جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

نکات مهم هنگام ترک داروهای ضد افسردگی

نکات مهم هنگام ترک داروهای ضد افسردگی
تاریخ بروزرسانی : ۰۴ اردیبهشت

ترک داروهای ضد افسردگی می‌تواند گامی به سوی کشف مجدد خود واقعی و پذیرفتن زندگی سرشار از نشاط و مثبت شما باشد. همانطور که در این مسیر رهایی قدم می‌گذارید برای خودشناسی و شناخت پیچیدگی های کنار گذاشتن داروهای ضد افسردگی با روانپزشک آنلاین در ارتباط باشید و بهترین راهکارها را از او دریافت کنید. اکنون بیایید با خواندن برخی نکات لازم، سفری را به سوی آینده ای روشن تر و بدون دارو آغاز کنیم


تصویر خدمات اقساطی

عوارض بعد از ترک داروهای ضد افسردگی

هنگام قطع داروهای ضد افسردگی، طیف وسیعی از عوارض جانبی گریبان‌گیر برخی افراد می‌شود. این عوارض قطع داروهای افسردگی بسته به داروی خاص، دوز و عوامل فردی از نظر شدت و مدت متفاوت خواهد بود. علائم رایج ممکن است شامل موارد زیر باشد:

علائم شبه آنفولانزا: سردرد، حالت تهوع، سرگیجه و خستگی.
اختلال خلقی: اضطراب، تحریک پذیری، نوسانات خلقی و بی ثباتی عاطفی.
اختلالات خواب: بی خوابی، رویاهای واضح یا اختلال در الگوهای خواب.
اختلالات حسی: احساس شوک الکتریکی، گزگز یا بی حسی.
مشکلات گوارشی: مشکلات گوارشی مانند اسهال یا ناراحتی معده.

اگر در نظر دارید داروهای ضد افسردگی خود را قطع کنید، حتما با پزشک مشورت کنید تا یک برنامه کاهش دارو به صورت صحیح را به شما پیشنهاد کند.

نکات مهم هنگام ترک داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی با تغییر سطح انتقال دهنده‌های عصبی در مغز مانند سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین که نقش کلیدی در تنظیم خلق و خو دارند، عمل می‌کنند. اثرات داروهای ضد افسردگی بر بدن، بسته به نوع دارو و پاسخ فردی متفاوت است. برای ترک داروهای ضد افسردگی باید با اثرات این داروها در بدنتان آشنا باشید. برخی از اثرات رایج داروهای ضد افسردگی شامل این موارد است:

بهبود خلق و خو: داروهای ضد افسردگی با بازگرداندن تعادل انتقال دهنده های عصبی در مغز به کاهش علائم افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات خلقی کمک می‌کنند.

عوارض جانبی فیزیکی: برخی از افراد با مصرف داروهای ضد افسردگی عوارض جانبی مانند حالت تهوع، تغییر وزن، سرگیجه یا اختلال عملکرد جنسی را تجربه کنند. البته این عوارض بسته به نوع دارو متفاوت باشد.

تغییرات خواب: داروهای ضد افسردگی بر الگوهای خواب تأثیر گذاشته و منجر به بهبود کیفیت خواب برای برخی افراد و اختلال در برخی دیگر می‌شوند. بنابراین نظارت بر هرگونه تغییر در عادات خواب، هنگام مصرف و ترک داروهای ضد افسردگی بسیار مهم است.

سطح انرژی: داروهای ضدافسردگی بر سطح انرژی تأثیر می‌گذارند، به طوری که برخی از افراد انرژی و انگیزه بیشتری را تجربه کرده و برخی دیگر احساس خستگی یا بی‌حالی بیشتری خواهند داشت.

اثرات شناختی: داروهای ضد افسردگی همچنین بر عملکردهای شناختی مانند تمرکز، حافظه و تصمیم گیری تأثیر می‌گذارند و برخی از افراد پس از مصرف، بهبود در علائم شناختی مربوط به افسردگی را تجربه می‌کنند.

6. اثرات ساختاری: تحقیقات نشان داده که استفاده طولانی مدت از داروهای ضد افسردگی بر ساختار و عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد، اگرچه پیامدهای دقیق آن هنوز در حال بررسی است.

بیشتر بدانید: علائم افسردگی در زنان خانه دار

آرام آرام ترک کنید!

برای جلوگیری از ایجاد مشکل قطع داروهای ضد افسردگی، به جای ترک ناگهانی، باید دارو را به تدریج در مدت زمان طولانی کاهش دهید. مدت زمان و روش کاهش به عواملی مانند نوع داروی ضد افسردگی مصرفی، دوز و شرایط فردی بستگی دارد که توسط پزشک تعیین می‌شود.

ورزش را به طور منظم شروع کنید

اگر از ورزش غافل شده اید، به محض اینکه مصرف داروهای ضد افسردگی را متوقف کردید، حتماً آن را در برنامه روزانه خود بگنجانید. البته ممکن است به دلیل افسردگی شما این موضوع کمی سخت باشد  اما ممکن است و باعث می شود احساس بهتری داشته باشید.

با کارهای کوچک شروع کنید و سعی کنید دو بار در هفته 20 دقیقه پیاده روی کنید. برای لذت بخش تر کردن و ایجاد انگیزه بیشتر، از یک دوست بخواهید که به شما ملحق شود و در ادامه زمان ورزش خود را نیز بیشتر کنید.

امکان بازگشت افسردگی بعد از ترک قرص ضد افسردگی

هنگام قطع داروهای ضد افسردگی، احتمال بازگشت افسردگی وجود دارد. تحقیقات نشان می دهد که حدود 20٪ از بیمارانی که داروهای ضد افسردگی خود را قطع می کنند علائم ترک را تجربه می‌کنند، که میزان بروز آن بسته به داروی ضد افسردگی خاص تجویز شده متفاوت است. این علائم، که به عنوان علائم قطع داروی افسردگی شناخته می شوند، شامل خستگی، اضطراب، تحریک پذیری و سایر مواردی است که ممکن است با علائم افسردگی همپوشانی داشته باشند.

تمایز بین علائم قطع و عود مجدد افسردگی نیز نیاز به شناخت کافی دارد. علائم قطع معمولا مدت کوتاهی پس از قطع دارو یا کاهش دوز مصرفی، ظاهر می‌شود، در حالی که علائم عود، دیرتر و تدریجی‌تر ظاهر می‌شوند.

برای مقابله با احتمال بازگشت افسردگی پس از قطع داروها، پزشک باید بیمارانی را که داروی خود را قطع کرده‌اند به دقت تحت نظر داشته باشند و خود بیمار نیز نباید ارتباطش را با مشاور قطع کند. تشویق بیماران به نگه داشتن «تقویم خلقی» برای ردیابی پیشرفت و تغییرات خلقی نیز می‌تواند در شناسایی علائم و تمایز بین اثرات قطع و عود افسردگی مفید باشد.

بیشتر بدانید: بهترین مشاوران برای درمان افسردگی

ترک داروهای ضد افسردگی

رژیم غذایی مناسب هنگام ترک قرص ضد افسردگی

هنگام قطع داروهای ضد افسردگی، حفظ یک رژیم غذایی مناسب نقش مهمی در یک ترک موفق دارد. در اینجا چند توصیه غذایی وجود دارد که هنگام ترک داروهای ضد افسردگی باید در نظر بگیرید:

  • نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز برای سلامت کلی ضروری است و می تواند به کاهش علائم رایج ترک مانند سردرد و خستگی کمک کند.
  • انواع میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3، مانند ماهی های چرب، دانه کتان، دانه چیا و گردو، ممکن است اثرات تثبیت کننده خلق و خو و حمایت از مغز داشته باشند. سلامتی.
  • منابع پروتئین بدون چربی مانند مرغ، لوبیا، عدس، توفو و محصولات لبنی. پروتئین را برای ترمیم عضلات و افزایش سطح انرژی در وعده‌های غذایی خود بگنجانید.
  • غلات کامل مانند کینوآ، جو دوسر و نان گندم کامل را انتخاب کنید که انرژی پایدارتری دارد.
  • مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین و همچنین کافئین بیش از حد را به حداقل برسانید، زیرا نوسانات خلقی و نوسانات انرژی را تشدید می‌کنند.
  • ترکیب دمنوش‌های گیاهی مانند بابونه، چای سبز باعث ایجاد آرامش شده و افسردگی را به حداقل می‌رسانند

 

از طریق آزمون افسردگی بک میزان افسردگی را در خود بسنجید.

کمک از روانپزشک برای قطع داروی ضد افسردگی

همانطور که گفته شد، قطع ناگهانی داروهای ضد افسردگی منجر به علائم ترک و عود احتمالی علائم افسردگی می‌شود. بنابراین کمک گرفتن از یک روانپزشک در هنگام بررسی قطع داروهای ضد افسردگی گامی مهم در تضمین یک گذر از بیماری به شکلی ایمن و موفق است. روانپزشکان می‌توانند وضعیت سلامت روان فعلی، سابقه مصرف دارو و دلایل تمایل به قطع داروهای ضد افسردگی را ارزیابی و برنامه‌ای شخصی سازی شده به شما بدهند تا با خیال راحت دارو را ترک کنید.

روانپزشکان سلامت روان را در طول دوره قطع به دقت زیر نظر داشته و در صورت نیاز برای مدیریت علائم یا چالش های جدید، داروی جدید تجویز و یا دوز دارو را تغییر دهند.

 

منابع:

https://haal.ir/blog/

verywellmind.com

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات