جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

فتیش جنسی / انواع فتیش، علائم و درمان آن

فتیش جنسی
تاریخ بروزرسانی : ۳۰ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

فتیش جنسی (sexual fetish) نوعی کشش جنسی شدید و غیرعادی به بخش‌های غیرجنسی بدن یا اشیای بی‌جان است. به عبارت دیگر می‌توان فتیش را به عنوان علاقه وسواسی به چیزهای خاص غیرجنسی توصیف کرد. مثلا اگر کسی به ناخن‌های بلند فتیش جنسی داشته باشد، لمس کردن یا فکر کردن به آن می‌تواند باعث تحریک یا ارضای جنسی او شود.

البته این یک تعریف ساده از فتیش جنسی است. بسیاری از مردم فتیش جنسی دارند و این هیچ اشکالی ندارد. اما وقتی یک فتیش به ناراحتی یا مانعی برای زندگی عادی تبدیل شود، یک اختلال فتیشیستی است که نیاز به پیگیری دارد.

وقتی که فتیش زندگی و افکار فرد را شدیدا تحت تاثیر خود قرار دهد، به مانعی برای رشد و شکوفایی اجتماعی، حرفه‌ای یا زناشویی او تبدیل خواهد شد. در این موارد لازم است که به کمک یک مشاور یا درمان‌گر، برای کنترل فتیش و مهار آن اقدام کنید. این مقاله به شما کمک می‌کند که با مفهوم فتیش جنسی، علائم و انواع آن آشنا شوید.

اگر درباره فتیش جنسی و درمان آن نیاز به گفتگو با یک متخصص جنسی را دارید می‌توانید از بخش مشاوره جنسی یک مشاور را انتخاب کرده و به صورت آنلاین و به صورت کاملا محرمانه با او گفتگو کنید

فتیش جنسی چیست


تصویر خدمات اقساطی

فتیش جنسی چیست

همه انسان‌ها تمایلات جنسی دارند و این تمایلات، بخشی منحصر به ‌فرد از زندگی شخص است. این امیال به شکل‌های مختلف آشکار می‌شوند که یکی از موارد بروز آن‌ها، فتیش است. آمارها نشان می‌دهند که در جوامع مختلف به طور متوسط از هر شش فرد، یک نفر نوعی فتیش جنسی دارد.

فتیش جنسی وضعیتی است که در آن فرد برای برانگیختگی جنسی به استفاده از اشیاء غیر زنده (مثل لباس یا کفش پاشنه بلند) و تمرکز بر بخش‌های خاص و غیر تناسلی بدن نیاز دارد. اصطلاح فتیشیسم از کلمه پرتغالی feitico به معنی شیفیتگی وسواسی گرفته شده که خود این کلمه هم مشتقی از واژه یونانی facticius است.

فتیش پا، مو، چاقی، تتو، لباس‌های غیر مرسوم مثل دستکش، دامن یا داشتن رابطه جنسی در موقعیت‌های خاص از جمله این موارد هستند. افراد دچار فتیش تنها از طریق تمرکز بر این موارد می‌توانند به ارضای جنسی برسند. برای برخی، صرفا داشتن یک تصویر از شی فتیش ممکن است باعث برانگیختگی شود؛ اما در مواردی لازم است فرد برای ارضای جنسی آن را لمس کند یا از سایر حواس خود مانند چشیدن یا بوییدن شی استفاده کند.

فتیش جنسی معمولا از دوران بلوغ شروع می‌شود؛ اگرچه برخی افراد آن را از زودتر تجربه می‌کنند. فتیش زمانی در دسته اختلالات روانی جای می‌گیرد که با اضطراب یا سایر اختلالات پارافیلیک (انحرافات جنسی) همراه شود. وجود اضطراب جنسی در افراد فتیشیست معمولا به دلیل احساس گناه ناشی از فتیش رخ می‌دهد و حتی ممکن است منجر به افسردگی شود. در موارد نادر هم سایر اختلالات روانی با فتیش جنسی همراه می‌شوند.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از دکتر آنلاین رایگان حال بپرسید.

علائم فتیش جنسی کدامند

متخصصان وجود فتیش جنسی را زمانی جزو اختلالات جنسی طبقه‌بندی می‌کنند که باعث ایجاد اضطراب یا سایر اختلالات روحی و مانعی برای زندگی عادی و طبیعی فرد شود. در واقع برای تشخیص دقیق آن لازم است مجموعه خاصی از علائم و خصوصیات، برای مدت معین بر زندگی شما تاثیر منفی بگذارند تا در گروه افراد مبتلا به فتیش جنسی قرار بگیرید.

با توجه به راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، تشخیص فتیش جنسی در صورت مشاهده علائم زیر امکان‌پذیر است:

  • برانگیختگی جنسی شدید و مکرر ناشی از اشیاء غیر زنده یا تمرکز بر اندام‌های غیر تناسلی در یک دوره حداقل شش ماهه
  • تمایلات جنسی، تخیلات یا رفتارهایی که باعث ناراحتی یا اختلال بالینی قابل توجه در زندگی اجتماعی، شغلی و عملکرد فرد در رابطه شود
  • وجود احساس گناه یا اضطراب ناشی از فتیش جنسی

درباره بهترین زمان برای رابطه جنسی می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

علائم فتیش جنسی

علت ابتلا به فتیش جنسی

پزشکان معتقدند که علت ابتلا به فتیش جنسی در هر فرد منحصر به فرد است و در اثر یک یا ترکیبی از چند عامل خاص روی می‌دهد. اما از دلایل ابتلا به آن به شکل موارد زیر قابل توضیح است:

برخورد تصادفی با محتوای نامناسب و مستهجن

مدل‌های یادگیری رفتاری و قرار گرفتن تصادفی در معرض محتوا و رفتارهای نامناسب جنسی برای کودکان، گاهی او را وادار به تقلید از واقعه می‌کند. تکرار این موضوع یکی از دلایل بروز فتیش جنسی در افراد است.

راه های ترک اعتیاد به پورن را بشناسید

اختلالات پارافیلیک زمینه‌ای

برخی از اختلالات پارافیلیک یعنی انحرافات جنسی مثل سادیسم جنسی، اختلال پدوفیلیک و… می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد برانگیختگی جنسی افراد با اشیاء غیر زنده شود.

ارتباط عصبی

از نظر فیزیکی می‌توان گفت بخشی از مغز که اطلاعات حسی اندام‌های تناسلی را پردازش می‌کند، در نزدیکی ناحیه‌ای قرار گرفته که به پردازش اطلاعات حسی پاها می‌پردازد. بنابراین ممکن است مغز بین این دو ناحیه دچار تقاطع عصبی شود و همان فرایند عصبی که در مورد اندام‌های تناسلی ایجاد می‌شود، درباره پاها هم روی دهد.

کودک آزاری و آسیب‌های دوران کودکی

حوادث آسیب‌زای گذشته که باعث زخمی شدن روح فرد شده‌اند، می‌توانند باعث ایجاد رفتار فتیشیستی در او شوند. علاوه بر این، تجربیات گذشته فرد که در آن، یک شی خاص باعث تحریک جنسی شدید کودک می‌شد هم می‌تواند دلیل این موضوع باشد.

بیشتر بدانید: بیماری پدوفیلی یا میل جنسی به کودکان

پرهیز یا منع طولانی از رابطه جنسی

برخی از متخصصان رفتارهای فتیشیستی را نوعی مکانیسم جبران می‌دانند. بنابراین معتقدند افرادی که به مدت طولانی از آن منع شوند، بیش از دیگران اقدام به بروز چنین رفتارهایی دارند.

علایق جنسی و باورهای فرهنگی مختلف

تفاوت در شیوه انجام فعالیت‌های جنسی از جمله دلایل بروز فتیش در افراد با فرهنگ‌های مختلف است.

رشد غیر طبیعی مغز

گروهی از پزشکان رشد و تکامل غیر عادی مغز در دوران جنینی و پس از تولد را به عنوان شایع‌ترین دلیل فتیش جنسی در نظر می‌گیرند.

نحوه برقراری اولین رابطه جنسی را در اینجا بخوانید

انواع فتیش

انواع فتیش یا فتیشیسم

طبق گفته وب سایت msdmanuals.com فتیش‌ها بسیار متنوع و از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند. حتی ممکن است برخی از آن‌ها ناشناخته باشند؛ چون برخی افراد در مورد فتیش‌های خاص خود با هیچکس صحبت نمی‌کنند. تا کنون ده‌ها مورد فتیش جنسی شناسایی شده که شامل فتیش بینی، ساق پا، باسن، مو، ناف، عطسه، خون قاعدگی، ادرار و… است. پزشکان برخی از پرتکرارترین انواع فتیش‌ را به شکل زیر دسته‌بندی می‌کنند:

فتیش پا

این نوع فتیش را می‌توان رایج‌ترین نوع فتیش جنسی در جوامع دانست. افراد مبتلا به فتیش پا یا فوت فتیش، زمان زیادی را صرف خیال‌پردازی و تماشای تصاویر پاها می‌کنند. آن‌ها ممکن است در هنگام رابطه جنسی، پاهای شریک جنسی خود را نوازش کنند، ببوسند یا گاز بگیرند تا به برانگیختگی بیش‌تر برسند و ارضا شوند.

با راه های درمان خودارضایی بیشتر بدانید

فتیش کتک زدن یا ضربه به بدن

وقتی از کتک زدن حین رابطه جنسی می‌گوییم، به معنای اصابت ضربه‌های آزاردهنده و شدید به بدن نیست. میزان نیرویی که فرد برای این کار استفاده می‌کند، به ترجیح شخصی او و شریک جنسی‌اش بستگی دارد. بسیاری از افراد معمولا از ضربات آرام دست برای لذت بردن بیش‌تر از رابطه استفاده می‌کنند؛ در حالی که برخی دیگر ممکن است برای این کار از تسمه، شلاق یا سایر ابزارهای جنسی کمک بگیرند.

فتیش ایفای نقش

تنها راه برانگیختگی جنسی و لذت بردن برای برخی افراد، این است که در حین رابطه جنسی نقش بازی کنند. نقش معلم و دانش آموز یا پزشک و بیمار از رایج‌ترین فتیش‌های ایفای نقش هستند. در واقع فاصله گرفتن از شخصیت حقیقی و قرار گرفتن در نقش فردی دیگر می‌تواند منجر به لذت بیش‌تر فرد و شریک جنسی او شود.

فتیش سوراخ کردن اعضای بدن

استیگماتوفیلی یا فتیش سوراخ کردن اعضای بدن از جمله فتیش‌هایی است که این روزها رواج زیادی دارد. پیرسینگ می‌تواند حساسیت را در نواحی واژن، نوک پستان‌ها و… افزایش دهد. از سوی دیگر، این کار منجر به تحریک برانگیختگی هر دو طرف رابطه در طول سکس می‌شود.

فتیش لباس و پوشش

فتیش پوشیدن یک لباس خاص بسیار رایج و متنوع است. برخی از افراد نسبت به لباس زیر، رنگ‌های خاص لباس، جوراب، کفش، کت و شلوار و حتی لباس‌های کاملا پوشیده فتیش دارند. پوشیدن این لباس‌ها توسط شریک جنسی موجب تحریک بیش‌تر و ارضاء جنسی آن‌ها می‌شود.

فتیش دستبند

فتیش دستبند هم مانند فتیش پا بسیار رایج است. البته برخی از زوج‌ها  بدون این که نسبت به دستبند فتیش داشته باشند، از آن برای جذاب کردن رابطه جنسی خود استفاده می‌کنند. با این حال، افرادی که فتیش دستبند دارند، از آن برای داشتن رابطه جنسی تحت سلطه یا اسارت استفاده می‌کنند.

فتیش چشم بند

برخی افراد برای رسیدن به اوج برانگیختگی جنسی و ارضا شدن، ترجیح می‌دهند چهره شریک جنسی خود را نبینند. در واقع چشم بند به این افراد کمک می‌کند تا رابطه جنسی پرشورتری داشته باشند و لذت بیش‌تری از آن ببرند.

درباره درد زیر شکم بعد از رابطه این مطلب را بخوانید

تاثیر فتیش بر افراد و روابط آن‌ها

تاثیر فتیش جنسی بر افراد و روابط آن ها

صمیمت بخش جدایی ناپذیری از رابطه زناشویی است و فتیش جنسی می‌تواند راهی هیجان‌انگیز برای تقویت این صمیمت باشد. فتیش جنسی یک علاقه، میل یا ولع برای تجربه جنسی منحصر به فرد است که می‌تواند به داشتن یک رابطه جنسی گرم و صمیمانه کمک کند.

از سوی دیگر، فتیش به عنوان یک عنصر هیجان‌انگیز، ارتباط شما را با شریک جنسیتان عمیق‌تر کرده و کمک می‌کند تا در مورد یکدیگر به شناخت دقیق‌تری برسید. البته به شرطی که این کار، باعث آزار یا ناراحتی شرکای جنسی نشود.

فتیش‌ها و اعمال جنسی غیرعادی گاهی منجر به بروز تنش و احساسات پیچیده در زوج‌ها می شوند و چالش‌های جدی در زندگی زناشویی آن‌ها ایجاد می‌کند. اگر هر یک از زوج‌ها در مورد یک فتیش جنسی احساس راحتی نکند یا نخواهد در آن مشارکت داشته باشد، این موضوع ممکن است باعث تیر شدن رابطه و اختلال در آن شود.

زوج‌درمانگرها به افراد توصیه می‌کنند که در ابتدای رابطه در مورد فتیش‌های خود گفت‌وگو کنند و هر زمان متوجه شدند که این کار از کنترل خارج شده و باعث ناراحتی و آسیب می‌شود، برای درمان و مدیریت آن اقدام کنند. راهکارهای لازم برای ایجاد تاثیرات مثبت از فتیش جنسی در رابطه عبارتند از:

  • گفت‌وگوی باز و صادقانه درباره تمایلات جنسی
  • وجود رضایت دو طرفه
  • محدود کردن فتیش‌های جنسی به اتاق خواب
  • مشاوره با متخصص در شرایطی که فتیش از کنترل خارج و منجر به نارضایتی شود

درباره رضایت از رابطه زناشویی این مطلب می‌تواند به شما کمک کند

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

بهترین راه درمان فتیش جنسی

فتیش‌ها اغلب شکلی از تمایلات سالم جنسی در افراد هستند و نیاز به درمان ندارند. فتیش‌ها زمانی به عنوان یک اختلال طبقه بندی می‌شوند که به واسطه آن‌ها، دچار پریشانی و ناراحتی شوید یا آسیبی به شریک جنسی خود برسانید.

اگر با اختلال فتیشیسم زندگی می‌کنید، باید بدانید که تنها نیستید. شما می‌توانید از طریق مشاوره و دریافت درمان‌های تخصصی، علائم را کنترل و اختلال فتیش خود را درمان کنید. درمان موثر به جای ایجاد احساس شرم یا گناه، بر کاهش آسیب تمرکز می‌کند. پزشکان اغلب ترکیبی از دارو درمانی و روان درمانی را برای مبتلایان به این اختلال در نظر می‌گیرند. بهترین شیوه‌های درمانی برای فتیش جنسی عبارتند از:

تکنیک‌های خودتنظیمی و تقویتی مثبت

این تکنیک‌ها به افراد کمک می‌کند تا کنترل رفتار و افکار خود را به دست گیرند و بر آن تسلط داشته باشند. این کار از تکرار فتیش‌های جنسی یا تشدید آن‌ها جلوگیری می‌کند.

درمانی شناختی برای اختلالات فتیش جنسی

این روش بیش‌تر برای افرادی که دارای صفات و رفتارهای پارافیلیک یا انحرافات جنسی زمینه‌ای هستند موثر است. درمان‌های شناختی شامل حساس سازی، شرطی سازی و روش‌های بازسازی برای از بین بردن تنش و اضطراب هستند. به کمک این تکنیک‌ها فرد می‌تواند رویکرد مثبت‌تری به خود و رابطه داشته باشد.

دارو درمانی

گاهی پزشکان از داروهای کم کننده میل جنسی، داروهای ضد اضطراب و افسردگی یا ترکیبی از آن‌ها برای درمان افراد مبتلا به اختلال فتیش شدید استفاده می‌کنند.

شرطی سازی بد

در این روش، بیمار دچار فتیش شدید را به طور مکرر در معرض جسم فتیش قرار می‌دهند و این مواجهه را با یک رویداد یا تجربه بد همراه می‌کنند (مثل بوی ناخوشایند). این کار باعث می‌شود تا فرد عامل فتیش را به تدریج به عنوان یک موضوع بد قلمداد کند.

گفتگو با مشاور جنسی

می‌توانید از بخش مشاوره جنسی برای درمان انواع فتیش جنسی استفاده کنید و یک مشاور را انتخاب کرده و به صورت آنلاین و کاملا محرمانه با او گفتگو کنید تا او بهترین راه را به شما نشان دهد.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

5 ماه پیش

چرا اطلاعات عجیب منتشر میکنید؟ کدوم پزشکی گفته فتیش بیماری؟ نیاز به دارودرمانی داره ؟ انگار مقاله 20 سال پیشه نوشته شده.... واقعا که
پاسخ دهید
1

میر‌امین‌سید‌طاهری

10 ماه پیش

باسلام‌من‌‌۱۸‌سال‌دارم‌فتیش‌‌مقعدی‌دارم‌منظور‌‌وقتی‌که‌خود‌ارضایی‌میکنم با‌بو‌کردن‌مقعد‌خودم‌ارضا‌میشم‌لطفا‌راهنمایی‌کنید‌باتشکر
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

7 ماه پیش

سلام وقت شما بخیر درباره این موضوع میتونید با مشاور روانشناس یا مشاور جنسی محرمانه صحبت کنید تا راهنماییتون کنن
پاسخ دهید
0

5 ماه پیش

این کار هیچ عیبی نداره، اصلا هم بیماری نیست که شما بخواهید به پزشک مراجعه کنید ، صرفا یه فتیش، بهشم میگن Rimming، خیلی از افراد هم تو دنیا دوست دارند این کار رو، چرندیات این صفحه رو درباره فتیش ها باور نکنید
پاسخ دهید
1

جستجو

جدیدترین مقالات