جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

برای کم خونی در بارداری چه بخوریم؟

تاریخ بروزرسانی : ۲۰ شهریور

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

اگر می‌خواهید بدانید که برای کم خونی در بارداری چه بخوریم باید ابتدا بدانید که کم خونی زمانی رخ می‌دهد که کمبود گلبول های قرمز یا هموگلوبین در خون وجود داشته باشد. در دوران بارداری به دلیل افزایش نیاز به آهن و سایر مواد مغذی در بدن مادر، بسیار رایج است . برای مبارزه با کم خونی، مصرف غذاهای غنی از آهن، ویتامین C، فولات و ویتامین B12 ضروری است. در هر مرحله از بارداری می‌توانید از بخش دکتر زنان آنلاین با بهترین متخصص زنان و زایمان مشورت کنید و از خانه مراحل درمان را طی کنید.


تصویر خدمات اقساطی

برای کم خونی در بارداری چه بخوریم

در ادامه چند گزینه غذایی وجود دارد که پاسخی به سوال “برای کم خونی در بارداری چه بخوریم” می‌باشد.

اسفناج

اسفناج سرشار از آهن است که یک ماده مغذی حیاتی برای تولید گلبول های قرمز خون است. مصرف منظم اسفناج می تواند آهن مورد نیاز بدن را تامین کند و به بهبود تولید سلول های خونی و در نهایت پیشگیری یا کاهش کم خونی در زنان باردار کمک کند. منبع عالی آهن، فولات و ویتامین C است و پختن اسفناج می تواند جذب آهن را افزایش دهد.

اسفناج برای کم خونی ذر بارداری

کلم پیچ

یکی دیگر از منابع عالی آهن و فولات، کلم پیچ است که می‌توان آن را در سالاد یا غذاهای پخته مصرف کرد. خوردن کلم پیچ در دوران بارداری برای درمان کم خونی مفید است. کلم پیچ، سرشار از آهن، فولات و ویتامین C است که به افزایش تولید گلبول های قرمز خون و بهبود جذب آهن کمک می‌کند. گنجاندن کلم پیچ در یک رژیم غذایی متعادل مواد مغذی ضروری برای بارداری سالم را فراهم خواهد کرد.

برای کم خونی در بارداری چه بخوریم

بروکلی برای کم خونی در بارداری

بروکلی سرشار از آهن است، یک ماده معدنی حیاتی که به تولید گلبول های قرمز سالم کمک می‌کند. همچنین حاوی ویتامین C است که به جذب آهن کمک می کند. گنجاندن کلم بروکلی در رژیم غذایی به افزایش سطح آهن و مبارزه با کم خونی در دوران بارداری کمک خواهد کرد.

بروکلی

چغندر

خوردن چغندر در دوران بارداری به دلیل داشتن آهن زیاد به مبارزه با کم خونی کمک می‌کند. از آنجا چغندر منبع غنی آهن است، برای تولید گلبول های قرمز خون بسیار مفید است. می توان آن را برشته، آب پز یا در سالاد گنجاند.

برای کم خونی در بارداری چه بخوریم

عدس

عدس یک منبع گیاهی عالی از آهن و همچنین سرشار از فیبر و پروتئین است. آنها را به عنوان سوپ، خورش یا به سالاد مصرف کنید.

عدس

گوشت گاو

گوشت قرمز، به ویژه گوشت گاو، منبع غنی آهن است و برای افراد کم خون بسیار مفید است. برش های بدون چربی را انتخاب کنید و آن را به سلیقه خود بپزید.

گوشت گاو

بلغور جو دوسر

اگر می‌خواهید بدانید که برای کم خونی در بارداری چه بخوریم جالب است بدانید که بلغور جو دوسر غنی شده حاوی آهن است و منبع خوبی از فیبر غذایی است. بنابراین روز خود را با یک کاسه گرم که روی آن میوه و آجیل است شروع کنید.

بلغور جو دوسر

نخود

نخود سرشار از آهن، پروتئین و سایر مواد مغذی ضروری، نخود را می‌توانید برای تهیه هوموس استفاده و آن را به سالاد اضافه کنید، یا با ادویه به عنوان یک میان وعده سالم تفت دهید

برای کم خونی در بارداری چه بخوریم

کینوا

این دانه غنی از مواد مغذی، سرشار از آهن، پروتئین و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر است. آن را به عنوان غذای جانبی روی سالاد بریزیر یا در فلفل دلمه‌ای پر شده استفاده کنید.

کینوا

انار

میوه ای سرشار از ویتامین C است و جذب آهن را افزایش می‌دهد. آن را به عنوان یک میوه تازه یا به عنوان آبمیوه یا همان آب انار طبیعی میل کنید.

انار

تخم مرغ

تخم مرغ مملو از آهن و پروتئین است و یک مکمل عالی برای رژیم غذایی شما در دوران بارداری است. از آن به صورت آب پز، نیمرو یا املت استفاده کنید

تخم مرغ برای کم خونی در بارداری

ماهی سالمون

ماهی سالمون یک منبع عالی از اسیدهای چرب امگا 3 و آهن است و در کنار آن طعم لذیذی هم دارد. برای یک وعده غذایی سالم آن را بپزید، کبابی یا بخارپز کنید.

ماهی سالمون برای کم خونی

دانه کدو تنبل

این دانه های ریز مملو از آهن، منیزیم و سایر مواد مغذی ضروری است. آن‌ها را به صورت خام میل کنید یا به سالاد و ماست اضافه نمایید.

دانه کدو تنبل

شکلات تلخ

مصرف مقدار متوسط شکلات تلخ به دلیل داشتن کاکائو باعث بهبود سطح آهن می‌شود. حتما شکلات تلخ را انتخاب کنید اما در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

شکلات تلخ

سایر مواد مغذی

  • فولات: غذاهایی مانند سبزیجات برگ دار، مرکبات، غلات غنی شده و حبوبات سرشار از فولات هستند که برای تولید گلبول های قرمز خون ضروری است.
  • ویتامین B12: محصولات حیوانی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و لبنیات حاوی ویتامین B12 هستند. اگر از یک رژیم گیاهخواری یا وگان استفاده می‌کنید، می‌توانید مکمل های آن را تهیه کنید.

ویتامین B12

تقویم و تغذیه هفته به هفته بارداری

درمان خانگی کم خونی در بارداری

کم خونی یک مشکل شایع در دوران بارداری است که به دلیل کمبود آهن در بدن ایجاد می‌شود. چندین درمان خانگی موثر وجود دارد که می توانید برای آن در نظر بگیرید. اولاً، گنجاندن غذاهای غنی از آهن در رژیم غذایی شما بسیار مهم است. از منابعی مانند گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، سبزیجات سبز برگ، لوبیا و غلات غنی شده استفاده کنید. ترکیب آنها با غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات به افزایش جذب آهن کمک می کند.

ثانیا، مصرف مکمل‌های آهن طبق تجویز پزشک آنلاین می‌تواند یک درمان خانگی ارزشمند باشد. مکمل های آهن در اشکال مختلف از جمله فروس سولفات، فروس فومارات و فروس گلوکونات وجود دارند و رعایت دقیق دستورالعمل های دوز، بسیار مهم است. مصرف مکمل های آهن با معده خالی باعث جذب آهن خواهد شد، در حالی که برخی غذاها یا داروها ممکن است آن را مهار کند. بنابراین برای راهنمایی مناسب با پزشک مشورت کنید.

به یاد داشته باشید، اگرچه گزینه های خانگی برای درمان خانگی کم خونی در بارداری موثر هستند، اما قبل از پاسخ به سوال برای کم خونی در بارداری چه بخوریم، بسیار مهم است که حتما با یک دکتر زنان آنلاین مشورت کنید زیرا پزشک شدت کم خونی شما را ارزیابی کرده و باتوجه به وضعیت خودتان شما را راهنمایی خواهد کرد.

حرکت جنین پسر از کی شروع میشه؟

برای کم خونی در بارداری چه قرصی بخوریم؟

قبل از آنکه بدانید برای کم خونی در بارداری چه بخوریم باید بدانید برای مصرف هر گونه دارویی برای کم خونی در دوران بارداری، باید حتما با پزشک مشورت کنید. بسته به شدت کم خونی و نیازهای فردی، مکمل‌های آهن یا سایر ویتامین های دوران بارداری حاوی آهن را تجویز کنند.

معمولاً مکمل های آهن برای افزایش سطح آهن توصیه می شود. دوز توصیه شده روزانه معمولا بین 30-60 میلی گرم آهن عنصری است. برای کمک به جذب، مکمل های حاوی ویتامین C مصرف کنید.

فولات همچنین برای حمایت از تولید سلول های قرمز خون سالم مهم است. مکمل اسید فولیک 400 میکروگرم در روز معمولا قبل و در طول بارداری توصیه می شود. اگر مکمل های آهن باعث یبوست در بارداری شد سعی کنید مصرف فیبر و آب را افزایش دهید.

قرص فروس سولفات یکی از داروهایی است که برای کم خونی در بارداری تجویز می‌شود که بهتری است قبل از مصرف آن با پزشک نیز مشورت کنید.

آزمایش برای تشخیص کم خونی در بارداری

اگر به دنبال پاسخی برای “برای کم خونی در بارداری چه بخوریم؟” هستید احتمالا با آزمایش متوجه کم خونی خود شده‌اید اما اگر آزمایش نداده‌اید بهتر است بدانید که در دوران بارداری، نظارت بر سطح هموگلوبین مادر برای تشخیص زودهنگام کم خونی بسیار مهم است، زیرا به طور قابل توجهی بر سلامت مادر و جنین در حال رشد تأثیر می‌گذارد. کم خونی زمانی رخ می‌دهد که بدن فاقد گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل موثر اکسیژن به بافت‌ها باشد. برای تشخیص کم خونی در دوران بارداری، پزشک معمولاً آزمایش کم خونی را انجام می‌دهد که شامل شمارش کامل خون (CBC) است.

آزمایش خون CBC چندین اندازه گیری ضروری را برای ارزیابی سطح هموگلوبین مادر فراهم می کند. هموگلوبین پروتئینی در گلبول های قرمز خون است که مسئول حمل اکسیژن در سراسر بدن است. با تجزیه و تحلیل نمونه کوچکی از خون مادر، پزشکان سطح هموگلوبین، تعداد گلبول های قرمز و سایر پارامترهای مهم مانند سطح هماتوکریت (درصد گلبول های قرمز خون در کل حجم خون) را تعیین کنند. ممکن است آزمایش خون کامل نیز با توجه به نظر پزشکان تجویز شود.

اگر سطح هموگلوبین کمتر از محدوده استاندارد تعیین شده برای زنان باردار باشد، پزشک می‌تواند وجود کم خونی را تشخیص دهند. درمان کم خونی بسته به شدت بیماری متفاوت خواهد بود. ممکن است شامل تغییراتی در رژیم غذایی برای افزایش مصرف آهن یا تجویز مکمل های آهن برای کمک به بدن برای بازگشت به سطح هموگلوبین طبیعی باشد. آزمایش خون بارداری در منزل یکی از راه هایی است که به شما کمک می‌کند به سرعت کم خونی را تشخیص داده و برای درمان آن اقدام کنید.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات