جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

رابطه زناشویی موفق در زندگی / بررسی مشکلات روابط زناشویی

رابطه زناشویی موفق در زندگی
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ آبان

این مقاله توسط دکتر رقیه صادق زاده تایید شده است.

”شما میتوانید با 15% تخفیف با این پزشک به صورت آنلاین صحبت کنید.“

تصویر https://haal.ir/Storage/Profile/ProfilePic/089e1c24-63b9-448d-9fa8-ebea1a188def.jpg
دکتر رقیه صادق زاده
دکتری روانشناس و مشاور
برای کپی کد تخفیف اینجا کلیک کنید

رابطه زناشویی موفق در زندگی، یکی از اصلی‌ترین پایه‌های سلامت و پایداری رابطه و حفظ رضایت زوجین است. اگر چه هماهنگی، صمیمیت، تفاهم و همدلی برای یک رابطه موفق ضروری هستند، اما هیچ یک از این‌ها بدون داشتن رابطه زناشویی مناسب نمی‌تواند اثرگذاری کافی داشته باشد. رابطه زناشویی چیزی فراتر از یک میل جنسی، غریزه یا تلاش برای تداوم نسل است. این بخشی از یک زندگی مشترک است که به افزایش صمیمیت زوجین، تحکیم رابطه و تداوم آن کمک می‌کند.

البته این همه فواید عمل زناشویی موفق در زندگی نیست. وقتی زن و مردی رابطه مناسب و باکیفیتی دارند، این موضوع بر سلامت قلب، بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش استرس تاثیر شگفت‌انگیزی می‌گذارد و در نهایت، شرایط خانوادگی آن‌ها را ارتقا می‌دهد. اگر می‌خواهید بدانید که منظور از رابطه زناشویی چیست و عوامل مختلف چطور بر آن تاثیر می‌گذارند، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.


تصویر خدمات اقساطی

رابطه زناشویی چیست

روانشناسان تعاریف متفاوتی درباره رابطه زناشویی ارائه کرده‌اند. به طور کلی می‌توان آن را به شکلی از رابطه بین زن و مرد توصیف کرد که شامل هماهنگی کامل در همه مسائل زندگی مشترک و عوامل مرتبط با آن است. اگر چه رابطه جنسی بخش مهمی از یک رابطه زناشویی موفق در زندگی را تشکیل می‌دهد، اما برخلاف برخی تعاریف، همه آن نیست! رابطه زناشویی موفق در زندگی شامل رابطه روحی و جسمی با همسر است که هر چه این پیوند قوی‌تر باشد، رابطه زناشویی موفق‌تر و رابطه جنسی بین آن‌ها باکیفیت‌تر خواهد بود. داشتن یک رابطه جنسی یا عمل زناشویی سالم، عزت نفس، اعتماد به نفس و عملکردهای ذهنی افراد را بهبود می‌دهد و به برقراری ارتباط بهتر با شریک زندگی و صمیمیت عاطفی بین آن‌ها کمک می‌کند.

درباره رضایت از رابطه زناشویی در این مطلب اطلاعات بیشتری بدست آورید

مدت زمان مناسب رابطه زناشویی

هیچ ایده‌آلی برای مدت زمان مناسب رابطه جنسی وجود ندارد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که همه چیز به خواسته‌های شما و همسرتان وابسته است. برخلاف تصور عموم، اعداد و ارقام به ویژه مدت زمان رابطه نمی‌توانند بیان‌گر کیفیت آن و میزان رضایت زوجین باشند. مطالعه‌ای که بر روی رابطه جنسی زوج‌های پنج کشور مختلف انجام شد، نشان داد که میانگین یک رابطه واژینال تا پیش از انزال مرد در حدود پنج دقیقه یا کمی بیش‌تر است. درباره درباره بهترین زمان برای رابطه جنسی می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

نتایج یک نظرسنجی از درمانگران جنسی هم بیان کرد که مدت زمان طبیعی برای رابطه جنسی واژینال بین زن و مرد بین ۳ تا ۱۳ دقیقه طول می‌کشد. البته این چند دقیقه به جز زمانی است که زوج‌ها به معاشقه می‌پردازند. میانگین طول مدت معاشقه مطابق تحقیقات انجام شده ۱۰ دقیقه است که در برخی از زوج‌ها خیلی طولانی‌تر یا کوتاه‌تر است.

درباره بیماری HPV بیشتر بدانید و اگر برای پیشگیری از زگیل تناسلی می‌خواهید اقدام کنید می‌توانید برای خرید واکسن گارداسیل اقدام کنید.

مدت زمان مناسب رابطه زناشویی

علت سرد شدن مرد در رابطه زناشویی

مردان به دلایل مختلفی ممکن است در رابطه زناشویی سرد شوند و این موضوع اغلب نگرانی‌هایی را برای همسران‌شان ایجاد می‌کند. گاهی این سرد شدن تدریجی و نامحسوس است؛ اما در برخی موارد به سرعت و ناگهانی روی می‌دهد. دلایل کاهش میل جنسی مثل استرس، مشکلات شغلی، افکار مزاحم، مشکلات مالی و مصرف مواد مخدر از مهم‌ترین دلایلی هستند که می‌توانند یک مرد را سرد کنند. اما به جز این موارد مهم که حتما باید مورد بررسی قرار گیرند، گاهی مسائل مرتبط با همسر باعث می‌شود که آن‌ها نسبت به عمل زناشویی بی‌تمایل و سرد باشند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • بی‌علاقه بودن همسر به رابطه جنسی
  • عدم مهارت کافی در برقراری رابطه
  • اضطراب
  • خیانت
  • شناخت ناکافی زن نسبت به علائق جنسی مرد
  • بی‌تفاوتی و منفعل بودن یا رفتارهای دستور آمیز زن در حین رابطه
  • عدم وجود اعتماد به نفس در همسر یا تحقیر مرد توسط زن و کاهش اعتماد به نفس او
  • وسواس بیش از حد یا عدم توجه کافی به زیبایی و بهداشت توسط همسر
  • بی‌توجهی به مرد برای بیان احساسات و نداشتن زمان کافی برای معاشقه

درباره شپش ناحیه تناسلی بیشتر بدانید

عوارض ناس بر رابطه زناشویی

ماده مخدر نسوار که در میان عموم با نام «ناس» شناخته می‌شود، یک ماده اعتیادآور است که از برگ خشک شده تنباکو به دست می‌آید. برخی از مصرف‌کنندگان ناس معتقدند که این ماده بسیار کم‌ضرر است و تاثیری روی رابطه زناشویی موفق در زندگی ندارد. اما تحقیقات نشان می‌دهد که وجود فلزات سنگین و آهک در این ماده مخدر باعث می‌شود تا مصرف آن، حتی برای مدتی کوتاه به سلامت جسمی فرد آسیب وارد کند و ریسک ابتلا به برخی از بیماری‌ها به ویژه سرطان حفره دهان را افزایش دهد. اختلال هورمونی، ضعف سیستم ایمنی بدن، بی‌خوابی و مشکلات سیستم مغز و اعصاب از رایج‌ترین اثرات بلندمدت مصرف ناس هستند.

یکی از مهم‌ترین عوارض مصرف این ماده، کاهش قدرت باروری و میل جنسی در افراد است. این ماده مخدر می‌تواند بر تولید و سلامت اسپرم‌ها تاثیر بگذارد و منجر به کاهش غلظت آن شود. از سوی دیگر، این ماده باعث اختلال در فعالیت مغز و عملکرد غده هیپوفیز می‌شود و در نهایت منجر به اختلال نعوظ، افت میل جنسی و ناباروری مردان خواهد شد. هر چه مدت زمان مصرف ناس در افراد بیش‌تر شود، عوارض ناشی از آن هم شدیدتر است.

درباره درمان زودانزالی و راه های آن بیشتر بدانید

رابطه زناشویی

رابطه زناشویی بعد از ید درمانی

ید درمانی یک روش موثر درمانی برای بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید و به صورت جدی‌تر، برای درمان سرطان تیروئید است. پس از ید درمانی، ترشح هورمون در غده تیروئید به حالت طبیعی برمی‌گردد و مشکلات ناشی از آن رفع خواهد شد. از آن‌جا که ید درمانی از طریق مصرف ید رادیواکتیو در بیماران انجام می‌شود، نیاز به مراقبت پس از طی مرحله درمان دارد. سردرد و سرگیجه، احساس خستگی و حالت تهوع از شایع‌ترین عوارض بعد از ید درمانی هستند.

اسپرم‌ها و تخمک‌ها هم گاهی در اثر قرار گرفتن تحت تاثیر این روش درمانی، آسیب می‌بینند. اگر تحت درمان با این روش هستید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که برای مدتی رابطه جنسی نداشته باشید. در صورت داشتن رابطه هم لازم است از کاندوم و یک روش پیشگیری از بارداری مطمئن برای مدت حداقل شش ماه استفاده کنید. مردانی که تخت ید درمانی هستند هم لازم است حداقل چهار ماه از روش‌های ضدبارداری مطمئن استفاده کنند. شرایط رابطه زناشویی موفق در زندگی برای افراد مختلفی که تحت ید درمانی قرار می‌گیرند، متفاوت است. بنابراین توصیه می‌شود در این زمینه حتما با پزشک خود مشورت کنید.

ترک اعتیاد و رابطه زناشویی موفق در زندگی

مصرف الکل و اعتیاد به مواد مخدر یکی از اصلی‌ترین دشمنان رابطه زناشویی موفق در زندگی است. بیش‌تر مصرف کنندگان این مواد از اختلال نعوظ، کاهش میل جنسی و ناباروری رنج می‌برند. نتایج تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که این موضوع به عوامل زیر مرتبط است:

  • مواد افیونی به کاهش تستوتسرون و افزایش سطح پرولاکتین در مردان منجر می‌شوند که این موضوع ناتوانی جنسی را در پی دارد و از طریق آزمایش پرولاکتین مشخص خواهد شد.
  • آمفتامین‌ها منجر به آنورگاسمی (ناتوانی در ارگاسم) در زنان و کاهش عملکرد جنسی در مردان می‌شود
  • ماری جوانا سطح تستوسترون را کاهش می‌دهد و وضعیتی به نام ژنیکوماستی (زنانه شدن بدن مردان) را ایجاد می‌کند. این ماده تولید اسپرم را هم کاهش می‌دهد و می‌تواند منجر به سرطان بیضه در برخی از مصرف‌کنندگان شود
  • مصرف کوکائین در بلند مدت باعث کاهش میل جنسی و ناتوانی جنسی می‌شود

خوشبختانه می‌توان امیدوار بود که ترک اعتیاد در مردان و زنان به بازگرداندن میل و عملکرد جنسی در آن‌ها کمک کند. اگر چه مصرف بلندمدت این مواد ممکن است تاثیرات جدی و گاهی دائمی در برخی از ارگان‌ها بدن داشته باشد، اما افرادی که زودهنگام و به شکلی درست و اصولی اقدام به ترک اعتیاد می‌کنند، شانس بیش‌تری برای برگشت سلامتی دارند.

بازگشت میل جنسی در خانم‌ها با ترک اعتیاد به مرور بهتر می‌شود. البته در برخی موارد ممکن است قرص افزایش میل زنان نیز تجویز شود. معمولا کم‌ترین میزان فعالیت جنسی در سه ماه اول بهبودی است و با گذشت زمان، همه‌ چیز پیشرفت خواهد کرد. مردانی که برای مدت طولانی اعتیاد داشتند، ممکن است بسته به شرایط بدن برای مدت ۶ تا ۱۲ ماه بعد از ترک هم‌چنان دچار اختلال نعوظ باشند. پزشکان امیدوارند که اختلال نعوظ و کاهش میل جنسی، حداقل در ۵۰ درصد کسانی که اقدام به ترک ماده مخدر کرده‌اند، در اولین سال بهبودی به حالت طبیعی برگردد.

نحوه برقراری اولین رابطه جنسی را در اینجا بخوانید

رابطه زناشویی موفق در زندگی

آیا برداشتن رحم در رابطه زناشویی تاثیر دارد

برداشتن رحم در برخی از زنان به عنوان یک راه نجات از مشکلات و بیماری‌های مختلفی مثل سرطان رحم، آندومترویوز و فیبروم‌های شدید است. این عمل جراحی که با عنوان هیسترکتومی شناخته می‌شود، به شکل‌های مختلف و به دلایل متفاوتی تجویز می‌شود. به طور کلی این عمل زمانی توصیه می‌شود که پزشک هیچ راه درمانی دیگری برای مشکل بیمار پیدا نمی‌کند و با این کار، تلاش می‌کند سلامتی بیمار را به او برگرداند.

پزشکان می‌گویند که عمل برداشتن رحم به تنهایی احتمالا تاثیر چندانی بر میل جنسی و رابطه زناشویی موفق در زندگی خانم‌ها ندارد. در این روش، تخمدان‌ها سر جای خود قرار دارند و ترشح هورمون‌ها هم‌چنان در بدن برقرار است. اما در صورتی که پزشک خارج کردن تخمدان‌ها، لوله فالوپ و رحم را ضروری بداند، این موضوع می‌تواند در برخی افراد منجر به کاهش میل جنسی شود. با خارج کردن تخمدان‌ها از بدن، سطح استروژن کم می‌شود که نتیجه آن، کاهش عملکرد جنسی و میل به رابطه زناشویی در زنان است. خانم‌ها برای کاهش عوارض ناشی از این مشکلات می‌توانند از راهکارهای کمکی و داروهای مناسب، البته با تجویز پزشک استفاده کنند.

درانجا اشتباهات رابطه زناشویی را بشناسید

بهترین پزشک برای رابطه زناشویی موفق در زندگی

این روزها بروز مشکلات و ناهماهنگی جنسی در زوج‌ها به یکی از اصلی‌ترین دلایل اختلاف در میان آن‌ها تبدیل شده است. عوامل مختلفی از جمله اعتیاد، آلودگی هوا، سوء تغذیه، استرس، مشکلات جسمی و روحی و… می‌توانند به عنوان یک عامل تهدید کننده رابطه زناشویی موفق در زندگی در نظر گرفته شوند. برای حل این مشکلات لازم است که زنان و مردان در گام اول با هم در مورد مسئله صحبت کنند و با همفکری، به دنبال پیدا کردن راهکارهای موثر درمانی باشند.

بی‌تفاوتی، نادیده گرفتن یا عدم صحبت درباره این مسائل می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی‌تر و در نهایت، فروپاشی رابطه شود. کمک گرفتن از راهنمایی تخصصی و مشورت با مشاور جنسی از بهترین روش‌ها برای کنترل شرایط و داشتن رابطه زناشویی موفق در زندگی است. بسیاری از زوج‌ها از اعتراف به این مشکلات یا بیان آن‌ها، حتی در مقابل همسر خود می‌ترسند یا خجالت می‌کشند. اگر درگیر چنین مشکلاتی هستید و تمایلی به مشاوره حضوری با کارشناسان متخصص ندارید، می‌توانید از مشاوره جنسی آنلاین استفاده کنید. شرکت در این جلسات مشاوره که به صورت آنلاین در منزل یا هر مکان دیگری امکان‌پذیر است، به شما کمک می‌کند تا بدون ترس از قضاوت شدن  به بیان مشکلات خود با کارشناسان متخصص بپردازید.

در این روش مشاوره به شما این امکان داده می‌شود تا به تنهایی یا با همسرتان به صورت همزمان در جلسات شرکت کنید و از راهکاری توصیه شده توسط پزشک، بهره‌مند شوید. این یک روش آسان و در دسترس است که به شما و همسرتان حتی در صورت نداشتن وقت کافی، کمک می‌کند تا در مکان و زمان دلخواه خود مشاوره تخصصی بگیرید.

رابطه زناشویی موفق در زندگی

کلام پایانی

داشتن یک رابطه زناشویی موفق در زندگی می‌تواند یکی از ستون‌های حفظ رابطه و سلامت آن باشد. زوج‌هایی که از رابطه جنسی مطلوبی برخوردارند، علاوه بر بهره‌مندی از فواید جسمی این موضوع مثل بهبود سیستم ایمنی، عملکرد قلب و… از نظر ذهنی و روانی هم تقویت می‌شوند. این موضوع که در حال حاضر به یکی از معضلات جدی خانواده‌ها، حتی زوج‌های جوان تبدیل شده است، در صورت عدم درمان می‌تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد و پایه‌های رابطه آن‌ها را متزلزل کند. شما می‌توانید برای بیان مشکلات خود در این زمینه یا موارد مشابه، از مشاوره روانشناسی آنلاین حال استفاده کنید و با شرکت در جلسات زوج درمانی، مشاوره جنسی و… از حضور روانپزشک و روانشناس مجرب بهره‌مند شوید.

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

منابع

https://www.verywellmind.com/keep-sex-life-healthy-in-marriage-2300942

https://www.webmd.com/sex-relationships/guide/sex-and-health

https://health.clevelandclinic.org/benefits-of-sex/

https://familydoctor.org/health-benefits-good-sex-life/

https://www.marriage.com/advice/therapy/love-and-marriage-psychology-facts/

https://www.healthline.com/health/healthy-sex/how-long-should-sex-last

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

ناشناس

12 ماه پیش

به نظرم مجلات زناشویی تا حدی لازمه چون معرف روانشناسی البته نباید زیاده روی به نظرم در حالت طلایی کسی که اینا رو پیگیری نمی کنه ابله و کوته فکره خدایی ?????
پاسخ دهید
0

saman

1 سال پیش

برای یه رابطه جنسی خوب باید از همه با تجربه ها هم کمک گرفت
پاسخ دهید
0

reza

1 سال پیش

ازین مشکلا همه دارن پس
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات