جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

طرز خوابیدن در بارداری باید چگونه باشد؟

طرز خوابیدن در بارداری
تاریخ بروزرسانی : ۱۲ مهر

طرز خوابیدن در بارداری صرفاً یک ترجیح نیست و باید برای سلامتی مادر باردار و فرزندی که در درون او رشد می‌کند جدی گرفته شود. همانطور که بدن دستخوش تغییرات قابل توجهی می‌شود، موقعیت های خواب نیز باید تغییر کند و در ادامه این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد. در هر مرحله از بارداری می‌توانید از بخش دکتر زنان آنلاین باید یک متخصص زنان و زابمان به صورت آنلاین صحبت کرده و در خانه خودتان مراحل درمان را طی کنید.


تصویر خدمات اقساطی

آیا طرز خوابیدن در بارداری مهم است؟

داشتن خواب با کیفیت و طرز خوابیدن در بارداری، هم برای سلامت مادر و هم برای جنین در حال رشد بسیار مهم است. اما چرا الگوهای خواب تا این حد اهمیت دارد؟

خوابیدن به پهلوی چپ اغلب توصیه می شود زیرا گردش خون را در قلب، رحم و کلیه ها بهبود می بخشد و از فشار دادن رحم به کبد جلوگیری می‌کند. همچنین به هضم غذا کمک کرده و خطر ابتلا به کمردرد، بواسیر و ورم مچ پا را کاهش می‌دهد.

به پشت خوابیدن، به خصوص در اواخر بارداری، منجر به کمردرد، مشکلات تنفسی، هموروئید، فشار خون پایین و کاهش گردش خون در قلب مادر و نوزاد می‌شود. همچنین می‌تواند باعث فشار رحم بر روی ورید اجوف، سیاهرگ اصلی که خون را از پایین بدن به قلب می‌بردشده و جریان خون را کاهش دهد.

از آنجا که طرز خوابیدن در بارداری مهم است، بهتر است برای حفظ سلامت نوزاد، با یک پزشک آنلاین نیز مشورت داشته باشید.

سلامت نوزاد به خواب مادر نیز بستگی دارد. خواب زمانی است که سلول‌ها در جنین به سرعت رشد می کنند. خواب آرام جریان خون را از طریق جفت بهینه می کند و اکسیژن و مواد مغذی را به کودک می‌رساند. خواب ضعیف مادر با کاهش وزن هنگام تولد و مشکلات شناختی بعدی مرتبط است.

طرز خوابیدن زن و شوهر در بارداری

در ادامه بحث طرز خوابیدن در بارداری، که یکی از مراقبت های دوران بارداری است، چند نکته درباره طرز خوابیدن زن و شوهر در بارداری وجود دارد که به آن اشاره می‌کنیم:

  • راحت ترین محل خواب را به زن باردار بدهید. او ممکن است به بالش های اضافی هم نیاز داشته باشد یا بخواهد در یک تکیه گاه یا به پهلو بخوابد.
  • زن باردار باید یک بالش را بین پاهای خود قرار دهد تا باسن خود را در یک راستا قرار دهد و فشار روی کمر را کاهش دهد.
  • خوابیدن به پهلوی چپ به طور کلی در دوران بارداری توصیه می شود، زیرا گردش خون را بهبود می بخشد و از جریان اکسیژن و مواد مغذی بهینه به نوزاد پشتیبانی می کند. شوهر می تواند طرفی را که برای او راحت تر است انتخاب کند.
  • اگر هر دو طرف ترجیح می دهند یک تخت مشترک داشته باشند، مطمئن شوید که فضای کافی برای پاسخگویی به نیاز زن باردار به بالش اضافی وجود دارد.
  • برای جلوگیری از کشیدن پتو یا لگد زدن تصادفی، سعی کنید از پتوهای جداگانه استفاده کنید.

تغییرات سینه در بارداری را بشناسید.

طرز خوابیدن زن و شوهر در بارداری

طرز خوابیدن زن باردار در سه ماهه اول

در طول سه ماهه اول، بدن یک زن در مراحل اولیه تغییرات خارق العاده ای است که با رشد کودک به وجود می‌آید. هورمون‌هایی مانند پروژسترون و استروژن افزایش می‌یابند، که اغلب باعث خستگی شدید از اوایل هفته چهارم بارداری یا هفته پنجم بارداری می‌شوند. حالت تهوع و تکرر ادرار نیز اغلب ظاهر می‌شود. برای بسیاری از زنان، خستگی به تنهایی به معنای نیاز به خواب بسیار بیشتر است – چرت زدن در طول روز و زودتر خوابیدن در شب‌ها.

در طول سه ماهه اول بارداری، طرز خوابیدن در بارداری ممکن است بسته به سطح راحتی و ترجیح شخصی او متفاوت باشد. با این حال، یکی از وضعیت‌های معمول خواب در این زمان، دراز کشیدن به پهلو، به‌ویژه پهلوی چپ است. این وضعیت اغلب توسط متخصصان توصیه می شود زیرا گردش خون در جنین و جفت را بهبود می‌بخشد و به کاهش خطر عوارضی مانند فشار خون بالا و تورم کمک می کند. علاوه بر این، خوابیدن به پهلوی چپ به کاهش فشار روی رحم و کاهش فشار روی پشت مادر نیز کمک می‌کند، که به ویژه با شروع رشد شکم موضوع بسیار مهمی می‌شود.

برخی از زنان باردار نیز ممکن است هنگام خوابیدن به بالشی بین زانوها برای حفظ تراز مناسب ستون فقرات، حمایت از لگن و جلوگیری از فشار بیش از حد بر روی عضلات و رباط ها نیاز داشته باشند.

برای سوزش معده در بارداری چی بخوریم؟

طرز خوابیدن زن باردار در سه ماهه دوم

در طول سه ماهه دوم بارداری و با شروع رشد برآمدگی در شکم مادر، یافتن یک موقعیت راحت برای خوابیدن، سخت‌تر می شود. بسیاری از زنان باردار با خوابیدن به پهلو، مخصوصاً به پهلوی چپ، راحت‌تر هستند.

خوابیدن به پهلوی چپ در طول سه ماهه دوم، به بهبود گردش خون مادر و نوزاد کمک می کند، زیرا حداکثر جریان خون و مواد مغذی را به جفت می‌رساند. علاوه بر این، خوابیدن به پهلوی چپ، به کاهش تورم احتمالی، به ویژه در پاها و مچ پا نیز کمک خواهد کرد.

برای افزایش راحتی هنگام خوابیدن به پهلو، توصیه می شود از بالش های اضافی استفاده کنید. قرار دادن یک بالش بین پاها به تراز شدن باسن، لگن و ستون فقرات کمک کرده و هرگونه فشار را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه می‌توانید از بالش دیگری برای حمایت از شکم و ایجاد حس امنیت استفاده کنید. در موضوع طرز خوابیدن در بارداری این بالش ها به حفظ یک موقعیت راحت و جلوگیری از دردهای بارداری کمک خواهند کرد.

راه های درمان نفخ شکم در بارداری را بشناسید.

طرز خوابیدن زن باردار

پوزیشن طرز خوابیدن زن باردار در سه ماهه سوم

در سه ماهه سوم، شکل بدن یک زن به طور چشمگیری تغییر کرده است تا بتواند کودک در حال رشد را در خود جای دهد. رحم به خارج از لگن منبسط شده است و به اندام های داخلی و رگ های خونی اصلی فشار می آورد. برای راحتی و جریان خون مناسب، خوابیدن به پهلو در حال حاضر ضروری است. به طور خاص خوابیدن به پهلوی چپ ایده آل است، زیرا وزن کودک را از کبد برداشته و گردش خون به جفت و کلیه ها را بهبود می بخشد.

برای حفظ نظم در خوابیدن به پهلو، خم کردن زانوها و قرار دادن بالش بین پاها توصیه می شود. یک بالش در زیر شکم و پشت نیز می‌تواند کمک کننده بوده و فشار عضلات و مفاصل را کاهش دهد. با اضافه شدن وزن، چرخش از یک طرف به سمت دیگر دشوارتر می‌شود، بنابراین داشتن بالش‌های اضافی این کار را برای شما راحت‌تر خواهد کرد.

داشتن خواب با کیفیت بسیار مهم است، اما برخی مواقع سخت می‌شود، زیرا ناراحتی های فیزیکی در سه ماهه سوم تشدید می‌شود و طرز خوابیدن در بارداری را دشوارتر می‌کند.

خوابیدن روی شکم در دوران بارداری

با پیشرفت بارداری، خوابیدن روی شکم ممکن است دشوارتر شده و همچنین ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد.

مشکل اصلی خواب رویش شکم در دوران بارداری این است که باعث فشار ناخواسته بر روی شکم و رحم خواهد شد. پس از حدود 20 هفته بارداری، وزن رحم و جنین محسوس شده و خوابیدن روی شکم، به این نواحی فشار وارد می‌کند و درنتیجه جریان خون را کاهش می‌دهد

به این دلایل، اکثر پزشکان به زنان باردار توصیه می کنند که با پیشرفت بارداری، به ویژه پس از سه ماهه اول، از خوابیدن روی شکم خودداری کنند. البته این کار تقریبا از ماه دوم یا سوم غیر ممکن خواهد شد زیرا با بزرگ شدن شکم دیگر نمی‌توانید ری آن بخوابید. موقعیت خواب ترجیحی در بارداری روی پهلوی شماست، در حالت ایده آل سمت چپ.

طرز خوابیدن اشتباه در زنان باردار

طرز خوابیدن در بارداری باید کاملا رعایت شود و وضعیت خوابیدنی که برای زنان باردار اشتباه تلقی می‌شود، خوابیدن صاف به پشت است، به خصوص با پیشرفت بارداری، این موقعیت رگ های خونی اصلی مانند ورید اجوف را فشرده خواهد کرد که ممکن است منجر به کاهش جریان خون و اکسیژن رسانی به مادر و جنین شود.

توصیه می‌شود به پهلو بخوابید، ترجیحاً به پهلوی چپ، زیرا گردش خون را بهبود می بخشد و جریان خون بهینه را به جفت می دهد. خوابیدن به پهلوی چپ نیز به کاهش ناراحتی های رایج مانند کمردرد و سوزش سر دل در دوران بارداری کمک ldکند.

خوابیدن اشتباه

تقویم و تغذیه هفته به هفته بارداری

طرز خوابیدن در بارداری هنگام پایین بودن جفت

استراحت کافی و خوب خوابیدن در زمانی که جفت پایین است بسیار مهم است و این مهمترین نکته در طرز خوابیدن در بارداری است. . اگر متوجه شدید که با جفت پایین در شکمتان مواجه هستید، باید بیشتر استراحت کنید. در حالی که هیچ فرمول مشخصی برای بالا رفتن طبیعی جفت وجود ندارد، همانطور که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم، توصیه می‌شود که در طول بارداری از یک روال خواب ثابت پیروی کنید و خوابیدن به پهلو بهترین راه است.

حالت تهوع حین خواب در زنان باردار

حالت تهوع هنگام خواب که به عنوان حالت تهوع شبانه نیز شناخته می شود، یکی از نشانه های بسیاری از زنان باردار است. علت دقیق آن به طور کامل شناخته نشده است، اما احتمالا در درجه اول به تغییرات هورمونی و افزایش سطح گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) و استروژن در دوران بارداری مربوط می شود.

این نوسانات بر روی سیستم غذایی تاثیر می‌گذارد و باعث افزایش تولید اسید معده می‌شود. به همین دلیل محتویات معده به مری برگشته و به احساس تهوع، به ویژه در هنگام دراز کشیدن. منجر می‌شود

عوامل دیگری که ممکن است در ایجاد حالت تهوع در هنگام خواب در زنان باردار نقش داشته باشد در ادامه ذکر شده که ربطی به طرز خوابیدن در بارداری ندارد.

  • کاهش سطح قند خون: در طول خواب، تولید گلوکز در بدن کاهش می یابد که می تواند منجر به کاهش سطح قند خون شود. این می تواند باعث تهوع شود، به خصوص در زنان باردار که مستعد به قند خون پایین هستند.
  • افزایش گیاهان موجود در بوها و بوها: گیاهان بارداری می توانند حس بویایی را افزایش دهند و آنها را مستعد احساس تهوع از رایحه های تند یا بوهای نامطبوع در محیط خود کنند.
  • شکم پر یا غذا خوردن نزدیک به زمان خواب: مصرف مواد غذایی زیاد یا میان وعده ها نزدیک به زمان خواب می تواند احتمال تهوع شبانه را افزایش دهد. برای زنان باردار توصیه می‌شود که وعده‌های غذایی کوچکتر و مکرر در طول روز به جای وعده‌های غذایی بزرگ و سنگین مصرف شود.

شایان ذکر است که حالت تهوع در هنگام خواب در سه ماهه اول شایع تر است، اما می تواند در طول مدت طول بکشد.

طرز خوابیدن در بارداری

ماساژ برای داشتن خواب راحت در بارداری

تکنیک‌های ساده‌ای برای ماساژ وجود دارد که ممکن است به آرامش بدن شما و ایجاد خواب بهتر در دوران بارداری کمک کند.

  • با نشستن یا دراز کشیدن در یک وضعیت راحت شروع کنید. چند نفس عمیق بکشید تا ذهن و بدنتان آرام شود.
  • ماساژ پاها و مچ پا را با حرکات دایره ای ملایم شروع کنید. از نوک انگشتان یا شست خود برای اعمال فشار سبک شروع کنید.
  • دوباره با استفاده از حرکات دایره ای به سمت پایین ساق پا حرکت کنید. اگر گرفتگی پا یا تنش عضلانی را تجربه می‌کنید، کمی بیشتر روی این نواحی تمرکز کنید.
  • به آرامی کمر خود را با استفاده از نوک انگشتان خود ماساژ دهید تا دایره های کوچکی در امتداد دو طرف ستون فقرات ایجاد کنید. از اعمال فشار زیاد بپرهیزید.
  • از ماساژور بخواهید که در ماساژ شانه و گردن به شما کمک کند. این ناحیه اغلب تنش زیادی به خصوص در دوران بارداری ایجاد می‌کند. از ضربات آرام استفاده کنید.
  • با ماساژ بازوها و دستان خود کار را به پایان برسانید و برای این بخش نیز مجدداً از حرکات دایره ای استفاده کنید و مقدار مناسبی فشار وارد کنید.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

فاطمه

9 ماه پیش

عالی
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات