جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

تیروئید سمی چیست / همه چیز درباره گره سمی تروئید و درمان آن

تیروئید سمی
تاریخ بروزرسانی : ۱۶ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

تیروئید سمی شامل بزرگ شدن غده تیروئید می‌باشد و شامل مناطقی است که اندازه آنها افزایش یافته و گره هایی در آن ایجاد می‌شود و یک یا چند مورد از این گره ها هورمون تیروئید بیش از حد تولید می کنند. درواقع تیروئید سمی به ایجاد و رشد ندول هایی با عملکرد مستقل در یک غده تیروئید بزرگ اشاره دارد. این وضعیت باعث علائم پرکاری تیروئید می شود در حالی که غلظت سرمی هورمون محرک تیروئید پایین است.

ندول درواقع رشد نامنظم سلول های تیروئید است که یک توده را تشکیل می دهند. یک فرد ممکن است یک ندول یا چندین گره (گواتر چندوجهی) داشته باشد. علت ندول ها مشخص نیست، اما ممکن است عوامل متعددی وجود داشته باشد – ژنتیک، رژیم غذایی، سبک زندگی و محیط.

 


تصویر خدمات اقساطی

تیروئید سمی چیست

تیروئید سمی شامل یک غده تیروئید بزرگ می‌باشد که حاوی یک توده کوچک گرد یا توده هایی به نام ندول است که هورمون تیروئید بیش از حد تولید می کند. یک ندول سمی تیروئید باعث پرکاری تیروئید (تیروئید پرکار) می شود. این زمانی اتفاق می افتد که یک گره (یا توده) روی غده تیروئید رشد می کند و باعث بزرگ شدن آن و تولید هورمون های تیروئید اضافی می شود. اگر افزایش تولید هورمون از یک ندول منفرد در غده باشد، به آن آدنوم سمی می گویند. اگر گره های زیادی وجود داشته باشد که باعث پرکاری تیروئید می شود، به آن گواتر چند ندولار گفته می شود.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از بخش سوال پزشکی از هوش مصنوعی آنلاین مجموعه حال بپرسید.

دربباره علت نمونه برداری تیروئید و نحوه انجام آن بیشتر بدانید

علت ایجاد تیروئید سمی

تیروئید سمی از یک گواتر ساده شروع می شود و اغلب در افراد مسن ایجاد می‌شود و در کودکان نادر است. درواقع اکثر افرادی که به تیروئید سمی مبتلا می شوند، سال ها گواتر همراه با ندول داشته اند. گاهی اوقات نیز غده تیروئید فقط کمی بزرگ می شود زیرا گواتر قبلاً تشخیص داده نشده است.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

بسیاری از شرایط و موقعیت‌ها می‌توانند باعث تیروتوکسیکوز یا تیروئید سمی شوند:

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید، که زمانی اتفاق می‌افتد که تیروئید شما هورمون تیروئید بیش از حد تولید کند و آزاد کند، شایع‌ترین علت تیروئید سمی است. بیماری گریوز، یک بیماری خودایمنی نیز شایع ترین علت پرکاری تیروئید است.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

مصرف بیش از حد دارو

تیروئید سمی زمانی اتفاق می افتد که به طور کلی هورمون تیروئید در بدن شما بیش از حد باشد. این می تواند ناشی از پرکاری تیروئید یا سایر شرایط مانند تیروئیدیت 1 باشد، که زمانی است که چیزی باعث ترشح هورمون تیروئید از تیروئید شما می شود. مصرف بیش از حد داروهای تیروئید نیز می تواند باعث تیروتوکسیکوز شود.

آزمایش هورمون و انواع آن را بشناسید

بیماری گریوز

بیماری گریوز باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن شما سلول‌های غده تیروئید را با مهاجم اشتباه بگیرد و با آنتی‌بادی‌ها (نوعی پروتئین) به آنها حمله کند. مشخص نیست که چرا این اتفاق می افتد، اما باعث می شود غده رشد کند و هورمون تیروئید بیش از حد تولید کند که در نهایت باعث تیروئید سمی خواهد شد.

گره سمی تیروئید

علائم تیروئید سمی

علائم تیروئید سمی ممکن است شامل یکی از موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • حرکات مکرر روده
  • عدم تحمل گرما
  • افزایش اشتها
  • افزایش تعریق
  • قاعدگی نامنظم (در زنان)
  • گرفتگی عضلات
  • عصبی بودن
  • بی قراری
  • کاهش وزن

افراد مسن ممکن است علائم کمتری داشته باشند و علائمی مانند ضعف و خستگی، تپش قلب و درد یا فشار قفسه سینه و تغییر در حافظه و خلق و خو را تجربه کنند.

نشانه ها و راه های درمان تیروئید عصبی را بشناسید

تشخیص تیروئید سمی

تشخیص پرکاری تیروئید بر اساس علائم و یافته های معاینه فیزیکی انجام می شود و با آزمایش های آزمایشگاهی که هورمون های تیروئید اضافی را نشان می دهد تأیید می شود. یک معاینه فیزیکی ممکن است یک یا چند ندول را در تیروئید نشان دهد زیرا تیروئید اغلب بزرگ می شود و ممکن است ضربان قلب سریع یا لرزش نیز وجود داشته باشد.

سایر آزمایشاتی که ممکن است برای تشخیص تیروئید سمی انجام شود عبارتند از:

برای انجام آزمایش های مورد نیاز می‌توانید از بخش آزمایش در منزل حال استفاده کنید و درخواست آزمایش تیروئید در منزل را ثبت کنید. نمونه گیر به سرعت در محل حاضر شده و نمونه را دریافت خواهد کرد

درمان تیروئید سمی

قبل از انجام عمل جراحی ممکن است ید درمانی به عنوان یک درمان استفاده شود. ید رادیواکتیو از طریق دهان داده می شود. در بافت تیروئید پرکار متمرکز شده و باعث تخریب آن می شود و به این ترتیب تیروئید سمی نیز درمان می‌شود

جراحی برای برداشتن تیروئید نیز ممکن است در موارد زیر انجام شود:

متی مازول (تاپازول) رایج ترین داروی مورد استفاده نیز ممکن است اندازه گواتر را کاهش دهد. برای مسدود کردن فعالیت های هورمونی پزشک شما ممکن است متی مازول و پروپرانولول را را برای مدیریت علائم پرکاری تیروئید تجویز کند.

درمان تیروئید سمی در طب سنتی

برای درمان پرکاری تیروئید یا تیروئید سمی در طب سنتی، اصلاح طبع و کاهش مصرف غذاهای گرم و خشک پیشنهاد شده است. این بیماران باید از مواد غذایی که طبع سرد و تر دارند، استفاده کنندهلیله و گل نسترن نیز در درمان پرکاری تیروئید در طب سنتی کاربرد دارند.

البته لازم به ذکر است که همواره قبل از شروع هر نوع درمان جدید، بهتر است با یک متخصص غدد مشورت کنید.

عوارض احتمالی گره سمی تروئید

برخی از جدی ترین عوارض پرکاری تیروئید شدید یا همان تیروئید سمی قلب را درگیر می کند، از جمله: اختلال ریتم قلب به نام فیبریلاسیون دهلیزی که خطر سکته را افزایش می دهد و همچنین نارسایی احتقانی قلب که در آن قلب نمی تواند خون کافی برای رفع نیازهای بدن را به گردش درآورد.

اگر تیروئید پرکار داشته باشید، به خصوص اگر این بیماری درمان نشود، ممکن است چندین عارضه ایجاد شود. مشکلات چشمی که به عنوان بیماری چشمی تیروئید یا افتالموپاتی گریوز شناخته می‌شود، از هر ۳ نفر ۱ نفر را مبتلا می‌کند.سایر

پوکی استخوان و طوفان تیروئید از عوارض دیگر آن هستند که طوفان تیروئید ممکن است باعث درد شکم، کاهش هوشیاری و تب نیز بشود. عوارض گواتر بسیار بزرگ ممکن است شامل مشکل در تنفس یا بلع باشد. این به دلیل فشار بر راه هوایی (نای) یا مری است که در پشت تیروئید قرار دارد.

بهترین پزشک برای درمان تیروئید سمی

بهترین پزشک برای درمان تیروئید سمی یک دکتر متخصص غدد آنلاین است. متخصصان غدد، پزشکانی هستند که در تشخیص و درمان بیماری‌های مؤثر بر سیستم غدد درون ریز، که شامل غده تیروئید است، تخصص دارند. آنها دانش و تخصص گسترده ای در مدیریت شرایطی مانند بیماری سمی تیروئید دارند.

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

زهرا باقری

10 ماه پیش

پرکاری تیرویید و سمی بودنش
پاسخ دهید
1

جستجو

جدیدترین مقالات