جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

اضطراب جنسی / شناسایی عوامل و درمان استرس در رابطه جنسی

اضطراب جنسی
تاریخ بروزرسانی : ۲۳ اسفند

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

اضطراب جنسی (Sexual anxiety) یک مشکل جنسی شایع است که اغلب دست کم گرفته می‌شود. این نوع اضطراب که در دسته انواع اضطراب عملکرد قرار می‌گیرد، به ترس یا نگرانی مرتبط با فعالیت جنسی اطلاق می‌شود. این وضعیت ممکن است پیش از رابطه یا در طول آن اتفاق بیفتد و عملکرد جنسی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

بر اساس یک نظرسنجی انجام شده در بریتانیا، ۲۳ درصد افراد دچار اضطراب جنسی هستند و از این بین فقط ۹ درصد درباره آن با نزدیکان خود گفت‌وگو می‌کنند. عدم صحبت در مورد این اضطراب نه تنها کمکی به بهتر شدن وضعیت نمی‌کند، بلکه ممکن است منجر به عدم اعتماد به نفس، افت کیفیت رابطه و اختلاف با شریک جنسی هم شود.

اگر دچار اضطراب جنسی هستید، حتما می‌دانید که این اختلال تا چه حد می‌تواند باعث بی میلی جنسی و باعث احساس شکست شود. اما چرا این اتفاق روی ‌می‌دهد؟ ما در این مقاله علاوه بر پاسخ به این سوال، در مورد علائم و درمان اضطراب جنسی هم صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید. البته اگر می‌خواهید برای اضطراب جنسی با بهترین مشاوران گفتگو کنید می‌توانید از بخش مشاوره روانشناسی آنلاین یکی از مشاوران را انتخاب کرده و به صورت آنلاین و در فضایی محرمانه با او گفتگو کنید.

می‌توانید پرسشنامه اضطراب بک را برای تایین میزان اضطراب خود انجام داده و پاسخ را مشاهده کنید

اضطراب جنسی چیست


تصویر خدمات اقساطی

اضطراب جنسی چیست

اضطراب جنسی نوعی پاسخ مبتنی بر ترس به رابطه جنسی است. این موضوع معمولا فعالیت جنسی را مختل می‌کند و می‌تواند از نظر فیزیولوژیکی، روانی و عاطفی فرد را درگیر کند. محرک‌های زیادی برای این نوع اضطراب وجود دارد که در طول رابطه، قبل یا بعد از آن فعال شده و بر نوع عملکرد یا احساس رضایت افراد از رابطه جنسی خود تاثیر منفی می‌گذارد.

مردان معمولا نگرانی‌هایی در مورد عملکرد جنسی خود دارند که این اصلی‌ترین دلیل اضطراب جنسی در آن‌ها است. اما در مورد زنان، این اضطراب اغلب به رضایت شریک جنسی یا مسائل مربوط به ارگاسم مرتبط است. در هر صورت به نظر می‌رسد وجود کمی اضطراب قبل از رابطه جنسی طبیعی باشد؛ اما تشدید آن به حدی که مانعی برای عملکرد عادی و لذت بردن از رابطه شود، وضعیت غیرطبیعی است که نیاز به پیگیری دارد.

اضطراب جنسی به تدریج می‌تواند منجر به اضطراب عملکرد جنسی، اختلال عملکرد جنسی (از جمله واژینیسموس یا زودانزالی) و در نهایت خودداری از رابطه جنسی شود. در چنین شرایطی می‌توان به کمک درمان‌های کاهش دهنده اضطراب، از رفتارهای اجتنابی جلوگیری کرد و به درمان این اختلال پرداخت.

درباره فانتزی های جنسی بیشتر بدانید

دلایل ایجاد اضطراب جنسی

پزشکان می‌گویند که یکی از مهم‌ترین دلایل اضطراب جنسی در میان جوانان، وجود انتظارات غیرواقعی از رابطه جنسی و توانایی‌های فرد است. زمانی که یک فرد خود را با ستاره‌های پورن مقایسه می‌کند، از این که نمی‌تواند وضعیتی مشابه با او را تجربه کند، نگران و شرمنده می‌شود و این موضوع عملکرد جنسی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر، احساس اضطراب در مورد رابطه جنسی می‌تواند ناشی از مشکلاتی مثل خجالت، آسیب‌های جسمی یا عاطفی قبلی یا یک اختلال اضطرابی باشد. به نظر می‌رسد افزایش سن، مصرف مواد مخدر و الکل و ابتلا به برخی از بیماری‌ها باعث بروز استرس جنسی در مردان می‌شود. زنان هم چنین وضعیتی را به دلیل کمبود اعتماد به نفس، نگرانی در مورد عملکرد جنسی و ظاهر خود یا ارگاسم تجربه می‌کنند.

اگر در فهمیدن این که چرا دچار اضطراب مرتبط با رابطه جنسی هستید به مشکل خورده‌اید، بهتر است در مورد آن با یک مشاور در بخش مشاوره جنسی به صورت آنلاین صحبت کنید. مشورت با مشاوران آنلاین به دلیل عدم گفت‌وگوی رو در رو باعث می‌شود تا راحت‌تر بتوانید در مورد این مسائل حرف بزنید و به نتیجه مطلوب برسید.

به طور کلی می‌توان دلایل اضطراب جنسی را به عوامل مختلفی مرتبط دانست که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • ابتلا به اضطراب عمومی یا سایر اختلالات اضطرابی
  • اختلال نعوظ
  • اختلال ارگاسم
  • درد در حین رابطه جنسی یا پس از آن
  • تجربه‌های آسیب‌زای جنسی در گذشته

درباره آموزش جنسی نوجوانان و فواید آن بیشتر بدانید

دلایل ایجاد اضطراب جنسی

تاثیرات استرس در رابطه جنسی

ما همواره با این عبارت رو به رو می‌شویم که استرس برای بدن خوب نیست! امروز می‌دانیم که استرس به دلایل مختلفی می‌تواند منجر به سردرد، بی‌خوابی، کمبود انرژی و نوسانات خلقی شود. اما آیا می‌دانستید که این موضوع می‌تواند رابطه جنسی شما را هم تحت تاثیر قرار دهد؟

بله، استرس به شکل‌های مختلف بر ذهن و بدن تاثیر می‌گذارد و منجر به کاهش میل یا عملکرد جنسی خواهد شد. در واقع زمانی که استرس وجود دارد، بدن شروع به ترشح هورمون کورتیزول می‌کند. این هورمون اگرچه برای عبور از شرایط استرس‌زا به ما انرژی می‌دهد، اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آن می‌تواند نقش مهمی در سرکوب هورمون‌های جنسی داشته باشد.

در نتیجه میل جنسی و عملکرد جنسی افراد دچار افت می‌شود. از سوی دیگر، استرس بر ذهن افراد هم تاثیر می‌گذارد و با ایجاد افکار منفی و حواس پرتی در طول رابطه جنسی یا قبل از آن، تمرکز بر برانگیختگی، لذت جنسی و ارگاسم را دشوار می‌کند.

علائم اضطراب جنسی

طبق گفته وب سایت verywellmind.com هر نوع اختلال اضطراب از جمله نوع جنسی آن، هم اثرات جسمی دارد هم روانی. علائم آن ممکن است از نظر شدت متفاوت باشند و همیشه یا گاهی اوقات روی دهند. به طور کلی مهم‌ترین علائم اضطراب جنسی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • نگرانی یا ترس قبل یا در طول رابطه جنسی
  • انزال زودرس
  • اختلال نعوظ
  • تاخیر در انزال
  • داشتن افکار و احساسات منفی نسبت به رابطه جنسی
  • خشکی واژن
  • کم میل شدن به رابطه جنسی
  • احساس درد در هنگام رابطه جنسی
  • بالا رفتن ضربان قلب
  • تعریق
  • ناتوانی در رسیدن به ارگاسم و…

کاربردهای ژل لوبریکانت را بیشتر بشناسید

علائم اضطراب جنسی

استرس و اختلال نعوظ

اختلال نعوظ (Erectile dysfunction) که به اختصار با ED نمایش داده می‌شود، اصطلاحی پزشکی برای ناتوانی در نعوظ یا حفظ آن است. پزشکان می‌گویند که این یمی از اختلالات جنسی است که بیش‌تر مردان را در مقاطعی از زندگی تحت تاثیر قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد شیوع این اختلال به تعدد عواملی که منجر به آن می‌شوند مرتبط است.

احساس خستگی ناشی از کار زیاد، مصرف الکل یا مواد مخدر و استرس از اصلی‌ترین دلایل اختلال نعوظ هستند. اولین چیزی که در مورد استرس باید بدانید، این است که اثرات آن در رابطه جنسی فقط ذهنی نیست. بلکه می‌تواند با ایجاد عوارض فیزیکی مثل سوزش سر دل، تحریک‌پذیری یا افزایش ضربان قلب، منجر به ناتوانی در نعوظ شود.

زمانی که استرس زیادی دارید، ممکن است میل جنسی در شما کم شود و رسیدن به نعوظ یا حفظ آن در رابطه غیرممکن به نظر برسد. داشتن اضطراب جنسی یک چرخه معیوب است که با هر بار شکست در رابطه، رسیدن به نعوظ و داشتن رابطه جنسی موفق را دشوارتر می‌کند. خروج از این چرخه بدون کمک گرفتن از یک مشاور آگاه و دلسوز عملا امکان‌پذیر نیست و لازم است از راهنمایی تخصصی یک زوج درمانگر خوب کمک بگیرید.

بیشتر بدانید: تله شکست چیست؟

استرس و زودانزالی

پزشکان می‌گویند چنانچه کم‌تر از یک دقیقه بعد از دخول به انزال برسید یا نتوانید آن را کنترل کنید، باید از نظر ابتلا به زودانزالی بررسی شوید و برای درمان زودانزالی اقدام کنید. دلایل متعددی می‌تواند در بروز انزال زودرس نقش داشته باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اضطراب جنسی، هیجان بیش از حد و حتی حساسیت بسیار زیاد پوست اشاره کرد. اگر می‌خواهید بدانید که چطور استرس منجر به زودانزالی می‌شود، مطالعه موارد زیر به شما کمک خواهد کرد:

  • تحریک اعصاب سمپاتیک و عدم تعادل هورمونی ناشی از استرس در برخی افراد باعث ایجاد میل به انزال می‌شود. به عبارت دیگر چون اعصاب به دلیل استرس خسته هستند، فرد با اشتیاق اولیه شدید رابطه را شروع می‌کند و زود به ارگاسم می‌رسد
  • مردان مبتلا به انزال زودرس اغلب دچار ضعف در عزت نفس و اعتماد به نفس ناشی از استرس هستند. وجود سطوح بالایی از اضطراب در ارتباط با موقعیت‌های جنسی یا شریک زندگیشان هم آن را تایید می‌کند
  • استرس یکی از عوامل موثر در کاهش تمرکز و توجه در رابطه جنسی است که با ایجاد اضطراب، منجر به بروز علائمی مثل انزال زودرس می‌شود.

زودانزالی

درمان اضطراب جنسی

مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد درمان اضطراب جنسی وجود دارد، گفت‌وگوی راحت درباره آن و کمک گرفتن از مشاور حرفه‌ای است. شما پیش از آن که محرک اضطراب خود را نشناسید و ندانید چه چیزی منجر به اضطراب جنسی شده، نمی‌توانید به درستی با آن مقابله کنید. یک مشاور خانواده یا زوج درمانگر می‌تواند با توجه به شرایط رابطه زوج، ویژگی‌های هر یک و سایر عوامل، دلایل اضطراب را شناسایی و به کمک تکنیک‌های روان درمانی یا دارو، برای رفع آن‌ها اقدام کند.

البته شما می‌توانید علاوه بر کمک حرفه‌ای از مشاوران پزشکی و روانپزشکی، با استفاده از راهکارهای زیر اقدام به کاهش اضطراب جنسی کنید و آن را درمان کنید

تمرین ذهن آگاهی

به جای تمرکز بر احساسات منفی، اضطراب، ترس و نگرانی، تلاش کنید نسبت به خود، ویژگی‌ها و احساسات فیزیکیتان نگاه مثبتی داشته باشید

شناخت بهتر از جسم

کاوش در بدن و لمس فردی می‌تواند منجر به احساسات قوی شود و میل جنسی را در شما تقویت کند. این کار اضطراب و احساس منفی نسبت به رابطه را کم می‌کند و میل شما نسبت به رابطه جنسی را تقویت خواهد کرد

درباره اولین رابطه جنسی و نحوه انجام آن بیشتر بدانید

ذهن آگاهی

کنار گذاشتن ترس از شروع رابطه

از شروع رابطه نترسید. همه احساسات منفی که پیش از آن تجربه کرده‌اید کنار بگذارید و با بیان شفاف احساسات خود با شریک جنسیتان، وارد رابطه جنسی شوید. چگونگی تغییر نیازها و ترجیحات و پیدا کردن راه حل مناسب به کمک شریک عاطفی رابطه می‌تواند به برقراری ارتباط سالم کمک کند

داروهای درمان اضطراب جنسی

برخی از داروهایی که معمولا برای درمان اضطراب جنسی تجویز می شوند عبارتند از:

  • مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) مانند فلوکستین (پروزاک)، سرترالین (زولوفت) و پاروکستین (پاکسیل)
  • مسدود کننده های بتا مانند پروپرانولول (ایندرال) و آتنولول (تنورمین)
  • مهارکننده های PDE5 مانند سیلدنافیل (ویاگرا)، تادالافیل (سیالیس) و واردنافیل (لویترا)

توجه به این نکته حائز اهمیت است که دارو باید همیشه توسط یک مشاور متخصص تجویز شود.

کاهش استرس

داشتن خواب کافی، تغذیه مناسب، استفاده از تکنیک‌های خود کنترلی و ورزش نقش مهمی در مدیریت استرس دارند. شما با این کارها می‌توانید اضطراب را در تمام جنبه‌های زندگی از جمله رابطه جنسی کنترل کنید

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات