جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آزمایش اعتیاد ازدواج شامل چیست؟ / تست اعتیاد قبل از ازدواج در ۱۴۰۱

آزمایش اعتیاد ازدواج شامل چیست
تاریخ بروزرسانی : ۱۴ شهریور

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

ازدواج و انتخاب یک شریک و همراه برای ادامه زندگی یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین تصمیماتی است که هر زن و مردی در طول زندگی خود می‌گیرد. به همین دلیل لازم است که آن‌ها دقت و توجه کافی در این زمینه داشته باشند تا تصمیمی آگاهانه و مناسب گرفته شود. یکی از نکاتی که باید پیش از ازدواج به آن توجه کرد، اعتیاد یا سوء مصرف مواد مخدر در افراد است. زندگی با یک همسر معتاد می‌تواند به هرج و مرج در زندگی، تحریک عاطفی و حتی خشونت در رابطه زناشویی منجر شود. این موضوع به زن یا مرد و فرزندان حاصل از این رابطه، از نظر جسمی و روانی آسیب می‌زند و آن‌ها را تحت فشار زیادی قرار می‌دهد. به همین دلیل لازم است که افراد، پیش از ازدواج، آزمایش خون قبل از ازدواج بدهند. اگر می‌خواهید بدانید که آزمایش اعتیاد شامل چیست این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. ضمنا برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از پزشکان متخصص حال مشاوره آنلاین بگیرید.

تفسیر آزمایش ادرار را در این مطلب بخوایند

در بدن کسی که هر نوع ماده مخدر مصرف می‌کند، ترکیبات خاصی به اشکال مختلف، در خون و بافت‌ها ذخیره می‌شوند. بخش زیادی از این ترکیبات از طریق ادرار از بدن خارج می‌شوند. بنابراین آزمایش کردن ادرار افراد می‌تواند نشان دهنده مواد مصرفی توسط آن‌ها باشد. علاوه بر ادرار، این ترکیبات در عرق، بزاق دهان و حتی خون هم وجود دارد. اما تست ادرار به دلیل ارزان و در دسترس بودن و نتیجه گیری سریع نسبت به سایر روش‌ها رایج‌تر است. در برخی از موارد می‌توان با استفاده از آزمایش موی افراد، به مواد مصرف شده توسط آن‌ها پی برد. آزمایش ادرار معمولا به یکی از دو شکل زیر انجام می‌شود:

شما می توانید برای انجام انواع آزمایش خون در منزل و چکاپ از سرویس آزمایش در منزل حال استفاده کنید.

تست اعتیاد ده گانه

در این آزمایش، ادرار افراد را از نظر وجود موادی از جمله شیشه، آمفتامین، گل، حشیش، ماری جوانا، علف، قرص‌های ترامادول، متادون، قرص‌های روانگردان و داروهای آرامبخش بررسی می‌کنند.

تست اعتیاد پنج گانه

در این تست فقط وجود پنج مورد از مواد اعتیاد آور پر مصرف از جمله شیشه، مورفین، متادون، ماری جوانا و حشیش را در ادرار افراد بررسی می‌کنند. اگر می‌خواهید بدانید که بهترین آزمایش تشخیص اعتیاد به شیشه چیست این مقاله را بخوانید.


تصویر خدمات اقساطی

تست اعتیاد ازدواج شامل چیست و چگونه انجام می شود؟

تست اعتیاد ازدواج در کشور ما از طریق آزمایش ادرار انجام می‌شود. البته افراد می‌توانند در صورت مشکوک بودن یا درخواست خانواده همسر انواع دیگری از تست‌ها مانند تست بزاق، مو یا تست خون هم بدهند. بسیاری از افراد هنوز نمی‌دانند که آزمایش اعتیاد ازدواج شامل چیست . این آزمایش در گذشته فقط ادرار افراد را از نظر آلوده بودن به تریاک یا متادون بررسی کرد. اما با توجه به تغییر الگوی مصرف مواد مخدر، روش‌های جدیدی هم برای تست اعتیاد انجام می‌شود.

با توجه به شیوع مصرف شیشه، گل و حشیش در میان جوانان به نظر می‌رسد که برای شروع زندگی مشترک به ویژه در موارد مشکوک، انجام تست‌های تکمیلی ضروری است. افراد در صورت تمایل می‌توانند از کیت‌های تشخیص یا سایر روش‌های آزمایش استفاده کنند. غربالگری اعتیاد ازدواج از نظر بررسی وجود مواد زیر در خون مهم است:

  • مورفین یعنی آلکالوئیدهای تریاک مثل متادون، بوپرنورفین و…

گفته می‌شود که این ترکیبات تا سه هفته به شکل مستقیم از طریق آزمایش خون و ادرار افراد قابل تشخیص هستند. ممکن است پس از گذشت دو هفته، آزمایش ادرار نشانه‌ای از این مواد را تشخیص ندهد، اما انجام آزمایش خون می‌تواند نتیجه را روشن‌تر بیان کند.

  • آمفتامین و مت آمفتامین (ترکیبات حاوی شیشه)

اعتیاد به مصرف کراک و شیشه و حدود ده ماده دیگر به کمک ابزارهای متفاوت (کیت‌های تشخیصی و…) از گروه اول آزمایش می‌شود. گرچه برای این آزمایش‌ها هم به نمونه خون یا ادرار نیاز است.

دربارۀ عوارض گل بیشتر بدانید.

آزمایش اعتیاد ازدواج شامل چیست

کارشناسان آزمایشگاه به وسیله کیت‌های تشخیصی مخصوص، ادرار را از نظر وجود مواد مختلف بررسی می‌کنند

به دلیل اهمیت این موضوع، معمولا مراکز نمونه‌ گیری این آزمایش به دوربین‌هایی مجهز هستند تا امکان دستکاری و تغییر نمونه را به حداقل برسانند و تلاش کنند تا نمونه واقعی باشد. علت انتخاب این روش برای تست پیش از ازدواج این است که تست ادرار نسبت به تست خون ارزان‌تر است و در دسترس‌تر است. از طرف دیگر، آزمایش خون زمانی نتیجه را درست ارائه می‌دهد که زمان زیادی از مصرف مواد نگذشته باشد. در صورتی که نمونه ادرار فرد می‌تواند مواد مخدری را که ساعت‌ها یا روزها از مصرف آن گذشته نشان دهد.

درباره آزمایش آنتی بادی بیشتر بدانید

مصرف قرص‌هایی مثل استامیتوفن کدئین، ویتامین‌ خانواده B و برخی از انواع مسکن‌ها می‌تواند نتیجه این تست را مثبت کاذب کند. پس لازم است که از حدود یک هفته پیش از آزمایش اعتیاد ازدواج از خوردن این قرص‌ها خودداری کنید. این یک آزمایش ضروری است و نتیجه آن برای تکمیل مدارک لازم برای جاری شدن عقد لازم است. بنابراین نمی‌توان انجام آن را به تعویق انداخت. انجام آزمایش اعتیاد پیش از ازدواج از این جهت ضروردت دارد که شکل گیری بنیان خانواده بر اساس درست و صحیح می‌تواند از مشکلات آتی پیشگیری کند. چه بسیار طلاق‌ها که تنها به دلیل آشکار شدن اعتیاد همسر پس از ازدواج رقم خورده است. پس با دقت بیشتر پیش از ازدواج می‌توان از آسیب‌های ناشی از اعتیاد جلوگیری کرد.

البته باید به این نکته توجه کرد که آزمایش اعتیاد ازدواج هم مانند هر آزمایش دیگری می‌تواند خطا داشته و برخی از نتایج را به صورت منفی یا مثبت کاذب نشان دهد. ضمنا مصرف بعضی از داروها می‌تواند نتایج به دست آمده را تغییر دهد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • مثبت شدن تست حشیش پس از مصرف قرص ایبوپروفن
  • ایجاد خطا در آزمایش هروئین یا کوکائین در اثر مصرف بعضی از آنتی بیوتیک‌ها مثل کپسول آموکسی سیلین
  • مثبت شدن تست آمفتامین بعد از مصرف گروهی از مسکن‌ها یا آنتی هیستامین‌ها و بعضی از قرص‌های مکیدنی که برای سرماخوردگی تجویز می‌شوند.
  • اختلال در نتیجه تست کوکائین به دلیل وجود اثرات بی‌حس کننده‌های دندانپزشکی مثل نواکائین

به کسانی که برای آزمایش اعتیاد ازدواج به آزمایشگاه مراجعه می‌کنند توصیه می‌شود که بین ۷۲ ساعت تا یک هفته پیش از آزمایش از مصرف چنین داروهایی خودداری کنند. در صورت ضرورت مصرف هم لازم است که نوع دارو، زمان و دوز مصرفی خود را به متصدی آزمایشگاه اعلام کنند.

بیشتر بخوانید: تفسیر آزمایش خون کودکان

سیگار در آزمایش ازدواج

آزمایش‌های پزشکی می‌توانند وجود نیکوتین ناشی از مصرف سیگار، سیگارهای الکترونیک و یا تنباکوی قلیان را در بدن تشخیص دهند. این آزمایش‌ها شامل تست خون، مو، بزاق و ادرار هستند. رایج‌ترین این آزمایش‌ها که برای ازدواج هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، آزمایش ادرار است. نیکوتینی که در اثر کشیدن سیگار وارد بدن می‌شود، پس از تجزیه به مواد مختلف در بدن، به اشکال مختلف از طریق ادرار دفع می‌شود. پزشکان می‌گویند که بدن افراد سیگاری می‌تواند نود درصد نیکوتین آن را جذب کند، اما نیمی از آن به سرعت و طی مدت دو ساعت از بدن دفع می‌شود. بنابراین افراد سیگاری ممکن است پس از گذشت مدتی کوتاهی از سیگار کشیدن، دوباره نیاز به آن را حس کنند. پس در جواب به سوال آزمایش اعتیاد ازدواج شامل چیست ، یکی از این آزمایش ها آزمایش اعتیاد است.

درباره آزمایش کشت خون و نحوه انجام آن بیشتر بدانید

آزمایش اعتیاد ازدواج شامل چیست

نیکوتین وارد شده به بدن در اثر مصرف سیگار الکترونیکی هم از طریق تست نیکوتین قابل تشخیص است

متخصصان معتقدند که تشخیص نیکوتین موجود در خون پس از گذشت دو هفته از آخرین مصرف دشوار خواهد شد. یعنی خون فرد سیگاری بعد از دو هفته تفاوت خاصی با خون یک فرد عادی نخواهد داشت. این زمان برای آزمایش ادرار حدود چند هفته است. بنابراین می‌توان از طریق این آزمایش متوجه شد که فرد سیگار می‌کشد یا نه. سرعت دفع نیکوتین و ماندگاری آن در افرادی که به طور مداوم سیگار می‌کشند هم متفاوت از سایر مصرف کنندگان است. نوشیدن آب فراوان، ورزش و عرق کردن زیاد و خوردن میوه و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان می‌تواند به دفع سریع‌تر نیکوتین از بدن کمک کند.

در صورت نیاز به مشاوره در زمینه زناشویی میتوانید از خدمات بخش سکس تراپیست آنلاین سامانه حال استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: کم اشتهایی عصبی

حرف آخر

اعتیاد به عنوان بک بحران اجتماعی جدی همواره مورد توجه افراد بوده است. آغاز زندگی مشترک با فردی که به چنین بحرانی دچار است می‌تواند سرنوشت یک زندگی را تغییر داده و زوج و فرزندان حاصل از این ازدواج را درگیر تنش‌های روانی، جسمی و اجتماعی کند. به همین دلیل، انجام آزمایش اعتیاد به عنوان یکی از پیش شرط‌های عقد رسمی شناخته شده و ارائه نتیجه این آزمایش به دفترخانه‌های رسمی ازدواج ضروری است.  اگر می‌خواهید بدانید که آزمایش اعتیاد ازدواج شامل چیست و چگونه انجام می‌شود می‌توانید با پزشکان متخصص سامانه حال گفت‌و‌گو کرده و راهنمایی تخصصی بگیرید. آيا شما در مورد این آزمایش اطلاعات کافی دارید؟

 

آیا مصرف داروهای ضد افسردگی باعث مثبت شدن تست اعتیاد می‌شوند؟

بسیاری از افراد چنین تصوری دارند؛ در صورتی که داروهای ضد افسردگی، انواع داروی ضد استرس و خواب آور هیچ تاثیری در مثبت کاذب شدن تست اعتیاد نداشته و لازم است که مصرف آن‌ها را طبق توصیه پزشک ادامه دهید.

چه موادی باعث مثبت شدن کاذب تست اعتیاد می‌شوند؟

مصرف برخی از آنتی بیوتیک‌ها مثل آموکسی سیلین، مسکن‌ها، بعضی از آنتی هیستامین‌ها و هم‌چنین داروهای بی حسی که برای درد دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌تواند در نتیجه تست اختلال ایجاد کرده و آن را غیر واقعی کند.

قیمت تست اعتیاد چقدر است؟

تعرفه انجام آزمایش‌های پزشکی در آزمایشگاه‌های مختلف کمی با هم متفاوت است. این مبلغ بسته به آزمایشگاه انتخابی شما ممکن است با آزمایشگاه‌های دیگر تفاوت داشته باشد. در این خصوص با متصدی آزمایشگاه مربوطه صحبت کنید.

آیا منفی شدن تست اعتیاد به معنی عدم اعتیاد به مواد مخدر است؟

خیر. تست اعتیاد هم مانند هر آزمایش دیگری دارای خطا است. از سوی دیگر، مصرف عمدی یا سهوی برخی از داروها می‌تواند نتیجه تست را تحت تاثیر قرار داده و آن را به شکل منفی یا مثبت کاذب تغییر دهد.

برای مشاوره درباره اعتیاد از چه پزشکی کمک بگیریم؟

شما می‌توانید برای این منظور از مشاوران روانشناس و روانپزشک حال کمک بگیرید. در صورت نیاز، این متخصصان می‌توانند شما را برای مشاوره تکمیلی به متخصصانی از سایر بخش‌ها ارجاع دهند.

 

منابع

iranmehrlab.ir

rahamoshaver.com

farabimedlab.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

تقی کاملی

5 روز پیش

سلام من میخوام برای ازدواج برم آزمایش مصرف تریاک چند روز در خون و چند روز در ادرار میماند؟
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

2 روز پیش

سلام و وقت بخیر به طور متوسط 2 تا روز طول می‌کشد این ماده از ادرار و خون پاک شود.
پاسخ دهید
0

قنبری

1 ماه پیش

سلام خسته نباشید من دو سه روز دیگه میرم آزمایش و سیگار میکشم میخام ببینم تاثیری داره رو مثبت یا منفی بودن و سیگار تو آزمایش خون معلوم هست
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

1 ماه پیش

سلام وقت بخیر در صورتی که در ازمایش اعتیاد نیکوتین قابل بررسی باشه و به اندازه مشخصی نیکوتین داخل خون و یا ادرار وجود داشته باشه قابل تشخیص است.
پاسخ دهید
0

شهاب موسوی

2 ماه پیش

سلام خسته نباشید میخواستم بدونم که قرص ب‌۲ هم در آزمایش ازدواج معلوم میشه یا نه؟
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

2 ماه پیش

سلام و وقت بخیر شما باید 72 ساعت قبل از ازمایش خون ازدواج ویتامین ب مصرف نکنید.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات