جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آزمایش آمنیوسنتز / مراحل انجام و مزایای آمینوسنتز در بارداری

آزمایش آمنیوسنتز
تاریخ بروزرسانی : ۱۶ دی

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

آزمایش آمنیوسنتز روشی است که در آن نمونه کوچکی از مایع آمنیوتیک از کیسه اطراف جنین در حال رشد برای اهداف تشخیصی خارج می شود. این آزمایش معمولا بین هفته های 15 تا 20 بارداری انجام می شود و می تواند به تشخیص برخی اختلالات ژنتیکی و ناهنجاری های کروموزومی در جنین مانند سندرم داون کمک کند.

می‌توانید از بخش آزمایش در منزل این تست و بسیاری از آزمایشات دیگر را در خانه خودتان انجام داده و از مشکلات مربوط به رفتن تا آزمایشگاه خلاص شوید. جواب آزمایش نیز به صورت آنلاین در اختیار شما قرار خواهد گرفت.


تصویر خدمات اقساطی

آزمایش آمنیوسنتز برای چیست

آزمایش آمنیوسنتز آزمایشی است که برای جمع آوری اطلاعات در مورد رشد جنین در دوران بارداری استفاده می شود و از نظر ناهنجاری های ژنتیکی یا سایر شرایطی که می‌تواند بر سلامت کودک تأثیر بگذارد، مورد بررسی قرار می‌گیرد در حالی که ایده انجام آزمایش آمنیوسنتز می تواند ترسناک باشد، اما اطلاعات ارزشمندی را برای والدین و پزشکان فراهم کند. نتایج این آزمایش می‌تواند به شناسایی نگرانی‌های مربوط به سلامت نوزاد در مراحل اولیه کمک کند و به والدین این امکان را می‌دهد که آگاهانه درباره بارداری خود تصمیم بگیرند و از پزشکان نیز کمک بگیرند.

البته آمنیوسنتز یک آزمایش اختیاری است و همه مادران به آن نیاز ندارند. تصمیم برای انجام این آزمایش باید بر اساس شرایط فردی و پس از مشاوره با دکتر زنان آنلاین باشد. می‌توانید به صورت آنلاین با دکتر زنان و زایمان صحبت کنید و در صورت صلاحدید او، تست آمنیوسنتز را انجام دهید.

آزمایش آمنیوسنتز چه زمانی انجام میشود

آمنیوسنتز معمولا بین هفته های 15 تا 20 بارداری انجام می شود و در آن با استفاده از یک سوزن نازک برای استخراج مقدار کمی مایع آمنیوتیک از کیسه اطراف جنین استفاده می‌شود. این مایع حاوی سلول‌هایی است که توسط نوزاد در حال رشد تولید شده و می‌توان آن‌ها را برای ناهنجاری‌های ژنتیکی مانند سندرم داون، فیبروز کیستیک یا اسپینا بیفیدا بررسی کرد.

از آنجا که آزمایش آمینوسنتز اختیاری می‌باشد، اگر در معرض خطر بالاتری برای برخی بیماری‌های ژنتیکی هستید، نتایج غیرطبیعی در سایر آزمایش‌های قبل از تولد داشته‌اید یا صرفاً می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد سلامت کودک خود داشته باشید، می‌توانید با مشورت پزشک این آزمایش را انجام دهید.

آزمایش آمنیوسنتز

آیا آمنیوسنتز عوارضی دارد؟

در حالی که این آزمایش به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود اما مانند هر روش پزشکی، دارای برخی خطرات و عوارض جانبی بالقوه نیز می‌باشد. یکی از مهم ترین خطرات مرتبط با آزمایش آمنیوسنتز، سقط جنین است. مطالعات نشان داده است که خطر سقط جنین به دنبال آمنیوسنتز حدود 1 در 100 تا 1 در 200 مورد است. این خطر زمانی بیشتر است که این روش در اوایل بارداری انجام شود.

سایر عوارض جانبی احتمالی آزمایش آمنیوسنتز شامل عفونت، خونریزی، گرفتگی عضلات و نشت مایع آمنیوتیک است. این عوارض جانبی نسبتا نادر هستند اما می توانند رخ دهند، به ویژه اگر این روش توسط یک فرد با تجربه انجام نشود. اما با وجود خطرات مرتبط با آمنیوسنتز، این روش می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد سلامت و رشد جنین در حال رشد ارائه به شما و پزشک زنان ارائه دهد.

درباره آزمایش قبل از بارداری و مزایای آن بیشتر بدانید

آزمایش آمنیوسنتز چگونه انجام میشود

در طی آزمایش آمنیوسنتز، یک سوزن کوچک از طریق شکم مادر وارد رحم می شود. سوزن با استفاده از تصویربرداری اولتراسوند هدایت می شود تا به طور ایمن و دور از جنین قرار گیرد. هنگامی که سوزن به درستی قرار گرفت، مقدار کمی مایع آمنیوتیک استخراج و برای تجزیه و تحلیل جمع آوری می شود و برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شود.

پس از انجام آزمایش آمنیوسنتز، ممکن است گرفتگی یا درد خفیف لگن داشته باشید اما می توانید به فعالیت های معمول خود بازگردید.

اگر موارد زیر را دارید با دکتر زنان آنلاین خود صحبت کنید:

  • خونریزی یا از دست دادن مایع آمنیوتیک از طریق واژن
  • گرفتگی شدید رحم که بیش از چند ساعت طول می کشد
  • تب
  • قرمزی محل وارد شدن سوزن
  • فعالیت جنین متفاوت از حد معمول یا عدم حرکت جنین

اولین نتایج آزمایش باید ظرف سه روز کاری به شما ارائه شود.

درباره آزمایش afp و انجام آن در منزل بیشتر بدانید

آمادگی برای انجام آزمایش آمنیوسنتز

  • برای اطمینان از نتایج دقیق و جلوگیری از هرگونه عارضه احتمالی، حداقل یک هفته قبل از فرآیند نمونه گیری از مصرف برخی داروها از جمله هپارین، آسپرین و وارفارین خودداری کنید.
  • همراه داشتن یک همراه امین در روز نمونه برداری بسیار توصیه می شود. این نه تنها حمایت عاطفی را فراهم می کند، بلکه ایمنی و رفاه شما را در طول عمل تضمین می کند.
  • برای نتایج مطلوب، حتماً آزمایش را بعد از صرف صبحانه و با مثانه پر برنامه ریزی کنید. این به دستیابی به یک نمونه به اندازه کافی بزرگ و با کیفیت کمک می کند که به تجزیه و تحلیل دقیق کمک می کند.
  • تعیین گروه خونی زن باردار مهم است. در صورتی که مادر Rh منفی باشد، تزریق RoGAM برای جلوگیری از هر گونه عوارض احتمالی در دوران بارداری ضروری است.
  • در صورت داشتن هرگونه حساسیت شناخته شده به داروهای بیهوشی یا سایر داروها، بسیار مهم است که پزشک خود را در مورد آنها مطلع کنید. این تیم پزشکی را قادر می سازد تا اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند و جایگزین های مناسب را برای اطمینان از ایمنی شما در طول فرآیند نمونه برداری انتخاب کنند.

میزان دقیق بودن آزمایش آمنیوسنتز

آزمایش آمنیوسنتز معمولاً برای زنانی توصیه می شود که در معرض خطر بالای بچه دار شدن با ناهنجاری های ژنتیکی یا کروموزومی خاص هستند. این شامل زنان بالای 35 سال، سابقه خانوادگی اختلالات ژنتیکی یا نتایج غیر طبیعی غربالگری قبل از تولد می شود. آزمایش ژنتیک می‌تواند این موارد را نیز پوشش داده و در این آزمایش درخواست آمینوتسنز نیز داد.

آزمایش ژنتیک بارداری را بیشتر بشناسید.

در عمل، دقت آزمایش آمنیوسنتز برای شناسایی مشکلات ژنتیکی و کروموزومی بالاست و می‌تواند نتایج قابل اعتمادی را به شما ارائه دهد. اما همانطور که قبلاً گفته شد، این روش با خطراتی همراه است از جمله خطر سقط جنین، خونریزی، عفونت و غیره. بنابراین پیش از تصمیم‌گیری در مورد انجام آزمایش آمنیوسنتز، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و مزایا و معایب احتمالی را با هم بررسی کنید.

درباره آزمایش کاریوتایپ بیشتر بدانید

تست آمنیوسنتز

آزمایش جایگزین آمنیوسنتز

در سال‌های اخیر، روش‌های تست جایگزینی پدیدار شده‌اند که می‌توانند اطلاعات مشابهی را بدون نیاز به روش‌های تهاجمی ارائه دهند. یکی از این روش ها، آزمایش سل فری یا (NIPT) است که شامل تجزیه و تحلیل DNA جنینی است که در خون مادر وجود دارد. NIPT می تواند ناهنجاری های کروموزومی مانند سندرم داون را تشخیص دهد و همچنین می تواند جنسیت نوزاد را نیز مشخص کند.

جایگزین دیگر برای آزمایش آمنیوسنتز، آزمایش اولتراسوند است که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از جنین استفاده می کند. سونوگرافی در منزل نیز می تواند به شناسایی ناهنجاری های ساختاری در جنین کمک کند و می تواند برای تخمین سن حاملگی و نظارت بر رشد جنین استفاده شود که روشی بسیار بی خطر‌تر و راحت تر است.

در حالی که آمنیوسنتز در موارد خاص یک ابزار تشخیصی مهم است اما می‌تواند با روش هایی که خطر کم‌تری دارند جایگزین شود.

تفسیر جواب آزمایش آمنیوسنتز

نتایج آزمایش آمنیوسنتز نشان دهنده وجود ناهنجاری کروموزومی در جنین است. ممکن است یک آزمایش نشان دهد که یک نسخه اضافی از کروموزوم 18 وجود دارد که نشان دهنده سندرم ادواردز است. سندرم ادواردز که به عنوان تریزومی 18 نیز شناخته می شود، یک اختلال ژنتیکی نادر است که به دلیل وجود یک نسخه اضافی از کروموزوم 18 ایجاد می شود. این می تواند منجر به انواع ناتوانی های جسمی و ذهنی، از جمله نقایص قلبی، اندازه کوچک سر، وزن کم هنگام تولد، و تاخیر در رشد شدید یا در یک آزمایش آمنیوسنتز دیگر نشان دهد که هیچ گونه ناهنجاری کروموزومی در جنین مشاهده نشده است. این خبر خوبی برای والدینی است، زیرا نشان می دهد که بعید است جنین دارای شرایط ژنتیکی خاص یا نقایص مادرزادی مرتبط با تعداد غیرطبیعی کروموزوم ها یا سطوح پروتئین باشد.

البته باید بدانید که آزمایش آمنیوسنتز نمی‌تواند تمام اختلالات ژنتیکی یا نقایص مادرزادی احتمالی را تشخیص دهد.

آمنیوسنتز

جواب مثبت آمنیوسنتز به چه معناست

اگر نتایج آزمایش آمنیوسنتز مثبت باشد، به این معنی است که شواهدی از یک اختلال ژنتیکی بالقوه یا ناهنجاری کروموزومی در جنین وجود دارد. با این حال، نتیجه مثبت لزوماً به این معنی نیست که نوزاد با یک اختلال ژنتیکی یا ناهنجاری متولد می شود. آزمایش و ارزیابی بیشتر ممکن است برای تعیین شدت بیماری و تأثیر بالقوه بر سلامت نوزاد ضروری باشد.

در برخی موارد، جواب مثبت آمنیوسنتز ممکن است منجر به تصمیم گیری دشوار در مورد ادامه بارداری شود. برخی از والدین ممکن است در مواردی که سلامت نوزاد به شدت به خطر افتاده است، خاتمه بارداری را انتخاب کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تصمیم به ادامه بارداری بگیرند و برای چالش های مراقبت از کودک با نیازهای ویژه آماده شوند.

چند روز بعد از آمنیوسنتز خطر سقط وجود دارد

خطر سقط جنین پس از آزمایش آمنیوسنتز معمولاً کم است، اما وجود دارد. بر اساس برخی مطالعات، خطر کلی سقط جنین پس از آمنیوسنتز بین 0.1٪ تا 0.5٪ تخمین زده می شود. با این حال، خطر دقیق ممکن است بسته به عوامل مختلفی مانند سن مادر، سن بارداری که در آن روش انجام شده و سطح مهارت پزشک انجام دهنده این روش متفاوت باشد.

اکثر سقط‌هایی که پس از آمنیوسنتز اتفاق می‌افتند، در چند روز اول پس از عمل اتفاق می‌افتند. با این حال، گزارش هایی از سقط جنین تا چند هفته پس از عمل وجود دارد. مهم است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد هر گونه نگرانی که ممکن است در مورد خطرات مرتبط با آمنیوسنتز داشته باشید صحبت کنید و هر گونه علائم یا تغییر در بارداری خود را به دنبال این روش به دقت زیر نظر داشته باشید.

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات