جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

ترک اعتیاد به پورن / راه های درمان اعتیاد به پورن

ترک اعتیاد به پورن
تاریخ بروزرسانی : ۰۲ اسفند

ترک اعتیاد به پورن یک تلاش بزرگ در زندگی است که به شجاعت، تأمل و انعطاف پذیری زیادی نیاز دارد. در دنیایی که دسترسی آسان و ناشناس بودن محتوای آنلاین بزرگسالان به شدت افزایش یافته است، افرادی که با این اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند با نبردی سخت روبرو هستند. البته جنبه مثبت این مشکل این است که درمان اعتیاد به پورن کار چندان سختی نیست و از طریق مشاوره جنسی آنلاین با متخصصین به راحتی امکانپذیر است. حال همان بخش سلامت در اپلیکیشن آپ است که در صورت تمایل می‌توانید از طریق اپلیکیشن آپ نیز این کار را انجام دهید.


تصویر خدمات اقساطی

دلایل اعتیاد به فیلم پورن

دلایل زیادی برای تشویق فرد به تماشای پورن وجود دارد که در ادامه برخی از اصلی ترین موارد ذکر خواهد شد.

اعتیاد به پورن به ‌دلیل بیماری‌های زمینه‌ای روحی روانی

اعتیاد به پورن که یکی از اختلالات جنسی است، گاهی اوقات با بیماری های روانی زمینه ای مرتبط است، اگرچه که همه افرادی که با اعتیاد به پورن دست و پنجه نرم می کنند، بیماری روانی ندارند. با این حال، برخی از شرایط سلامت روان می تواند به ایجاد و تداوم رفتارهای اعتیادآور مرتبط با پورنوگرافی کمک کند. افرادی که مشکلات روانی اساسی دارند ممکن است به پورنوگرافی به عنوان وسیله ای برای فرار از ناراحتی عاطفی، اضطراب یا افسردگی خود روی آورند که باعث تسکین موقت یا حواس پرتی از واقعیت فعلی آنها می‌شود و به آنها کمک کند تا احساسات منفی خود را مدیریت کنند.

علاوه بر این، برخی از افراد مبتلا به شرایط سلامت روان ممکن است از پورنوگرافی به عنوان نوعی خود درمانی استفاده کنند.

شرایطی مانند افسردگی، اختلالات اضطرابی، اختلالات مربوط به تروما، یا مشکلات سوء مصرف مواد می توانند با اعتیاد به پورن همزیستی داشته باشند و همزمان می‌توانند آسیب پذیری در برابر رفتارهای اعتیادآور از جمله مصرف بیش از حد پورنوگرافی ایجاد کنند، زیرا افراد ممکن است برای مدیریت علائم سلامت روان خود به شیوه ای ناسالم به پورنوگرافی اعتماد کنند.

اعتیاد به پورن به علت مشکلات زندگی زناشویی

اعتیاد به پورن می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله مشکلات در زندگی مشترک و روابط زناشویی قرار گیرد. هنگامی که زوجین در روابط خود با مشکلاتی مانند مسائل ارتباطی، عدم صمیمیت، نداشتن رابطه جنسی کافی و یا تعارضات حل نشده مواجه می شوند، می تواند منجر به از هم گسیختگی روابط عاطفی و رضایت جنسی شود. در برخی موارد، افراد ممکن است به پورنوگرافی به عنوان راهی برای فرار از چالش ها و ناامیدی هایی که در روابط واقعی خود تجربه می کنند، روی بیاورند.

یکی از دلایل احتمالی اعتیاد به پورن در زندگی مشترک، رسیدن به ارضای جنسی است که ممکن است در رابطه شخصی وجود نداشته باشد. وقتی زوج‌ها برای برآوردن نیازهای یکدیگر به نتیجه دلخواه نمی‌رسند، یکی از زوج‌ها ممکن است به دنبال پورنوگرافی به عنوان جایگزین آن باشد.

علاوه بر این، مشکلات زناشویی می تواند به احساس انزوا، تنهایی و پریشانی عاطفی کمک کند. پورنوگرافی نیز می تواند احساس راحتی موقت و حواس پرتی را از این احساسات منفی ایجاد کند. این یک خروجی آسان برای برانگیختگی جنسی و برآوردن فانتزی جنسی ارائه می دهد که می تواند برای افرادی که در روابط خود با مشکلاتی روبرو هستند جذاب باشد.

ناراحتی

اعتیاد به پورن به‌دلیل مسائل بیولوژیکی

یکی از جنبه های بیولوژیکی که می تواند به اعتیاد به پورن کمک کند، سیستم پاداش مغز است. وقتی فردی درگیر فعالیت‌های لذت‌بخشی مانند تماشای پورنوگرافی می‌شود، مغز دوپامین ترشح می‌کند که یک انتقال‌دهنده عصبی مرتبط با لذت و پاداش است. با گذشت زمان، قرار گرفتن مکرر در معرض پورنوگرافی می تواند منجر به حساسیت زدایی شود، که افراد را ملزم می کند برای دستیابی به همان سطح رضایت به دنبال مطالب صریح یا جدیدتر باشند. این چرخه، وابستگی به پورنوگرافی به عنوان وسیله ای برای تحریک ترشح دوپامین را ایجاد می‌کند که منجر به الگوهای رفتاری اعتیاد آور می شود. در نظر داشته باشید که می‌توانید آزمایش هورمون را در منزل نیز انجام دهید و دیگر نیازی به حضور در آزمایشگاه نخواهد بود.

یکی دیگر از عوامل بیولوژیکی که ممکن است به اعتیاد به پورن کمک کند، نقش هورمون ها است. تستوسترون، هورمونی است که عمدتاً در مردان یافت می شود اما در زنان نیز وجود دارد و نقش مهمی در میل و برانگیختگی جنسی دارد. سطوح بالای تستوسترون می تواند انگیزه جنسی را افزایش دهد و علاوه بر میل جنسی زیاد، افراد را مستعد انجام رفتارهای جنسی اجباری از جمله مشاهده بیش از حد پورن کند. برای حل این مشل می‌توانید از مشاوره برای درمان اعتیاد به پورن نیز استفاده کنید و با متخصصین این حوزه صحبت کرده و به صورت آنلاین و کاملا ناشناس مسائل و مشکلات خود را مطرح نمایید.

عوارض دیدن فیلم های پورن

  • تأثیر بر ذهن: پورنوگرافی به طور قابل توجهی نگرش ها و ادراکات در مورد ماهیت آمیزش جنسی را تحریف می کند. مردانی که به طور معمول به پورنوگرافی نگاه می کنند، تحمل بیشتری برای رفتارهای جنسی غیرعادی، پرخاشگری جنسی، بی بند و باری و حتی تجاوز دارند. علاوه بر این، مردان به زنان و حتی کودکان به‌عنوان «اشیاء جنسی»، کالاها یا ابزاری برای لذت خود نگاه می‌کنند، نه به‌عنوان افرادی با کرامت ذاتی خود.
  • تاثیر بر بدن: پورنوگرافی بسیار اعتیاد آور است. جنبه اعتیادآور پورنوگرافی یک بستر بیولوژیکی دارد و ترشح هورمون جنسی دوپامین به عنوان یکی از مکانیسم‌های شکل‌گیری مسیر انتقال به مراکز لذت مغز عمل می‌کند. همچنین، افزایش سهل انگاری جنسی ناشی از پورنوگرافی، خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی یا بارداری ناخواسته را افزایش می دهد.
  • تأثیر بر زندگی مشترک: پورنوگرافی بر زندگی عاطفی افراد تأثیر می گذارد. مردان متاهلی که درگیر پورنوگرافی هستند، احساس رضایت کمتری از روابط جنسی زناشویی خود دارند و از نظر عاطفی کمتر به همسر خود توجه می‌کنند. زنانی که با مردان معتاد به پورنوگرافی ازدواج کرده اند، احساس خیانت، بی اعتمادی و خشم را گزارش داده‌اند. استفاده از پورنوگرافی و خودارضایی همسر ممکن است منجر به خیانت و حتی طلاق شود. هرچند با مشاوره جنسی این مشکل قابل برطرف شدن است و جای هیچ نگرانی نخواهد بود.

ترک اعتیاد به پورن

پورنوگرافی با مغز چه میکند؟

و بازهم مغز انسان، اندامی جذاب و پیچیده که بر افکار، احساسات و رفتارهای ما حاکم است. مغز انسان به طور طبیعی به دنبال لذت و درگیر شدن با محرک هایی است که ما را به هیجان می آورد. وقتی فردی پورنوگرافی تماشا می کند، نواحی خاصی از مغز فعال می شود و باعث ایجاد یک آبشار از واکنش های شیمیایی می شود. دوپامین که اغلب به عنوان انتقال دهنده عصبی “احساس خوب” شناخته می شود، آزاد می شود ومنجر به احساس لذت و پاداش می شود.

سیستم پاداش مغز ما، به ویژه آزادسازی دوپامین، نقشی حیاتی در لذت بردن ما از فعالیت‌های مختلف مانند چشیدن غذاهای خوشمزه، شرکت در یک تمرین خوب یا تجربه یک بوسه پرشور بازی می‌کند. دوپامین اساساً به عنوان یک پیام رسان عمل می کند و به مغز ما سیگنال می دهد که اتفاق مثبت و لذت بخشی در حال رخ دادن است و ما را تشویق به ادامه آن رفتار می کند. این به عنوان یک محرک قدرتمند عمل می کند و ما را وادار می کند تا به دنبال فعالیت هایی باشیم که این فرآیند را آغاز می کند.

در نتیجه، مغزهای ما وارد عمل می شوند و مشتاقانه راه هایی را برای تکرار و تجربه دوباره آن حالت سرخوشانه دنبال می کنند. این حلقه بازخوردی مضر را به راه می‌اندازد که در آن ما تلاش می‌کنیم در فعالیت‌هایی شرکت کنیم که موجی از شادی را القا می‌کنند.

مانند هر تحریک شدید، قرار گرفتن مکرر در معرض پورنوگرافی می تواند به طور بالقوه منجر به تغییراتی در مغز در طول زمان شود. برخی از افراد ممکن است برای دستیابی به همان سطح هیجان به محتوای جدیدتری نیاز داشته باشند که این خود باعث اعتیاد خواهد شد و موضوع ترک اعتیاد به پورن را پیش خواهد آورد.

درباره آموزش جنسی نوجوانان بیشتر بدانید

دیدن پورنوگرافی

راه های ترک اعتیاد به پورن

در نظر داشته باشید که راه های درمان اعتیاد به پورن با توجه به توضیحات شما درباره خودتان و شرایطی که مشاور، می‌سنجد ممکن است متفاوت باشد اما در ادامه راهکارهایی اساسی را برای ترک اعتیاد به پورن مطرح کرده‌ایم که در صورت تمایل می‌توانید راه های اساسی تر را از طریق مشاوره با متخصص به صورت آنلاین دریافت کنید.

زمان مشخص کنید

برای ترک اعتیاد به پورن یک تاریخ شروع مشخص و تزلزل ناپذیر تعیین کنید. کلید موفقیت آمیز شکستن یک عادت، تعیین تاریخ و متعهد به آن از صمیم قلب و در عین حال حفظ اعتماد به نفس است. اطمینان حاصل کنید که برای شروع در تاریخ تعیین شده کاملاً آماده هستید بدون اینکه با موانعی روبرو شوید که ممکن است منجر به تعویق شود.

شناخت محرک ها برای ترک اعتیاد به پورن

موقعیت ها، احساسات یا محرک های خاصی را که منجر به تماشای پورن می شود، شناسایی و برای ترک اعتیاد به پورن اقدام کنید. برای جلوگیری یا مدیریت موثر این محرک ها برنامه ای تهیه کنید. برای مثال، می‌توانید تماشای پورن را با فعالیت‌های سالم‌تر جایگزین کنید یا راه‌های جایگزین برای مقابله با استرس یا احساسات منفی پیدا کنید. مانند ورزش کردن، تمرین تمرکز حواس، دنبال کردن سرگرمی‌ها یا معاشرت با دوستان. به جای تکیه بر پورن، راه های سالم تری برای مقابله با استرس، کسالت یا احساسات منفی پیدا کنید.

مشاوره حرفه ای بگیرید

کمک گرفتن از یک درمانگر یا مشاور دارای مجوز که در زمینه اعتیاد و مسائل جنسی تخصص دارد می تواند راهنمایی ارزشمندی را در طول روند ترک اعتیاد به پورن ارائه دهد. این کار در بخش مشاوره جنسی آنلاین به صورت کاملا ناشناس و در فضایی محرمانه به صورت صوتی یا تصویری و حتی چت متنی صورت خواهد گرفت.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

CBT یک رویکرد درمانی پرکاربرد است که هدف آن تغییر الگوهای رفتاری مضر با شناسایی و اصلاح افکار و رفتارهای منفی است. این می تواند به افراد کمک کند مکانیسم های مقابله ای سالم تری ایجاد کنند و تمایل به تماشای پورن را کاهش دهند. تکنیک هایی مانند چالش برانگیز کردن فکر، مواجهه درمانی و ایجاد عادات جدید معمولاً در CBT استفاده می شود. این کار توسط متخصص در بخش مشاوره آنلاین جنسی انجام خواهد شد.

تنها نمانید

تنها ماندن یکی از مواردری است که باعث تحریک به رفتارهایی مانند خودارضایی می‌شود. بنابراین سعی کنید در خانه تنها نباشید و یا وقت‌هایی که تنها هستید را با دوستان خود سپری کرده و بیا بازی کنید.

ترک اعتیاد به پورن

عکس های خانوادگی

تزیین فضای رایانه با تصاویر خانوادگی می تواند به عنوان یک یادآوری مثبت و سیستم پشتیبانی در سفر شما به سمت عادات سالم تر باشد. پر کردن فضا با عکس های خانوادگی خندان ممکن است انگیزه و تشویقی برای دور شدن از تأثیرات منفی مانند تماشای پورنوگرافی و ترک اعتیاد به پورن باشد.

راه های درمان زودانزالی مردان را در این مقاله بخوانید

محدود کردن دسترسی و ایجاد موانع

از نرم‌افزار یا برنامه‌هایی استفاده کنید که دسترسی به محتوای پورن را محدود یا مسدود می‌کنند. موانعی ایجاد کنید که دسترسی به پورن را دشوارتر می‌کند، مانند راه‌اندازی کنترل‌های والدین، استفاده از نرم‌افزار فیلتر محتوا، یا حذف مطالب مستهجن از دستگاه‌هایتان.

تمرین های ذهن آگاهی برای ترک اعتیاد به پورن

تمریناتی مانند مدیتیشن و کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، می تواند به شما کمک کند تا از محرک ها، افکار و احساسات مربوط به تماشای پورن آگاه شوند. با پرورش ذهن آگاهی، می‌توانید احساس خودکنترلی بیشتری داشته و رفتارهای تکانشی را کاهش دهید.

مسئولیت پذیری

با خودتان به نتیجه قطعی برسید که چرا می‌خواهید این عادت را ترک کنید، اعتیاد به پورن به مشکلاتی برای شما ایجاد کرده و چرا به فکر ترک اعتیاد به پورن افتاده‌اید؟ این موضوع باعث افزایش مسئولیت پذیری شما خواهد شد.

ترک اعتیاد به پورن با تغییر سبک زندگی

درگیر شدن در ورزش منظم، حفظ یک رژیم غذایی متعادل، و خواب کافی از اجزای حیاتی برای زندگی سالم هستند. این تغییرات سبک زندگی می تواند تأثیر مثبتی بر شیمی مغز، تنظیم خلق و خو و نظم و انضباط خود بگذارد و غلبه بر اعتیاد به پورن را آسان تر کند.

ورزش منظم

اجتناب از محرک ها

شناخت و اجتناب از محرک هایی که میل به تماشای پورن را تحریک می کنند، یک استراتژی مهم برای بهبودی است که شامل محدود کردن قرار گرفتن در معرض محیط‌های خاص، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی یا وب‌سایت‌های خاصی باشد که ممکن است به اعتیاد دامن بزنند.

دارو درمانی

در برخی موارد، ممکن است دارو برای مدیریت عوامل زمینه‌ای مؤثر در اعتیاد به پورن و یا مشکلات جنسی دیگر تجویز شود که این کار باید حتما توسط پزشک انجام شود.

ترک اعتیاد به پورن یک فرآیند پیچیده است و آنچه برای یک فرد مؤثر است ممکن است برای دیگری مؤثر نباشد. راهنمایی های حرفه ای و رویکردهای شخصی اغلب برای مؤثرترین نتایج ضروری هستند اما ممکن است کافی نباشند. بنابراین بهترین راه مشاوره با متخصصان برای حل مشلات جنسی و زناشویی می‌باشد.

چرا ترک اعتیاد به پورن مهم است؟

درگیر شدن در پورنوگرافی و خودارضایی می تواند تأثیرات منفی بر سلامت روانی و جسمی شما داشته باشد. مهم است که پس از تماشای محتوای مستهجن از چنین فعالیت هایی فاصله بگیرید. نه تنها چشمان شما هستند که باید از پورنوگرافی اجتناب کنند، بلکه ذهن شما نیز باید از پورنوگرافی دوری کند. با گذشت زمان، اثرات منفی ناشی از تماشای بیش از حد پورنوگرافی ممکن است کاهش یابد. با این حال، برای ترک اعتیاد به پورن، تامین تغذیه مناسب بدن ضروری است. گنجاندن سبزیجات و میوه های تازه مانند گیلاس، شاه توت و تمشک در رژیم غذایی شما می تواند به جبران مواد مغذی از دست رفته کمک کند.

سوالات متداول

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

حیدر

2 ماه پیش

سلام خدمت دوستان کتاب راز کنترل شهوت به صورت کاملا رایگان در نت وجود داره یه سرچ کنین در گوگل میاره این کتاب رو یک میلیون نفر خوندن و جواب گرفتن نویسنده این کتاب یه زمانی اوضاعش خیلی داغون تر بود اما الان خودش داره دست خیلیا میگیره این کتاب توی زمینه ترک شهوت مرجع هس
پاسخ دهید
0

حیدر نقوی

7 ماه پیش

سلام یه سری به سایت داداش رضا بزنین
پاسخ دهید
0

مهران

8 ماه پیش

با دیدگاه های ارائه شده در این مقاله مبنی بر مردود بودن تماشای پورن و مضرراتی که گفتید موافقم.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات