جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

دلیل پریود نشدن چیست [+ ۹ دلیل اصلی و مهم]

چرا پریود نمیشم
تاریخ بروزرسانی : ۲۹ مرداد

اگر این مقاله را می‌خوانید احتمالا می‌خواهید که دلیل پریود نشدن چیست و سوالتان اسن است که چرا پریود نمیشم؟ به طور کلی، قاعدگی بخشی طبیعی و ضروری از چرخه باروری زنان است و نقش مهمی در آماده سازی بدن برای بارداری و زایمان دارد. اما در این مقاله از مجله سلامت به علت های پریودنشدن می‌پردازیم و تجربه علائم مختلف را بررسی خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

چرا زنان پریود میشوند؟

زنان به عنوان بخشی طبیعی از چرخه تولید مثل خود پریود می‌شوند. هدف اولیه قاعدگی، آماده سازی بدن برای بارداری احتمالی است. در طول هر چرخه قاعدگی، رحم با ضخیم شدن پوشش داخلی، خود را برای تخمک بارور شده آماده می‌کند.

اگر حاملگی اتفاق نیفتد، پوشش داخلی رحم ریزش می‌کند و در نتیجه خونریزی ایجاد می‌شود که ما آن را پریود می‌نامیم. این فرآیند توسط هورمون‌ها، به ویژه استروژن و پروژسترون، که رشد و ریزش پوشش رحم را تنظیم می‌کنند، کنترل می‌شود.

قاعدگی چندین دلیل دارد، از جمله برداشتن پوشش رحم در صورت عدم بارداری، تنظیم سطح هورمون ها و آماده سازی بدن برای چرخه‌های تولید مثل در آینده. قاعدگی همچنین یک شاخص مهم برای سلامت کلی است، زیرا دوره های نامنظم می‌تواند نشانه ای از عدم تعادل هورمونی یا سایر مشکلات سلامتی باشد.

دلیل پریود نشدن چیست

دلیل اصلی پریود نشدن، تخمدان‌ها هستند که مانند هر ماه تخمک آزاد نمی‌کنند. وقتی این اتفاق می‌افتد، بدن شما برای بارداری احتمالی آماده می‌شود و حدود دو هفته بعد، به طور معمول پریود می‌شوید. اما اگر تست بارداری داده‌اید و بیش از یک هفته است که منفی است، احتمال اینکه باردار نباشید وجود دارد.

اگر سه قاعدگی متوالی را از دست داده اید و تمام آزمایشات بارداری منفی است، وقت آن است که توسط پزشک خود معاینه کاملی بشوید. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود قاعدگی زنان متوقف شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مشکل تیروئید یک دلیل پریود نشدن

یکی از دلایل احتمالی مشکل تیروئید است. غده تیروئید شما به تنظیم متابولیسم شما کمک می‌کند و اگر درست کار نکند، می‌تواند بر قاعدگی شما تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است احساس خستگی شدید، ریزش مو، افزایش وزن، یا احساس سرما و یا گرما هم داشته باشید. یک آزمایش خون ساده می تواند مشکل را تشخیص دهد و معمولاً دارو آن را برطرف می‌کند.

سطح بالای پرولاکتین

دلیل دیگر سطح بالای پرولاکتین است. به طور معمول، بدن شما در هنگام شیردهی پرولاکتین تولید می‌کند، به همین دلیل است که عادت ماهانه در آن زمان متوقف می‌شود. اما اگر شیر نمی‌دهید و سطح پرولاکتین شما بالا است، ممکن است پریود نشوید که در برخی از بانوان، این موضوع همراه با ترشحات سفید از نوک پستان است.

چرا پریود نمیشم

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یکی دیگر از دلایل پریود نشدن است. این وضعیت بر هورمون‌هایی که به بلوغ تخمک شما کمک می‌کنند تأثیر می‌گذارد، بنابراین اگر PCOS دارید، ممکن است تخمک های شما به درستی آزاد نشود. علائم آن نیز معمولا با پریودهای نامنظم شروع می‌شود.

بارداری

زمانی که پریود نشده‌اید، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا احتمال بارداری را رد کرده و بفهمید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. اما یکی از اصلی ترین دلایل پریود نشدن همان بارداری است که با بیبی چک می‌توانید متوجه آن شوید.

استرس زیاد، دلیل پریود نشدن

استرس نیز می‌تواند پریود شما را متوقف کند. وقتی واقعاً استرس دارید، بدن شما هورمون کمتری تولید می‌کند که به تنظیم قاعدگی شما کمک می‌کند. این موضوع باعث دیر یا نامنظم شدن پریود شما می‌شود. کاهش استرس به بازگشت پریود شما به مسیر درست کمک کند. اگر نیاز به مشاوره بیشتر داشتید می‌توانید از مشاوره آنلاین روانشناسی کمک گرفته و به صورت آنلاین با یک مشاور متخصص صحبت کنید. می‌توانید درباره اثر استرس بر قاعدگی نیز از اینجا اطلاعاتی کسب کنید.

Chronic stress can throw off your hormones, change your daily routine, and even affectTrusted Source the part of your brain responsible for regulating your period: your hypothalamus. Over time, stress can lead to illness or sudden weight gain or loss, all of which can impact your cycle.

استرس مزمن می‌تواند هورمون‌های شما را از بین ببرد، روال روزانه‌تان را تغییر دهد، و حتی بر بخشی از مغز که مسئول تنظیم پریود است، یعنی هیپوتالاموس، تأثیر بگذارد. با گذشت زمان، استرس می تواند منجر به بیماری یا افزایش یا کاهش وزن ناگهانی شود که همه اینها می تواند بر چرخه شما تأثیر بگذارد.

healthline.com

یائسگی

با افزایش سن، یائسگی نیز به سراغ خانم‌‌ها می‌آید، که نشان از پایان دوران بارداری است. این‌ موضوع ابتدا باعث دوره های پریودی نامنظم و پس از آن قطع کامل پریودی می‌شود.

عمل جراحی

جراحی همچنین می‌تواند بر پریود شما تأثیر بگذارد. هنگامی که در حال بهبودی پس از جراحی هستید، بدن شما تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد برای برخی از افراد، پریود را از بین می‌برد. اگر در این مدت وزن اضافه کنید، می‌تواند بر هورمون‌ها و پریود شما نیز تاثیر بگذارد.

ورزش شدید

ورزش شدید نیز می‌تواند پریود شما را به تاخیر بیندازد. در حالی که برخی افراد فکر می‌کنند ورزش کردن به پریود شدن کمک می‌کند اما ورزش بیش از حد می‌تواند در واقع هورمون‌ها و تخمک گذاری را مختل کند. به طور معمول، یک یا دو ساعت ورزش در روز خوب است، اما ورزش بیش از حد مشکلاتی را در تنظیم هورمونی ایجاد می‌کند.

برخی بیماری‌ها

برخی از بیماری ها مانند اختلال عملکرد کبد، کیست تخمدان، اختلال عملکرد کبد، منوپاز زودرس و تومور غده هیپوفیز نیز می توانند دلایلی برای پریود نشدن باشند.

علت پریود نشدن بعد از تزریق آمپول پروژسترون

آیا می‌دانید بعد از تزریق پروژسترون چه اتفاقی برای پریود شما می افتد؟

هنگامی که آمپول پروژسترون دریافت می‌کنید، بدن شما به زمان نیاز دارد تا با هورمون‌های جدید سازگار شود. به همین دلیل طبیعی است که قاعدگی شما کمی دیر شود – معمولاً یک یا دو هفته زمان می‌برد. اما اگر قاعدگی شما بیش از حد معمول به تعویق افتاد، بهتر است چند آزمایش انجام دهید تا بفهمید علت اصلی پریود نشدن چیست؟!. پزشک احتمالا آزمایش هورمون را برای بررسی سطح هورمون شما تجویز کند و یک سونوگرافی را نیز پیشنهاد کند.

علت پریود نشدن بعد از قرص اورژانسی چیست؟

ممکن است به هر دلیلی از قرص اورژانسی استفاده کرده باشید که دلیل آن برای هر فردی با توجه به دلایلش متقاوت است اما دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود قاعدگی شما به تاخیر بیفتد، به خصوص پس از مصرف قرص اورژانسی. علت پریود نشدن بعد از قرص اورژانسی درواقع یکی از دلایلی است که در بالا به آن‌‌ها اشاره کردیم. البته مهم‌ترین آن‌ها تیروئید است که باید هم سونو بدهید و هم آزمایش خون.

بیشتر بدانید: آزمایش در منزل

علت پریود نشدن طولانی چیست؟

به طور کلی، یک چرخه قاعدگی طبیعی حدود 28 روز طول می‌کشد. چرخه برخی از زنان ممکن است کوتاهتر (21-24 روز) یا طولانی تر (35-38 روز) باشد و این کاملا طبیعی است!

اما طولانی‌تر از 38 روز می‌تواند به دلایل مختلفی باشد مانند:

1. عدم تعادل هورمونی
2. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
3. استرس
4. برخی از داروها، مانند داروهای ضد بارداری، داروهای ضد افسردگی یا فشار خون بالا
5. کم کاری یا پرکاری غده تیروئید

بیشتر بدانید: اسهال در پریودی

علت پریود نشدن و بزرگ شدن شکم

این موضوع می‌تواند به دلیل تغییرات هورمونی در بدن شما باشد، به خصوص پس از مصرف قرص. یعنی بدن شما برای یک بارداری احتمالی آماده می‌شود. بارداری واضح ترین دلیل این اتفاق است! اگر فردی باردار باشد، بدن او برای وجود یک جنین  آماده می‌شود و این به معنای رشد کودک است که باعث بزرگ شدن شکم و تغییر در چرخه‌های قاعدگی می‌شود.

چرا پریود نمیشم و ترشح دارم

برای برخی از زنان، تاخیر در قاعدگی و ترشحات سفید، نشانه های قوی از رشد زندگی جدید در داخل است. معمولاً زنان باردار در هفته اول بارداری یا هفته دوم بارداری مقدار قابل توجهی ترشح از واژن خواهند داشت. این ترشح یک پاسخ طبیعی به بارور شدن تخمک است. و نیازی به نگران نیست زیرا کاملا طبیعی است.

چرا پریود نمیشم حامله هم نیستم؟

دلایل متعددی وجود دارد که چرا حتی اگر باردار نباشید ممکن است پریود نشوید. یکی از دلایل رایج، سندرم تخمدان پلی کیستیک است که بر تخمک گذاری تأثیر می‌گذارد. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک به دلیل عدم تعادل هورمون‌ها در بدنشان پریودهای نامنظم داشته یا اصلاً پریود نمی‌شوند. درواقع سندرم تخمدان پلی کیستیک علت اصلی پریودهای نامنظم در زنان است.

یکی دیگر از دلایلی که پاسخی به سوال “چرا پریود نمیشم” است، اختلالات تیروئید مانند کم کاری تیروئید است که باعث تغییراتی در چرخه های قاعدگی می‌شود، از جمله دوره های نامنظم یا قطع قاعدگی.

چرا حالت پریود دارم ولی نمیشم؟

این اصلا غیر طبیعی نیست که زنان علائمی مشابه علائم مرتبط با پریود را داشته باشند، اما در واقع پریود نشوند. یک احتمال این است که شما ممکن است نوسانات هورمونی داشته باشید یا به دلیل تغییر در رژیم غذایی یا برنامه ورزشی یا حتی استرس، پریود نشوید.

چرا حالت پریود دارم ولی نمیشم؟

حتی ممکن است خونریزی ناگهانی را نیز تجربه کنید. این اتفاق زمانی می‌افتد که پوشش داخلی رحم به علت نوسانات هورمونی تحریک می‌شود و حتی اگر تخمک‌گذاری یا عادت ماهانه منظم نباشد، باعث خونریزی می‌شود. اگر علائمی مشابه علائم دوره پریود دارید اما در واقع پریود نمی‌شوید بهتر است با دکتر زنان آنلاین برای انجام آزمایش‌های مناسب مشورت کنید.

علت گر گرفتگی و پریود نشدن

یکی از دلایل اصلی این موضوع مشکل پرکاری تیروئید است که با آزمایش تیروئید کاملا مشخص می‌شود. اما دلیل دیگر می‌تواند به هم ریختن تعادل هورمونی در بدن شما باشد که بازهم یکی از دلایل آن مربوط به مشکل تیروئید است. اما یکی از دلایل دیگر این موضوع، البته با توجه به سن و سال فرد، می‌تواند یائسگی و شروع آن باشد که البته همه این موارد باید توسط پزشک آنلاین بررسی شود تا به یک پاسخ قطعی برسید.

عوارض پریود نشدن

اگر تخمک گذاری و قاعدگی متوقف شود، باردار شدن غیرممکن می‌شود. علاوه بر این، عدم تعادل هورمونی نیز خطر سقط جنین و سایر مسائل مربوط به هفته به هفته بارداری را افزایش می‌دهد.
عوارض عاطفی پریود نشدن یا آمنوره را نباید نادیده گرفت. نوجوانان و بزرگسالان هنگام صحبت با دوستانشان، خود را با یکدیگر مقایسه کرده و احساس فشار و استرس می‌کنند. در برخی افراد، مسائل آناتومیکی مانند درد لگن نیز در نتیجه مستقیم قطع پریودی ایجاد می‌شود. علاوه بر این، کمبود استروژن می‌تواند احتمال ابتلا به پوکی استخوان و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

 

منابع:

medicalnewstoday.com

verywellhealth.com

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات