جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

انواع داروی ضد استرس و کاربرد هر کدام

داروی ضد استرس
تاریخ بروزرسانی : ۲۰ اسفند

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

بروز استرس و اضطراب پاسخ طبیعی بدن انسان به هر موقعیت نامطلوب و مشکل ساز است. بسیاری از مردم در برهه‌ای از زندگی خود احساس اضطراب و استرس می‌کنند. این مسئله به ویژه در زندگی‌های شلوغ و ماشینی امروز بیش از قبل قابل مشاهده است. بیشتر این اضطراب‌ها خود به خود از بین می‌روند. اما زمانی که به اختلال اضطراب دچار شوید، وضعیت فرق می‌کند. اضطراب غالبا یک اصطلاح توصیفی برای حالتی است که احساس ناراحتی، دلهره، عصبی بودن، ترس از محیط اطراف، احساسات یا سایر محرک‌ها دارید.

این اختلال باید توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود و پس از آن، در صورت لزوم فرد می‌تواند از داروی ضد استرس استفاده کند. درمان این نوع اضطراب مزمن به طور معمول، شامل روان درمانی و دارو است. اگر در زمینه مصرف داروهایی مثل قرص آرام بخش و ضد استرس نیاز به راهنمایی پزشک دارید، از مشاوره آنلاین روانشناسی در حال استفاده کنید.

برخی تصور می‌کنند که یک دارو یا قرص ضد استرس قوی باعث از بین رفتن استرس می‌شود. در صورتی که این گونه نیست. چنین داروهایی فقط به فرد در کنترل علائم ناشی از آن مثل ترس، بی‌خوابی، وحشت و نگرانی کمک می‌کنند. افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند، می‌توانند عملکرد مناسب و احساس بهتری در زندگی روزمره داشته باشند. انواع مختلفی از چنین داروهایی موجود است. از آن‌جا که وضعیت جسمی و روانی افراد مبتلا به اختلال اضطراب با هم متفاوت است، تصمیم‌ گیری پزشکان در مورد انتخاب داروی مصرفی افراد هم متفاوت خواهد بود. گاهی لازم است که فرد از چند نوع داروی مختلف زیر نظر پزشک و برای دوره‌های مشخص استفاده کند تا در نهایت مناسب‌ترین دارو با کمترین عوارض جانبی برای او انتخاب شود. لازم است بدانید که استرس فقط به یک شکل بروز نمی‌کند. تشخیص نوع آن، اولین قدم مهم قبل از شروع دارو درمانی است.

اضطراب خفیف یک پدیده شایع است. این مسئله می‌تواند به دلیل هر مشکلی در زندگی روزمره فرد مثل آزمون، مصاحبه، سوال، مشاجره و… رخ دهد. با رفع مشکل، چنین اضطرابی هم کمرنگ می‌شود. اضطراب شدید یا مزمن برای مدت طولانی‌تری ادامه دارد و اغلب باعث ایجاد علائم شدیدتری می‌شود؛ مانند:

  • بی علاقه بودن
  • غمگینی
  • وحشت
  • افزایش ضربان قلب
  • تپش قلب یا ضربان قلب نامنظم
  • تنگی نفس. برای مطالعه درباره تنگی نفس این مقاله را بخوانید.
  • بالا رفتن فشار خون
  • اختلال در دستگاه گوارش مثل سوء هاضمه، اسهال، زخم معده و…
  • بی اشتهایی
  • احساس درد موضعی و عمومی
  • تعریق شدید
  • لرزش بدن
  • خستگی

کاهش اضطراب در کودکان را در این مقاله بیاموزید

داروی ضد استرس

یک متخصص بهداشت روان مثل روانپزشک یا روانشناس می‌تواند نوع و میزان استرس و اضطراب افراد را تشخیص دهد. آن‌ها معمولا شناسایی این اختلال را بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری انجام می‌دهند. برخی از انواع استرس و اضطراب مطابق این راهنما عبارتند از:

اضطراب عمومی. اضطراب در مورد مشکلات شایع زندگی مثل بحران مالی، مشکلات عملکردی یا کارهایی که بیش از شش ماه طول می‌کشند.

اختلال هراس یا پنیک اتک. دوره‌های کوتاهی از ترس، تنش و ناراحتی شدید که ممکن است به صورت مکرر روی دهند و به آن حمله هراس هم گفته می‌شود. در این مقاله درباره پنیک اتک یا حملات هراس بیشتر بخوانید.

اضطراب اجتماعی. ترس از رو به رو شدن، معاشرت و تعامل با مردم، به این دلیل که فرد تصور می‌کند مردم تصویر نامناسبی از او دارند. این ترس معمولا از احساس تحقیر عمومی به دلیل واکنش‌های دیگران روی می‌دهد.

وسواس اجباری. استرسی که توسط افکار، ایده‌ها، مفاهیم و تفکرات تکراری ایجاد می‌شود و اغلب منجر به اعمال غیر معمول یک فرد در محیط واقعی خواهد شد. می‌توانید مقاله قرص الانزاپین و کاربردهای آن را نیز در این باره بخوانید

استرس پس از سانحه. احساس استرس پس از یک اتفاق با ضربه شدید مثل آسیب جسمی، تجاوز، تصادف و….

فوبیای خاص. استرس ناشی از ترس شدید از یک محرک یا جسم. برای شناخت  انواع فوبیا می‌توانید مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید.

کنترل پنیک اتک با دارو

از داروهای ضد استرس می‌توان برای کنترل انواع اضطراب از جمله حملات هراس یا پنیک اتک استفاده کرد

نوع، مدت زمان و دوز نسخه ضد استرس افراد به ماهیت استرس و هم‌چنین اهداف درمانی فرد بستگی داشته و توسط پزشک متخصص تعییین می‌شود. انواع مختلفی از این داروها در داروخانه‌ها موجود هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

این داروها متفاوت عمل می‌کنند و هر یک عوارض جانبی ویژه‌ای دارند. روانپزشک بهترین کسی است که می‌تواند با توجه به وضعیت سلامتی و سابقه بیماری شما، داروی مناسب را تجویز کند. به طور کلی این داروها با کاهش میزان کلی فعالیت در مغز کار می‌کنند و منجر به اثر آرامبخشی می‌شوند. برخی از این داروها به سرعت عمل کرده و عوارض جانبی کمی دارند. به طور کلی خواب آلودگی، کاهش تعادل بدن و پریشانی افکار از شایع‌ترین عوارض این داروها هستند. پزشکان معمولا کمترین دوز را برای کمک به حداقل رساندن این عوارض جانبی تجویز می‌کنند.

بیشتر بدانید: اختلال شخصیت ضد اجتماعی

با این حـال توصیه می‌شوند که مصرف کنندگان آن‌ها در اوایل دوره مصرف از کار با دستگاه‌هایی که به دقت زیاد نیاز دارد خودداری کنند. گروهی از مصرف کنندگان ممکن است به مصرف مداوم این داروها نیاز داشته باشند، در حالی که برخی دیگر فقط در صورت مشاهده علائم استرس باید دارو مصرف کنند. با توجه به این که ممکن است بدن به مصرف آن‌ها عادت کند، بیشتر پزشکان توصیه می‌کنند که از این داروها به صورت موقت استفاده شود. هم‌چنین بعضی از آن‌ها اثرگذاری فوری داشته و برای تسکین علائم استفاده می‌شوند؛ اما برخی دیگر مثل داروهای ضد افسردگی ممکن است چندین هفته طول بکشد تا به اثربخشی مناسب برسند.

اختلال اضطراب فراگیر را بیشتر بشناسد

مشاوره استرس و اضطراب


تصویر خدمات اقساطی

بهترین قرص ضد استرس

انتخاب بهترین قرص ضد استرس بر عهده پزشک است که با توجه به وضعیت بیمار، سلامتی عمومی و میزان استرس او تجویز می‌شود. برای آگاهی از بهترین نوع این قرص‌ها لازم است که کاربرد و عوارض جانبی آن‌ها را شناخته و سپس نسبت به مصرف آن‌ها اقدام کنیم. از مهم‌ترین و بهترین قرص‌ها برای کنترل استرس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بنزودیازپین ها

این داروها ترکیبات آرامبخشی هستند که می‌توانند به آرامش ذهن و عضلات کمک کنند. آن‌ها با افزایش اثرات انتقال دهنده‌های عصبی خاص -که مواد شیمیایی هستند و پیام‌ها را بین سلول‌های مغزی پخش می‌کنند- کار می‌کنند. بنزودیازپین‌ها به درمان انواع مختلفی از اختلالات اضطرابی از جمله وحشت زدگی، اختلال اضطراب عمومی و اضطراب اجتماعی کمک می‌کنند. نمونه‌هایی از این داروها عبارتند از:

بنزودیازپین‌ها به طور معمول برای درمان استرس کوتاه مدت استفاده می‌شوند؛ چون می‌توانند خواب آلودگی را افزایش داده و باعث عدم تعادل و ضعف حافظه شوند. هم‌چنین مصرف این داروها ممکن است وابستگی مصرف ایجاد کند. استفاده از آن‌ها باید فقط زمانی باشد که پزشک روش درمان یا داروی دیگری تجویز نکند. با این حـال مصرف آن برای مبتلایان به اختلال وحشت یا پنیک اتک ممکن است تا یک سال ادامه یابد.

اثرات جانبی بنزودیازپین ها

علاوه بر خواب آلودگی و مشکلات حافظه، مصرف این داروها می‌تواند باعث سردرگمی، مشکلات بینایی، سردرد و احساس افسردگی هم شود. اگر بیش از دو هفته به طور منظم از آن‌ها استفاده کرده‌اید، نمی‌توانید به طور ناگهانی مصرف آن‌ها را قطع کنید. این کار ممکن است به تشنج منجر شود. بهتر است با مشورت پزشک و به صورت تدریجی مصرف آن‌ها را کاهش دهید.

بروز خواب آلودگی در اصر مصرف داروی ضد استرس

خواب آلودگی یکی از اصلی‌ترین عوارض جانبی داروهای ضد استرس است

بوسپیرون

این داروی ضد استرس برای درمان استرس و اختلالات اضطرابی مزمن (بلند مدت) استفاده می‌شود. نحوه عملکرد این دارو به طور دقیق مشخص نیست، اما تصور می‌شود که بر مواد شیمیایی مغز تاثیر گذاشته و باعث تنظیم خلق و خو می‌شود. مصرف این دارو برای اثربخشی کامل احتمالا به چند هفته زمان نیاز دارد.

اثرات جانبی بوسپیرون

از عوارض جانبی این دارو می‌توان به سرگیجه، سردرد و حالت تهوع اشاره کرد. برخی از افراد هنگام مصرف این دارو با مشکلات خواب یا دیدن خواب‌های عجیب مواجه می‌شوند.

داروهای ضد افسردگی

این داروها با تاثیر بر انتقال دهنده‌های عصبی کار می‌کنند و برای اثربخشی به چهار تا شش هفته زمان نیاز دارند. انواع مختلف داروهای ضد افسردگی عبارتند از:

مهار کننده‌های انتخابی جذب سروتونین (SSRI)

این داروها با افزایش سطح سروتونین که یک انتقال دهنده عصبی اثرگذار بر خلق و خو، میل جنسی، اشتها، حافظه و خواب است، کار می‌کنند. مصرف این داروها معمولا با دوز کم شروع می‌شود و سپس به تدریج می‌توان با تجویز پزشک، میزان مصرف را افزایش داد. فلوکستین (پروزاک)، پاروکستین (پاکسیل)، سرترالین (زولوفت) و اس سیتالوپرام (لکساپرو) نمونه‌هایی از این داروهای ضد استرس هستند. از عوارض جانبی این داروها می‌توان به حالت تهوع، خشکی دهان، ضعف عضلانی، سرگیجه، خواب آلودگی، اختلال عملکرد جنسی و اسهال اشاره کرد.

سه حلقه ای ها

این داروها در کنار SSRIها برای درمان بیشتر اختلالات اضطرابی، به استثنای اختلال وسواس فکری و عملی کار می‌کنند. به نظر می‌رسد که عملکرد آن‌ها مشابه مهار کننده‌های انتخابی جذب سروتونین است. مصرف این‌ها هم باید با دوز کم شروع شود. نمونه‌هایی از این دارو که برای کنترل استرس مصرف می‌شوند عبارتند از:

  • کلومیپرامین (آنافرانیل)
  • ایمی پرامین (توفرانیل)

از مهم‌ترین عوارض جانبی آن می‌توان به سرگیجه، خواب آلودگی و کمبود انرژی اشاره کرد. گاهی هم با افزایش وزن، یبوست، تاری دید و استفراغ همراه هستند. امروزه از این نوع داروها کمتر استفاده می‌شود؛ چون داروهای جدیدتر عوارض جانبی کمتری دارند.

قرص گیاهی ضد استرس

مهار کننده های مونو آمین اکسیداز (MAOI)

از این داروها بیشتر برای درمان اختلال وحشت و هراس اجتماعی استفاده می‌شود. آن‌ها با افزایش تعداد انتقال دهنده‌های عصبی تنظیم کننده خلق و خو کار می‌کنند. از انواع این داروها که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا هستند، می‌توان به ایزوکار بکسازید (مارپلان)، فنلزین (ناردیل)، ترانسیل پرومین (پارنات) و سلگیلین (امسام) اشاره کرد. اثرات جانبی آن مشابه سه حلقه‌ای ها بوده و مصرف کنندگان آن ممکن است محدودیت‌هایی برای مصرف برخی از غذاها مثل پنیر و شراب قرمز داشته باشند.

از سوی دیگر، داروهای خاص از جمله SSRIها، برخی از قرص‌های جلوگیری از بارداری، داروهای مسکن مانند استامینوفن و ایبوپروفن، داروهای سرماخوردگی و آلرژی و برخی از مکمل‌های گیاهی ممکن است با آن‌ها واکنش دهند. همزمانی مصرف این داروها می‌تواند فشار خون را به طرز خطرناکی افزایش داده و عوارض جانبی بالقوه دیگری داشته باشد.

مسدود کننده های بتا

مسدود کننده‌های بتا یا بتا بلاکرها معمولا برای درمان بیماری‌های قلبی استفاده می‌شوند. از این داروها برای کمک به تسکین علائم جسمی اضطراب به ویژه در اختلال اضطراب اجتماعی هم استفاده می‌شود. گاهی پزشک برای کاهش علائم اضطراب در موقعیت‌های استرس‌زا مثل شرکت در یک جلسه سخنرانی، یک مسدود کننده بتا مثل پروپرانولول را تجویز می‌کند.

اثرات جانبی مسدود کننده‌های بتا

این داروها معمولا عوارض جانبی جدی ایجاد نمی‌کنند، اما مصرف آن‌ها در برخی افراد با خستگی، سرگیجه، مشکلات خواب و تنگی نفس همراه است. گاهی هم ممکن است به افت فشار خون و کاهش تعداد ضربان قلب منجر شود.

کنترل استرس با دمنوش‌های گیاهی

دمنوش‌های گیاهی روش‌های طبیعی مناسب و بی ضرری برای کنترل استرس هستند

قرص ضد استرس برای امتحان

بعضی از دانش‌آموزان و دانشجویان پیش از امتحان یا حین آن استرس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند که به آن استرس امتحان می‌گویند. همچنین افراد بسیاری در شرایطی مثل سخنرانی، مصاحبۀ کاری و … دچار استرس و اضطراب زیاد می‌شوند. این افراد از عملکرد خود مضطرب هستند، از شکست می‌ترسند و در ذهن خود از این وضعیت فاجعه‌سازی می‌کنند. این احساس استرس و اضطراب با علائم جسمی و فیزیولوژیکی استرس مثل تپش قلب، تعریق، احساس تهوع، عدم تمرکز و … نیز همراه است.

به استرس و اضطراب امتحان، اضطراب موقعیتی هم گفته می‌شود. این هیجان تا حدی طبیعی و مفید است و به ما کمک می‌کند که خودمان را برای شرایط آماده کنیم و هوشیاری ذهنی و فیزیکی داشته باشیم؛ اما اگر بیش از حد دچار استرس و اضطراب شویم، این وضعیت موجب پریشانی روانی و جسمی ما می‌شود، تمرکز ما را بر هم می‌زند و عملکرد ما را کاهش می‌دهد.

برای استرس قبل یا حین امتحان معمولاً توصیه نمی‌کنند که فرد قرص ضد استرس یا داروی ضد استرس مصرف کند. برای کاهش استرس پیش از امتحان معمولا پیشنهاد می‌شود که فرد این نکات را رعایت کند: خواب کافی، تغذیه مناسب، ورزش و مدیتیشن و …؛ اما اگر فرد به دارو نیاز داشته باشد، پزشک معمولا دارویی را تجویز می‌کند که اثر فوری و کوتاه مدت دارد. برای مثال ممکن است یک داروی بتابلاکر مثل پروپرانولول را تجویز کند. فرد حدود نیم ساعت قبل از امتحان یا موقعیت‌های مشابه دیگر این قرص را مصرف می‌کند تا حین امتحان علائمی مثل تپش قلب، تعریق و … را کمتر تجربه کند.

بیشتر بخوانید: پیشگیری از سفید شدن مو در جوانی

قرص ضد استرس بدون خواب آلودگی

با توجه به ماهیت آرامبخشی داروی ضد استرس ایجاد خواب آلودگی یکی از عوارض قطعی آن‌هاست؛ گرچه ممکن است این عارضه در اثر مصرف برخی از داروها کمتر یا بیشتر باشد. بنابراین لازم است که فرد پیش از انتخاب داروی مصرفی با یک روانپزشک مشورت کند تا پزشک بر اساس نیاز مصرف کننده، دارویی متناسب با کار و فعالیت او پیشنهاد کند. به نظر می‌رسد بتا بلاکرها با توجه به اثرگذاری بر تپش قلب، خواب آلودگی کمتری ایجاد کنند. اما کاهش فشار خون در بعضی از مصرف کنندگان آن، ممکن است باعث خواب آلودگی آن‌ها شود. برخی افراد هم با توجه به حساسیت شرایط کاری خود بهتر است از داروهای ضد استرس استفاده نکنند. به این افراد پیشنهاد می‌شود تا به کمک روش‌های زیر استرس خود را به تدریج کاهش داده و آن را کنترل کنند:

  • ورزش منظم مثل پیاده روی یا شنا
  • مدیتیشن
  • مصرف دمنوش‌ های گیاهی مثل بابونه
  • رایحه درمانی برای رسیدن به آرامش
  • کاهش مصرف کافئین

قرص ضد استرس

قرص ضد استرس بدون عوارض

عوارض قطع داروهای افسردگی بسیرا گسترده است. این داروهای شیمیایی با اثر گذاری بر ترشح برخی از هورمون‌ها و انتقال دهنده‌های عصبی، عملکرد مغز را تغییر می‌دهند. میزان و شدت هر یک از عوارض آن‌ها بیش از هر چیزی به دوز دارو و وضعیت سلامتی مصرف کننده بستگی دارد. پزشکان توصیه می‌کنند که افراد برای کاهش اثرات جانبی ناشی از مصرف این داروها، استفاده از آن‌ها را با دوز کم شروع کرده و به تدریج افزایش دهند تا بدن با گذشت زمان، حساسیت کمتری به این داروها نشان دهد. افرادی که به دنبال مصرف داروی ضد استرس بدون عوارض جانبی هستند، بهتر است که روش‌های طبیعی و غیر شیمیایی مثل موسیقی درمانی، رایحه درمانی، مصرف دمنوش‌های گیاهی و سایر روش‌های طبیعی را برای کاهش استرس خود امتحان کنند.

درصورت داشتن سوالات در زمینه بیماری های مغز و اعصاب میتوانید از خدمات دکتر آنلاین مغز و اعصاب سامانه حال استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  چای سبز و فشار خون

قرص ضد استرس و تپش قلب

یکی از علائم استرس و اضطراب تپش قلب است. وقتی استرس دارید معمولاً احساس می‌کنید قلبتان تندتر از شرایط عادی می‌تپد؛ نشانه‌های تپش قلب در موقعیت استر‌س‌زا به شرح زیر است:

  • ضربان قلبتان شدید است و آن را در قفسۀ سینه، گردن یا حتی گلو و گوش احساس می‌کنید.
  • انگار که قلبتان به قفسۀ سینه‌تان می‌کوبد.
  • بعضی افراد احساس می‌کند که قلبشان در قفسۀ سینه بال می‌زند یا می‌چرخد.
  • ممکن است احساس کنید که ضربان قلبتان نامنظم است و از ریتم خارج شده است.

تپش قلب هنگام استرس و اضطراب نشانۀ مشکل قلبی نیست و خطری ندارد؛ وقتی از شرایط استرس‌زا خارج شوید، تپش قلب هم متوقف می‌شود. اما اگر تپش قلب ظرف چنددقیقه از بین نرود و به صورت مکرر اتفاق بیفتد، ممکن است علت آن اضطراب و استرس نباشد و دچار یک بیماری شده باشید.

به هر صورت تپش قلب علامت خوشایندی نیست و اگر هنگام استرس آن را تجربه می‌کنید، روانپزشک برای کنترل آن دارو تجویز می‌کند. شناخته شده‌ترین داروی ضد استرس برای کنترل تپش قلب قرص ضد استرس پروپرانولول است که یک داروی مسدودکنندۀ بتا یا بتابلاکر محسوب می‌شود. گاهی بنزودیازپین‌هایی مثل قرص آلپرازولام و دیازپام هم برای کنترل تپش قلب تجویز می‌شوند. در ادامۀ مطلب دربارۀ این داروها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بهترین قرص ضد استرس گیاهی

در طب سنتی، داروهای گیاهی مختلفی برای کنترل استرس و اضطراب توصیه می‌شود. محققان پزشکی دربارۀ تأثیر این داروها بر کاهش استرس پژوهش‌ کرده و می‌کنند. با وجود اینکه تإثیر این گیاهان بر کاهش استرس ثابت نشده، اما تجربه نشان می‌دهد که بسیاری از افراد پس از مصرف این داروهای گیاهی احساس بهتری را تجربه کرده‌اند و استرس و اضطرابشان کاهش پیدا کرده است.

این داروها لزوما به صورت قرص ضد استرس در دسترس نیستند، بلکه می‌توان آن‌ها را به شکل دمنوش تهیه کرد و نوشید. از جمله گیاهانی که احتمالا به کاهش علائم استرس و اضطراب  کمک می‌کنند، موارد زیر هستند:

  • گیاه کاوا: این گیاه از خانوادۀ فلفل است و می‌گویند که نقش مهمی در کاهش اضطراب دارند. اما به نظر می‌رسد که استفاده از آن می‌تواند باعث آسیب و بیماری کبدی شود. به همین دلیل نباید خودسرانه آن را مصرف کرد.
  • سنبل‌الطیب: بعضی افراد با مصرف سنبل‌الطیب احساس می‌کنند که استرس و اضطرابشان تخفیف پیدا کرده است. مصرف سنبل الطیب در مقدار محدود و کم معمولا عوارضی ندارد؛ اما بهتر است که به صورت مداوم بیش از چند هفته استفاده نشود.
  • بابونه: مصرف بابونه در کاهش اضطراب موثر است؛ مصرف کوتاه مدت آن معمولا ضرری برای ما ندارد. اما نباید آن را همراه با داروهای رقیق‌کنندۀ خون مصرف کرد. همچنین بعضی افراد به این گیاه حساسیت دارند و در این صورت نباید آن را مصرف کنند.
  • اسطوخودوس: شواهد نشان می‌دهد که مصرف اسطوخودوس هم می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند؛ البته از عوارض مصرف آن سردرد، یبوست، افزایش اشتهاست.
  • بادرنجبویه: این گیاه نیز علائم اضطراب و استرس تخفیف می‌دهد؛ استفادۀ کوتاه‌مدت از آن معمولا خطری ندارد. از عوارض احتمالی آن تهوع و درد شکم است.

علاوه بر این موارد، استفاده از درمان‌های تکمیلی مثل هیپنوتراپی، به کار گرفتن تکنیک‌های مختلف روان درمانی گفت‌و‌گو محور، ورزش و مدیتیشن هم می‌توانند از روش‌های موثر در کنترل استرس باشند. اگر می‌خواهید بدانید که هیپنوتراپی چیست این مقاله را بخوانید.

افت فشار خون در اثر مصرف پروپرانولول

قرص پروپرانول برای کاهش استرس

پروپرانولول یک داروی ضد استرس از خانواده بتا بلاکرها است که می‌تواند برای کنترل اضطراب عملکردی مورد استفاده قرار گیرد. برخی از بیماران برای کنترل تپش قلب و مشکلات دیگر ممکن است به مصرف مداوم آن نیاز داشته باشند. پزشکان مصرف دوز چهل میلی‌گرمی از آن را پیش از قرار گرفتن در موقعیت‌های تنش‌زا کم خطر می‌دانند. اما با این حـال بهتر است با توجه به وضعیت بدنی خود، پیش از مصرف از پزشک راهنمایی بگیرید. اگر استفاده از این دارو باعث کاهش شدید ضربان قلب یا فشار خون بیمار شود، نمی‌توان به مصرف آن ادامه داد. بهتر است در صورتی که ضربان قلب بیمار پس از مصرف پروپرانولول به زیر شصت تپش در دقیقه رسید و یا فشار خون او کمتر از نه روی شش شد، مصرف دارو را قطع کرده و با یک پزشک تماس بگیرید.

با مشاوره دارویی تلفنی حال میتواند در هر ساعت از شبانه روز از خدمات مشاوره دارویی استفاده کنید.

قرص ضد استرس قوی

در داروخانه‌ حال قرص‌های مختلفی برای کنترل استرس و اضطراب وجود دارد که از نظر شدت و مدت تأثیرگذاری با هم متفاوت هستند. در زیر به انواع داروی ضد استرس که رایج‌تر هستند، اشاره کرده‌ایم:

  • بنزودیازپین‌ها که آن‌ها را با عنوان آرام‌بخش می‌شناسیم، رایج‌ترین داروی ضد استرس هستند. زاناکس (آلپرازولامکلونوپین (کلونازپاموالیوم (دیازپام) و آتیوان (لورازپام) از بنزودیازپین‌ها هستند. سرعت تأثیرگذاری این داروها معمولا بالاست و بین 30 دقیقه تا یک ساعت اثر خود را در مهار استرس و اضطراب نشان می‌دهند. به همین دلیل برای کسانی تجویز می‌شوند که دچار حملات پانیک یا اضطراب شدید هستند.
  • مسدودکننده‌های بتا یا بتابلاکرها از جمله داروهایی هستند که برای کنترل فشار خون و ضربان قلب مصرف می‌شوند. پروپرانولول (ایندرال) و آتنولول (تنورمین) از بتابلاکرها هستند. این داروها هورمون استرس را کنترل می‌کنند و علائم فیزیکی استرس مثل ضربان شدید قلب، لرزش صدا، تعریق، سرگیجه و لرزش دست را تخفیف می‌دهند. به همین دلیل آن‌ها را برای اضطراب‌ عملکردی و فوبیای اجتماعی تجویز می‌کنند. مثلا اگر سخنرانی یا امتحان داشته باشید، معمولا بتابلاکرها می‌توانند به شما کمک کنند.
  • داروهای دیگری هم برای کنترل استرس و اضطراب وجود دارند که البته تأثیرگذاری‌شان خفیف‌تر است و در بلند مدت اضطراب و استرس را کنترل می‌کنند. برای مثال داروهای ضدافسردگی که به آن‌ها مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) نیز گفته می‌شود، 4 تا 6 هفته طول می‌کشد تا علائم استرس و اضطراب را کاهش دهند.از جملۀ این داروها می‌توان به فلوکستین، زلفت، پاکسیل، سیتالوپرام و سلکسا اشاره کرد. بوسپیرون (با نام تجاری BuSpar) نیز یک داروی ضد استرس و اضطراب جدید است که آرام‌بخشی نسبتاً خفیف محسوب می‌شود و تأثیرگذاری آن به دو هفته زمان نیاز دارد.

باید توجه داشته باشید که مصرف این داروها و قرص ضد استرس دیگر همگی عوارض دارند و باید حتما زیر نظر پزشک مصرف شوند. در ادامه دربارۀ عوارض این داروها توضیح می‌دهیم و به شما پیشنهاد می‌دهیم که برای مصرف این داروها حتما با پزشک یا روانپزشک مشورت کنید.

مشاوره استرس و اضطراب

عوارض جانبی داروی ضد استرس

انواع داروی ضد استرس عوارض مختلفی دارند. هرچه قرص ضد استرس قوی‌تر باشد و در کوتاه‌مدت تأثیرگذاری بیشتری برای کنترل استرس و اضطراب داشته باشد، معمولا عوارض بیشتری هم دارد. در ادامه دربارۀ عوارض مهم‌ترین داروهای ضد استرس و اضطراب توضیح داده‌ایم.

  • بنزودیازپین‌ها: همان‌طور که گفتیم بنزودیازپین‌هایی مثل آلپرازولام، کلونازپام، دیازپام و لورازپام تأثیرگذاری نیرومندی دارند و حتی برای کنترل پانیک و اضطراب‌های شدید استفاده می‌شوند. اما مصرف آن‌ها در طولانی مدت توصیه نمی‌شود، زیرا اعتیادآور هستند و اگر فرد پس از یک دورۀ طولانی مصرف آن‌ها را قطع کند، ممکن است دچار علائم ترک شود (افزایش اضطراب و بی‌قراری، لرزش، بی‌خوبی، معده درد، گیجی و …). این داروها سرعت سیستم عصبی را کاهش می‌دهند. خیلی افراد با مصرف آن‌ها احساس خوب‌آلودگی، سرگیجه، عدم تعادل، ضعف حافظه، تاری دید و حتی ناراحتی معده می‌کنند. اگر فرد دچار افسردگی باشد، بنزودیازپین‌ها می‌توانند آن را بدتر کنند و حتی باعث افسردگی مقاوم به درمان شوند. مصرف زیاد آن‌ها می‌تواند باعث بی‌حسی عاطفی شود و افکار خودکشی را در فرد تقویت کند.
  • مسدودکننده‌های بتا یا بتابلاکرها: عوارض جانبی رایج بتا بلاکرهایی مثل پروپرانولول و آتنولول عبارتند از سرگیجه، خواب‌آلودگی، ضعف، خستگی، حالت تهوع، سردرد، یبوست یا اسهال.
  • داروهای ضد افسردگی: مصرف داروهای ضدافسردگی مثل فلوکستین، زلفت، پاکسیل، سیتالوپرام، و سلکسا نیز عوارض خاص خود را دارد. برای مثال می‌توان به خستگی، حالت تهوع، خواب‌آلودگی، افزایش وزن، اسهال، اختلال عملکرد جنسی، سردردهای مزمن و تعریق اشاره کرد.
  • بوسپیرون: بوسپیرون در مقایسه با بنزودیازپین‌ها کُندتر عمل می‌کند؛ اما عوارض خفیف‌تری دارد و خطر وابستگی و اعتیاد به آن کم است. این دارو برای افراد مسن و کسانی که سابقۀ مصرف مواد دارند گزینۀ بهتری است. اما به هر ترتیب مصرف این دارو هم عوارض احتمالی خود را دارد، مانند حالت تهوع، سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی، افزایش وزن، یبوست یا اسهال، عصبی شدن، ناراحتی معده و دهان خشک.

بیشتر بخوانید: خواص چای ماسالا

قرص ضد استرس برای تپش قلب

حرف آخر

استرس و اضطراب از اختلالات روانی هستند که در صورت مداومت می‌توانند اثرات جسمی و روحی زیان باری داشته باشند. به همین دلیل برخی از پزشکان برای کنترل آن‌ها توصیه می‌کنند که افراد از داروهای ضد استرس استفاده کنند. این داروها بسیار متنوع و مختلف هستند که لازم است بیماران با توجه به شدت بیماری و وضعیت سلامتی خود، از انواع مناسبی از آن‌ها استفاده کنند. مصرف این داروها بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود؛ چون با عوارض جانبی زیادی همراه هستند. برای طرح سوالات خود درباره هر نوع داروی ضد استرس می‌توانید از پزشکان متخصص حال کمک بگیرید. آیا شما تا کنون از این داروها استفاده کرده‌اید؟

 

سوالات متداول درباره داروی ضد استرس

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”آیا قرص پرانول ضد استرس است ؟” answer-0=”قرص پرانول یا پروپرانولول معمولا برای کنترل فشار خون و ضربان قلب تجویز می‌شود. اما می‌تواند علائم اضطراب را نیز تخفیف دهد. به همین دلیل این دارو را برای اضطراب‌ها و استرس‌های موقعیتی و عملکردی مثلا قبل از امتحان یا سخنرانی مصرف می‌کنند.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”قرص ضد استرس چند ساعت تاثیر دارد ؟” answer-1=”مدت تأثیرگذاری قرص ضد استرس به نوع قرص و دوز مصرف بستگی دارد. بنزودیازپین‌ها و بتابلاکرها معمولا ظرف نیم ساعت تأثیرگذاری خود را نشان می‌دهد و در موقعیت اضطراب‌زا مصرف می‌شوند. اما بعضی داروها برای درمان‌های بلندمدت استرس و اضطراب توصیه می‌شوند، مثلا چند هفته طول می‌کشد که داروهای ضدافسردگی یا بوسپیرون تأثیر خود را نشان بدهند.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

آیا داروی ضد استرس بدون عوارض وجود دارد؟

بیشتر این داروها دارای عوارض مختلفی هستند که میزان این عوارض با توجه به دوز دارو و وضعیت سلامتی بیمار متفاوت است. استفاده از دوز کم این داروها می‌تواند با عوارض کمتری همراه باشد.

مهمترین عوارض هر داروی ضد استرس چیست؟

هر دارو عوارض خاص خود را دارد. برخی از عوارض مشترک آن‌ها شامل خواب آلودگی، سرگیجه، ضعف حافظه، خستگی، بی حالی، اختلالات خواب و تغییرات خلق و خو است.

برای مصرف داروی ضد استرس از چه پزشکی کمک بیگریم؟

شروع، ادامه درمان و قطع مصرف این داروها حتما باید با تجویز پزشک و زیر نظر او انجام شود. برای این منظور می‌توانید از پزشکان متخصص روانپزشکی یا اعصاب و روان حال راهنمایی تخصصی بگیرید.

 

منابع

www.rxlist.com

www.goodtherapy.org

www.healthline.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

حسن بالویی جامخانه

9 ماه پیش

عالی بود
پاسخ دهید
0

حسن بالویی جامخانه

9 ماه پیش

توضیحات کامل کامل بود ممنون از شما دمتون گرم
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

9 ماه پیش

سلام ممنون از توجه شما دوست عزیز :)
پاسخ دهید
0

سیما خانم

12 ماه پیش

پسر من درس زیاد می خونه ولی خیلی از معلمای مدرسش میترسه وقتی جلوی معلم قرار میگیره کلا هرچی خونده یادش میره و گریه میکنه و حالت تهوع شدیدی بهش دست میده ممنون میشم راهنمایی کنید لازمه که دارویی برای کنترل استرسش مصرف کنه؟
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

12 ماه پیش

بله احتمالا نیاز با دارو داره اما حتما با پزشک متخصص مشورت کنید https://haal.ir/pwa/consultation/psychology/172
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات