جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

افسردگی مقاوم به درمان / بهترین درمان برای افسردگی مقاوم به دارو

افسردگی مقاوم به درمان
تاریخ بروزرسانی : ۳۰ فروردین

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

افسردگی مقاوم به درمان یک نوع شدید افسردگی است که به درمان های مرسوم مانند داروهای ضد افسردگی و روان درمانی پاسخ نمی دهد. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، افسردگی بیش از 264 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و حدود یک سوم از این افراد به درمان های رایج پاسخ نمی دهند. این وضعیت مزمن و ناتوان کننده می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد تأثیر بگذارد و خطر خودکشی را افزایش دهد.

علت دقیق افسردگی مقاوم به درمان ناشناخته است، اما عوامل متعددی ممکن است در ایجاد آن نقش داشته باشند، از جمله ژنتیک، نوروبیولوژی و عوامل محیطی. تحقیقات نشان داده است که افسردگی مقاوم به درمان ممکن است با تغییرات در شیمی و ساختار مغز مرتبط باشد و درمان آن را دشوارتر کند. علاوه بر این، افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به دارو ممکن است به شکل شدیدتری از افسردگی یا شرایط بهداشت روانی زمینه‌ای که نیاز به درمان تخصصی دارند، داشته باشند. در این زمینه دکتر روانپزشک آنلاین می‌تواند بسیار کارآمد و کمک کننده باشد.

 


تصویر خدمات اقساطی

افسردگی مقاوم به درمان چیست

افسردگی مقاوم به درمان وضعیتی است که در آن علائم افسردگی فرد علیرغم دریافت درمان مناسب و کافی با دو یا چند داروی ضد افسردگی ادامه می یابد. درواقع یک نوع شدید افسردگی است که می‌تواند تأثیرات ناتوان‌کننده‌ای بر زندگی افراد داشته باشد و در نتیجه منجر به پریشانی مزمن فیزیکی و عاطفی، کاهش بهره‌وری و افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی دچار شود.

علل افسردگی مقاوم به درمان می تواند پیچیده و چند عاملی باشد. ممکن است ناشی از ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و فیزیولوژیکی و همچنین عوامل روانی و اجتماعی باشد. برخی از رایج ترین عوامل خطر عبارتند از: سابقه ضربه، سابقه خانوادگی افسردگی یا سایر شرایط سلامت روان، شرایط پزشکی مزمن و اختلالات سوء مصرف مواد. گزینه های درمانی برای افسردگی مقاوم به دارو ممکن است شامل انواع رویکردهای دارویی و غیردارویی، مانند درمان تشنج الکتریکی (ECT)، تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS)، روان درمانی، و تغییر سبک زندگی باشد.

نشانه های افسردگی مقاوم به دارو

افسردگی مقاوم به دارو، همچنین به عنوان افسردگی مقاوم به درمان نیز شناخته می شود که نوعی افسردگی است که به درمان های ضد افسردگی استاندارد پاسخ نمی دهد. برخی از علائم آن عبارتند از:

1. غم و اندوه مداوم یا خلق کم: افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به دارو ممکن است برای مدت طولانی، اغلب برای دو هفته یا بیشتر، احساس غمگینی، ناامیدی یا پوچی کنند.

2. افکار خودکشی: افکار خودکشی یا آسیب رساندن به خود ممکن است در افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به دارو رخ دهد، به خصوص اگر احساس کنند که وضعیتشان رو به بهبود نیست.

3. مشکل در خوابیدن یا خواب زیاد: افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به دارو ممکن است برای به خواب رفتن یا خواب ماندن دچار مشکل شوند یا ممکن است بیش از حد بخوابند.

4. از دست دادن علاقه به فعالیت ها: افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به دارو ممکن است علاقه خود را به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردند از دست بدهند یا ممکن است نتوانند از آنها لذت ببرند.

5. خستگی یا کم انرژی: افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به دارو ممکن است احساس خستگی یا تنبلی کنند، حتی اگر به اندازه کافی بخوابند.

6. تغییرات اشتها یا وزن: افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به دارو ممکن است تغییرات قابل توجهی در اشتها یا افزایش/ کاهش وزن داشته باشند.

7. مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری: افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به دارو ممکن است در تمرکز یا تصمیم گیری مشکل داشته باشند که می تواند منجر به مشکلاتی در محل کار یا مدرسه شود.

توجه به این نکته ضروری است که این علائم بسته به فرد ممکن است از نظر شدت و مدت متفاوت باشد. اگر شما یا شخصی که می شناسید این علائم را تجربه می کند، مهم است که به دنبال کمک حرفه ای باشید. نشانه های افسردگی را می‌توانید در این مطلب مطالعه کنید.

راه های درمان افسردگی را در اینجا بخوانید

افسردگی مقاوم به دارو

راه های درمان افسردگی مقاوم به دارو

در ادامه چند راه برای درمان افسردگی مقاوم به دارو اشاره شده است که انتخاب مناسب‌ترین راه برعهده پزشک و مشاور می‌باشد. درواقع این مهم است که با یک متخصص سلامت روان کار صحبت کنید تا بهترین گزینه های درمانی را برای نیازهای فردی خود تعیین کنید.

روان درمانی

روان درمانی که به عنوان گفتار درمانی نیز شناخته می شود، نوعی درمان است که شامل بحث درباره افکار، احساسات و رفتار شما با یک متخصص سلامت روان است. این می تواند به شما کمک کند افسردگی خود را بهتر درک کنید و راهبردهای مقابله ای را بیاموزید. در این زمینه مشاوره روانشناسی آنلاین می‌توانید بسیار مفید و موثر باشد.

درمان تشنج الکتریکی (ECT)

ECT یک درمان پزشکی است که در آن جریان الکتریکی کوچکی از مغز عبور می کند که باعث ایجاد تشنج کنترل شده می شود. این درمان می تواند برای برخی از افراد مبتلا به افسردگی شدید که به درمان های دیگر پاسخ نمی دهند، تسکین دهد.

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS)

یک روش غیر تهاجمی است که در آن یک سیم پیچ مغناطیسی روی پوست سر قرار می گیرد تا سلول های عصبی مغز را تحریک کند. این درمان همچنین می تواند برای برخی از افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به دارو تسکین دهد.

درمان با کتامین

کتامین دارویی است که نشان داده شده است به سرعت علائم افسردگی را در برخی افراد، حتی افرادی که افسردگی مقاوم به درمان دارند، بهبود می بخشد. معمولاً در یک محیط بالینی تجویز می شود.

ورزش

نشان داده شده است که ورزش منظم باعث بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی می شود، حتی در افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به دارو.

افسردگی غیر معمول را در این مطلب بیشتر بشناسید

تفاوت افسردگی معمولی و افسردگی مقاوم به دارو

افسردگی مقاوم به درمان معمولاً زمانی تشخیص داده می‌شود که فرد حداقل دو داروی ضد افسردگی مختلف را بدون بهبود قابل توجهی در علائم در طول زمان امتحان کرده باشد. از سوی دیگر، افسردگی عادی یک وضعیت سلامت روان رایج است که با احساس مداوم غم، ناامیدی، و از دست دادن علاقه یا لذت در فعالیت هایی که زمانی از آن لذت می بردید، مشخص می شود. این بیماری با ترکیبی از داروها، درمان، تغییرات سبک زندگی و حمایت خانواده و دوستان قابل درمان است. تفاوت اصلی بین این دو پاسخ به درمان‌های استاندارد است که درمان افسردگی مقاوم به درمان بسیار دشوارتر است.

افسردگی بعد از زایمان و راه های درمان آن را بشناسید

مشاوره با روانپزشک برای افسردگی مقاوم به درمان

هنگامی که یک بیمار افسردگی دارد و به درمان های استاندارد مانند دارو و درمان پاسخ خوبی نداده است، ممکن است با روانپزشک مشورت شود. روانپزشک سابقه پزشکی و همچنین درمان های قبلی که انجام شده است را ارزیابی می کند. آنها همچنین ممکن است آزمایش‌های اضافی را برای رد سایر شرایط پزشکی که می‌توانند در افسردگی نقش داشته باشند، انجام دهند.

بر اساس این ارزیابی، روانپزشک یک برنامه درمانی فردی ایجاد می کند که ممکن است شامل ترکیبی از داروها، درمان و درمان های جایگزین مانند درمان تشنج الکتریکی (ECT) یا تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) باشد.

برخی از بیماران افسردگی مقاوم به درمان نیز ممکن است واجد شرایط آزمایش های بالینی داروهای جدید یا درمان هایی باشند که هنوز به طور گسترده در دسترس نیستند.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات