جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

برای کم کاری تیروئید در بارداری چه بخوریم؟

برای کم کاری تیروئید در بارداری چه بخوریم؟
تاریخ بروزرسانی : ۲۶ شهریور

کم کاری تیروئید در بارداری زمانی رخ می‌دهد که تیروئید زن باردار مقادیر کافی هورمون تیروئید را که برای تنظیم متابولیسم و رشد بسیار مهم هستند، تولید نمی کند. این مشکل در بارداری اثرات نامطلوبی بر روی مادر و جنین در حال رشد دارد که همین موضوع باعث این سوال شده است که واقعا برای کم کاری تیروئید در بارداری چه بخوریم؟. در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

برای انجام زایمان خود در بهترین کلینیک‌ها و توسط بهترین متخصصین، می‌توانید با ثبت درخواست در بخش زایمان اقساطی، از وام 5 تا 50 میلیونی که بدون نیاز به ضامن پرداخت می‌شود، برای انجام این کار استفاده کنید.


تصویر خدمات اقساطی

کم کاری غده تیروئید چیست؟

پیش از آنکه بدانید برای کم کاری تیروئید در بارداری چه بخوریم بهتر است فرآیند کم کاری تیروئید را بشناسید. کم کاری تیروئید شرایطی است که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. تیروئید یک غده پروانه ای شکل کوچک است که در قاعده گردن قرار دارد و دو هورمون اصلی – تری یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) را تولید می‌کند. این هورمون ها نقش مهمی در تنظیم رشد، تکامل و متابولیسم بدن دارند.

در کم کاری تیروئید، غده تیروئید قادر به تولید مقادیر کافی از T3 و T4 نیست که این امر باعث کند شدن فرآیند متابولیسم بدن می شود و باعث خستگی، افزایش وزن، خشکی پوست، حساسیت به دمای سرد و بسیاری دیگر می‌شود. کم کاری تیروئید ممکن است در هر سنی ایجاد شود، اما در زنان مسن بیشتر شایع است. پ

نحوه تشخیص کم کاری تیروئید در بارداری

از آنجایی که نیاز به هورمون تیروئید در دوران بارداری افزایش می یابد، پزشکان عملکرد تیروئید را در مراحل اولیه از طریق آزمایش خون بارداری بررسی می کنند. دو آزمایش اصلی آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد:

TSH (هورمون محرک تیروئید): این مورد بررسی می‌کند که غده هیپوفیز چقدر با تیروئید ارتباط برقرار می کند. سطح TSH بالا نشان دهنده کم کاری تیروئید است، به این معنی که هیپوفیز سخت تر کار می کند تا تیروئید را وادار به تولید هورمون های بیشتری کند.

T4 آزاد: این مورد به طور مستقیم هورمون تیروئید اصلی را در جریان خون اندازه گیری می کند. سطوح پایین آن، کم کاری تیروئید را تایید می کند.

مقدار مناسب TSH سطح کمتر از 2.5 mU/L در سه ماهه اول بارداری است. با پیشرفت بارداری، این میزان، کمی کاهش می یابد. پزشکان بر آزمایش‌ها نظارت داشته و دوز دارو را برای حفظ عملکرد بهینه تیروئید برای هر مرحله از بارداری تنظیم می‌کنند که این موضوع به رشد مناسب کودک کمک خواهد کرد.

درباره سونوگرافی تیروئید بیشتر بدانید.

تشخیص کم کاری تیروئید در بارداری

عوارض کم کاری تیروئید در بارداری

کم کاری تیروئید درمان نشده در بارداری خطراتی برای مادر و جنین دارد که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • کم خونی: کم کاری تیروئید در بارداری باعث کاهش تولید گلبول های قرمز خون شده و منجر به خستگی و ضعف خواهد شد.
  • پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری: کم کاری تیروئید در بارداری با فشار خون بالا و پروتئین موجود در ادرار، نشانه های این وضعیت خطرناک هستند. اگر می‌خواهید بدانید در مسمومیت بارداری چه بخوریم؟، خواندن این مطلب به شما کمک می‌کند.
  • سقط جنین: در صورت عدم مدیریت کم کاری تیروئید، خطر سقط جنین افزایش می یابد.
  • خونریزی پس از زایمان: برخی تحقیقات نشان می دهد که کم کاری تیروئید ممکن است باعث خونریزی شدید بعد از زایمان شود.
  • برای نوزاد نیز عوارض کم کاری تیروئید در بارداری می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
  • نقایص مادرزادی: اگر کم کاری تیروئید در اوایل بارداری درمان نشود، ممکن است بر رشد کودک تأثیر بگذارد و خطر ناهنجاری‌های هنگام تولد را افزایش دهد.
  • زایمان زودرس: در صورت وجود تیروئید کم کار در بارداری، امکان زایمان زودرس بیشتر می‌شود.
  • وزن کم هنگام تولد: از آنجایی که کم کاری تیروئید در بارداری می تواند رشد را مختل کند، ممکن است منجر به تولد نوزادی کوچکتر از اندازه طبیعی شود.
  • مسائل شناختی: هورمون های تیروئید برای رشد مغز کودک بسیار مهم هستند. تیروئید کم کار در بارداری مخصوصا در اوایل بارداری ممکن است بعداً بر هوش کودک تأثیر بگذارد.

خبر خوب این است که با آزمایش تیروئید و درمان کم کاری تیروئید قبل از بارداری یا بلافاصله پس از مثبت شدن آزمایش می توان از این عوارض جلوگیری کرد. شما هم می‌توانید از طریق گفتو با یک دکتر زنان آنلاین و یا دکتر غدد آنلاین یک آزمایش ثبت کرده و نتیجه را با او به اشتراک بگذارید تا راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

علائم کم کاری تیروئید در بارداری

کم کاری تیروئید در بارداری هم مادر و هم جنین در حال رشد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این دوران، برخی از علائم رایج کم کاری تیروئید مانند احساس خستگی بیش از حد و سطح انرژی پایین مشاهده می‌شود. زنان باردار ممکن است با وجود رژیم غذایی سالم و ورزش، افزایش وزن شدید را تجربه کنند. علائم دیگر شامل احساس سرماخوردگی، یبوست و خشکی پوست یا مو می‌باشد.

زنان مبتلا به کم کاری تیروئید نیز ممکن است متوجه تغییراتی در خلق و خوی خود شوند و بیشتر از حد معمول احساس افسردگی کنند. آنها ممکن است در تمرکز مشکل داشته باشند یا حتی با مشکلات حافظه دست و پنجه نرم کنند. در برخی موارد، کم کاری تیروئید حتی می‌تواند باعث تورم در پاها یا صورت و همچنین ضعف عضلانی یا درد مفاصل شود.

البته این علائم منحصر به کم کاری تیروئید نیستند و ممکن است ناشی از شرایط دیگر نیز باشند. بنابراین، اگر هر یک از این علائم را در دوران بارداری تجربه کردید حتما با دکتر زنان آنلاین مشورت داشته باشید.

علائم کم کاری تیروئید در بارداری

تاثیرات تیروئید کم کار در بارداری

هنگامی که غده تیروئید در دوران بارداری کم کار باشد، می‌تواند مادر و جنین را از به چند طریق، تحت تاثیر قرار دهد:

تاثیرات کم کاری تیروئید برای مادر

  • خستگی: تیروئید کم کار در بارداری منجر به خستگی، مشکلات خواب، ضعف عضلانی می شود. این امر خستگی بارداری را بیشتر می کند.
  • کم خونی: کم کاری تیروئید باعث کاهش تولید گلبول های قرمز می شود. کم خونی می تواند باعث تنگی نفس، سرگیجه، سردرد شود.
  • مشکلات وزن: تیروئید متابولیسم را کنترل می کند. سطوح پایین آن منجر به افزایش وزن و متعاقب آن دیابت بارداری می‌شود.
  • افسردگی بارداری: خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان برای مادرانی که کم کاری تیروئید درمان نشده دارند، وجود دارد.

تاثیرات کم کاری تیروئید برای کودک:

  • نقایص مادرزادی: کم کاری تیروئید در اوایل بارداری با ناهنجاری های هنگام تولد در مغز، قلب، ریه ها همراه است.
  • زایمان زودرس: در زنان مبتلا به کم کاری تیروئید میزان زایمان زودرس و زایمان قبل از 37 هفتگی بالاتر است.
  • وزن کم هنگام تولد: از آنجایی که تیروئید رشد را کنترل می کند، نوزادان ممکن است کوچکتر از حد انتظار متولد شوند.

کلید شناسایی و درمان کم کاری تیروئید قبل یا بلافاصله پس از لقاح از طریق آزمایش خون است. با مدیریت صحیح آن در دوران بارداری می توانید از اثرات منفی تیروئید کم کار در بارداری جلوگیری کنید.

برای کم کاری تیروئید در بارداری چه بخوریم؟

اگر می‌خواهید بدانید برای کم کاری تیروئید در بارداری چه بخوریم، در اینجا 10 غذای توصیه شده برای تیروئید کم کار در بارداری ذکر شده است:

غذاهای غنی از ید

ید برای تولید هورمون تیروئید مورد نیاز است. ماهی، جلبک دریایی، تخم مرغ، محصولات لبنی و نمک یددار منابع خوبی هستند که پاسخی به سوال برای کم کاری تیروئید در بارداری چه بخوریم نیز می‌باشند.

سلنیوم

این ماده معدنی برای عملکرد تیروئید بسیار ضروری است. آجیل ، ماهی تن، تخم مرغ، قارچ و اسفناج سلنیوم دارند.

ویتامین های B

ویتامین B12 و فولات از تولید گلبول های قرمز خون حمایت می کنند که در زمان کم کاری تیروئید کاهش می یابد. گوشت، لبنیات، سبزیجات و مرکبات دارای ویتامین B هستند.

آهن

آهن از کم خونی و خستگی درنتیجه تیروئید کم کار در بارداری جلوگیری می کند. گوشت قرمز، عدس، اسفناج، کینوا و دانه کدو تنبل سرشار از آهن هستند.

برای کم کاری تیروئید در بارداری چه بخوریم

روی

روی به ساخت هورمون تیروئید کمک می کند. صدف، آجیل، دانه ها، حبوبات و غلات کامل حاوی روی فراوان هستند.

پروتئین

کم کاری تیروئید جذب پروتئین را کاهش می‌دهد. گوشت، ماهی، تخم مرغ، لوبیا و ماست پروتئین تامین می کنند.

فیبر

یبوست در کم کاری تیروئید بسیار رایج است. میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و دانه‌ها منابع فیبر هستند.

ماست یونانی

ماست یونانی سرشار از پروتئین و منبع خوبی از ید است که برای کم کاری تیروئید در بارداری مفید است.

برای مدیریت کم کاری تیروئید در دوران بارداری، یک رژیم غذایی متعادل با این غذاها تمرکز کنید و یا از مولتی ویتامین های مناسب استفاده کنید.

برای کم کاری تیروئید در بارداری چه قرصی بخوریم؟

درمان اصلی کم کاری تیروئید، داروهای خوراکی برای جایگزینی هورمون های تیروئیدی است که بدن شما به تنهایی قادر به ساختن آنها نیست. در دوران بارداری، رایج ترین نسخه لووتیروکسین است.

قرص لووتیروکسین یک نسخه مصنوعی از تیروکسین (T4)، یکی از دو هورمون اصلی ترشح شده توسط غده تیروئید است. از آنجایی که کم کاری تیروئید به دلیل تولید ناکافی این هورمون است، مصرف روزانه مکمل لووتیروکسین به پر کردن T4 از دست رفته مورد نیاز بدن شما کمک می‌کند.

هدف این است که سطح تیروئید خود را از طریق دوز مناسب لووتیروکسین به یک محدوده طبیعی و سالم برسانید که این کار نیاز به نظارت منظم از طریق آزمایش خون شما دارد. پزشک نیز با توجه به نتایج آزمایش، دوز مصرف دارو را کم یا زیاد خواهد کرد.

زمانی که کم کاری تیروئید به درستی مدیریت شود، لووتیروکسین برای بارداری بی خطر خواهد بود.

لووتیروکسین

رژیم کم کاری تیروئید در بارداری

هنگامی که در دوران بارداری، کم کاری تیروئید دارید، پیروی از رژیم غذایی مناسب پاسخی به “برای کم کاری تیروئید در بارداری چه بخوریم” است تا علائم خود را کنترل کرده و مانع مشکلات بعدی در خودتان و فرزندتان شوید.

کم کاری تیروئید می تواند جذب پروتئین را کاهش دهد. گوشت بدون چربی، ماهی، تخم مرغ، لوبیا و ماست بیشتری بخورید تا به مقدار کافی مصرف کنید. این انرژی و تغذیه برای شما و کودک فراهم می کند.

1. تعادل درشت مغذی ها: ترکیبی از کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی های سالم را در وعده های غذایی خود بگنجانید. کربوهیدرات ها انرژی را تامین می کنند، پروتئین ها به رشد و تکامل و چربی های سالم به جذب مواد مغذی و تولید هورمون کمک می کنند.

2. غذاهای غنی از ید بخورید: ید برای عملکرد تیروئید ضروری است، بنابراین غذاهایی مانند جلبک دریایی، ماهی (مانند ماهی کاد یا ماهی تن)، محصولات لبنی و نمک یددار را در وعده های غذایی خود بگنجانید. با این حال، بر اساس وضعیت تیروئید خود، برای نیازهای خاص ید با پزشک یا یک متخصص تغذیه ثبت شده مشورت کنید.

3. مصرف غذاهای غنی از سلنیوم: سلنیوم به تبدیل هورمون تیروئید به شکل فعال آن کمک می کند. شما می توانید سلنیوم را از غذاهایی مانند آجیل برزیلی، تخم مرغ، غلات کامل و غذاهای دریایی دریافت کنید.

4. شامل فیبر: یبوست در بارداری شایع است و برای کسانی که تیروئید کم کار در بارداری دارند می تواند مشکل سازتر باشد. غذاهای پر فیبر مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات می توانند به پیشگیری از یبوست و تضمین حرکات منظم روده کمک کنند.

5. به سراغ منابع پروتئینی بدون چربی بروید: منابع پروتئین بدون چربی مانند مرغ، ماهی، توفو و لوبیا را انتخاب کنید که چربی اشباع کمتری دارند و به حفظ وزن سالم در دوران بارداری کمک می‌کنند.

برای کم کاری تیروئید در بارداری چه میوه‌هایی بخوریم؟

در صورت امکان حتما میوه های تازه و ارگانیک را انتخاب کنید. همچنین از میوه هایی که با روغن های هیدروژنه یا آفت کش ها درمان شده اند خودداری کنید.

  • توت ها:  انواع توت ها مانند توت فرنگی، زغال اخته، تمشک و شاه توت سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و پلی فنول ها هستند که ممکن است به بهبود عملکرد تیروئید کمک کند. آنها همچنین منبع خوبی از ید هستند.
  • موز: موز حاوی مواد مغذی مانند پتاسیم و منیزیم است که به تنظیم تعادل مایعات کمک می کند، که می تواند با کم کاری تیروئید مختل شود. پتاسیم همچنین ممکن است اثرات سدیم بیش از حد را خنثی کند.
  • پرتقال و گریپ فروت: مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت حاوی ویتامین C هستند که به تولید هورمون تیروئید کمک می کند. آنها همچنین دارای تیروزین هستند که برای ساخت هورمون های تیروئید مهم است.
  • خربزه: خربزه هایی مانند طالبی و هندوانه دارای الکترولیت هایی مانند پتاسیم و منیزیم هستند. همچنین به دلیل داشتن آب زیاد، آبرسان هستند. هیدراته ماندن برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مهم است.
  • میوه های خشک: میوه های خشک مانند کشمش، زردآلو، خرما و آلو، سرشار از ریزمغذی ها مانند آهن، پتاسیم و منیزیم هستند. با این حال، اندازه وعده ها را کنترل کنید زیرا قندهای طبیعی بالایی دارند.
  • آووکادو: آووکادو چربی های سالمی را فراهم می کند که ممکن است به تعادل هورمونی و جذب مواد مغذی کمک کند. فیبر همچنین ممکن است به تنظیم هضم کمک کند.

کم کاری تیروئید در بارداری و جنسیت جنین

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که وضعیت تیروئید یک زن در دوران بارداری ممکن است بر جنسیت جنین تأثیر بگذارد. یک مطالعه نشان داد که زنان مبتلا به کم کاری تیروئید به طور قابل توجهی بیشتر احتمال دارد که فرزندشان دختر باشد.

تئوری این است که سطوح پایین هورمون تیروئید بر رشد جفت تأثیر می گذارد که همین موضوع به بقای جنین های ماده کمک می‌کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید این اثر مورد نیاز است زیرا احتمالا شدت کم کاری تیروئید در بارداری نیز احتمالاً در جنسیت جنین نقش خواهد داشت.

حفظ سطح نرمال تیروئید از طریق دارو برای همه زنان باردار، صرف نظر از ترجیحات جنسیتی، بسیار مهم است.

کم کاری تیروئید

درمان تیروئید کم کار در بارداری با طب سنتی

رویکردهای طب سنتی برای درمان کم کاری تیروئید در بارداری اغلب تغییرات رژیم غذایی را در کنار داروهای استاندارد هورمون تیروئید است.

پزشکان طب سنتی اغلب غذاها و گیاهان خاصی را برای کمک به درمان طبیعی کم کاری تیروئید در بارداری توصیه می کنند.

نمک دریا

ید ضروری برای ساخت هورمون تیروئید را فراهم می کند. نمک تصفیه نشده دارای مواد معدنی بیشتری است که در زمان تیروئید کم کار در بارداری بسیار مفید است.

دارچین

اعتقاد بر این است که این ادویه گرم کننده به تولید هورمون کمک می کند و قند خون را متعادل می کند. 1/2 قاشق چایخوری در روز ممکن است به تنظیم سطح تیروئید کمک کند.

دانه های رازیانه

حاوی آنتی اکسیدان ها و فیتواستروژن ها برای کاهش التهاب و تقویت عملکرد تیروئید است. می توان آن را به صورت خام مصرف کرد یا به صورت چای درست کرد.

دانه گشنیز

در طب عامیانه برای تحریک فعالیت تیروئید و مهار علائمی مانند خستگی و هضم کند استفاده می شود. به آشپزی یا آب اضافه کنید.

ریشه شیرین بیان

برای مدت طولانی در طب چینی برای کم کاری تیروئید استفاده می شود. ممکن است آنزیم هایی که با هورمون های تیروئید تداخل دارند را مسدود کند. بهترین به عنوان چای یا عصاره.

زنجبیل

فکر افزایش گردش خون و متابولیسم. ممکن است به تنظیم دما و مشکلات هضم کمک کند. در آشپزی یا چای استفاده کنید.

زنجبیل

روغن کتان و پامچال

منابع گیاهی خوب امگا 3 برای کاهش التهاب و ارتقای سلامت تیروئید.

سرکه سیب

حاوی پتاسیم برای کاهش التهاب. 1 قاشق چایخوری رقیق شده در آب ممکن است به تعادل هورمونی کمک کند.

جینسینگ

اعتقاد بر این است که آداپتوژن عملکرد تیروئید را بهبود می بخشد که این ماده در کپسول یا چای ریشه جینسینگ موجود است.

در نهایت باید یادآور شویم که بهترین گزینه برای درمان کم کاری تیروئید در بارداری گفتگو با پزشک از طریق پزشک آنلاین و انتخاب یک متخصص برای درمان است که از مزایای آن می‌توان به سریع بودن و ارزان‌تر بودن آن نیز اشاره کرد. به این ترتیب در خانه خودتان مراحل درمان را طی خواهید کرد.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات