه شما تأثیر می گذارد، ضروری است که با پزشک مشورت کنید.

افکار یا رفتارهای خودکشی

اگر افکار مکرر آسیب رساندن به خود، خودکشی، یا انجام هر گونه رفتارهای خود تخریبی دارید به پزشک مراجعه کنید.

دوره های قبلی یا سابقه خانوادگی

اگر سابقه افسردگی دارید یا اگر خانواده شما سابقه اختلالات افسردگی را داشته باشد، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی باشید.

درباره افسردگی بعد از زایمان و راه های درمان آن بیشتر بشناسید.

علائمی که بر سلامت جسمانی شما تأثیر می گذارد

اگر افسردگی به صورت علائم فیزیکی مانند دردهای غیر قابل توضیح، اختلال در الگوی خواب، تغییر در اشتها، مشکلات گوارشی یا خستگی مزمن ظاهر شود با ید به پزشک مراجعه کنید.

خودارزیابی

اگر احساس می‌کنید که غالباً تحت فشار قرار می‌گیرید، نمی‌توانید با عوامل استرس‌زا کنار بیایید، یا اگر وضعیت کلی ذهن شما به طور مداوم منفی است، از پزشک کمک بگیرید.

از طریق آزمون افسردگی بک میزان افسردگی را در خود بسنجید.

برای درمان افسردگی به چه دکتری مراجعه کنیم

مزایای مشاوره آنلاین برای درمان افسردگی

مشاوره روان‌شناسی آنلاین، در سال‌های اخیر به عنوان یک گزینه درمانی مؤثر برای افسردگی، محبوبیت زیادی به دست آورده است. چندین مزیت را دارد که آن را به یک جایگزین ارزشمند برای درمان حضوری تبدیل کرده است. مزایای مشاوره آنلاین روانشناسی برای افسردگی شامل موارد زیر است:

برای درمان افسردگی به کدام دکتر مراجعه کنیم

1. راحتی و در دسترس بودن: یکی از مزایای اصلی این است که مشاوره آنلاین بسیار راحت و در دسترس است. نیازی به مطب رفتن ندارد و باعث صرفه جویی در زمان شما می‌شود.

2. ناشناس بودن و محرمانه بودن: درمان آنلاین نیازی به معرفی ندارد و به ویژه برای افرادی که احساس امنیت نمی‌کنند یا خجالتی هستند بسیار مناسب است.

3. دسترسی به تعداد زیاد متخصصان: مشاوره آنلاین روانشناسی دسترسی شما را به طیف وسیع تری از درمانگران واجد شرایط، از جمله کسانی که در زمینه های خاصی مانند افسردگی، اضطراب یا تروما تخصص دارند، گسترش می دهد.

4. مقرون به صرفه بودن: درمان آنلاین گزینه مقرون به صرفه تری در مقایسه با درمان حضوری است. علاوه بر این، در هزینه های حمل و نقل، مانند کرایه، بنزین و … نیز صرفه جویی می‌شود.

5. دسترسی از هر مکانی: اگر شما ساکن شهرستان یا حتی مناطق دورافتاده هم باشید، از طریق مشاوره آنلاین می‌توانید با بهترین روانشناس گفتگو کرده و با او درباره مسائل مختلف مشورت کنید.

 

سوالات متداول

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات