جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

همه چیز درباره اختلال شخصیت ضد اجتماعی (ASPD)

اختلال شخصیت ضد اجتماعی
تاریخ بروزرسانی : ۲۹ اردیبهشت

این مقاله توسط لیلا راستان تایید شده است.

”شما میتوانید با 15% تخفیف با این پزشک به صورت آنلاین صحبت کنید.“

تصویر https://haal.ir/Storage/Profile/ProfilePic/c1ee3fab-9c95-4e74-9408-8c9a15fbc924.jpg
لیلا راستان
کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت
برای کپی کد تخفیف اینجا کلیک کنید

اختلال شخصیت ضد اجتماعی یک مسئله روانی است که در آن فرد به درست یا غلط بودن اهمیتی نمی‌دهد و احساسات دیگران را نادیده می‌گیرد. این افراد برای اعمال خود احساس پشیمانی نمی کنند، به اثرات بد آسیب رساندن به دیگران اهمیتی نمی‌دهند و اغلب قانون را زیر پا می گذارند. آن‌ها ممکن است دروغ بگویند، رفتار خشونت آمیز داشته باشند، بدون فکر کردن، انتخاب های تکانشی داشته باشند و از مواد مخدر یا الکل استفاده کنند.در ادامه بیشتر با این اختلال آشنا خواهیم شد و راه های درمان آن را بررسی خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

اختلال شخصیت ضد اجتماعی چه نشانه هایی دارد؟

علائم فردی که به اختلال شخصیت ضد اجتماعی مبتلا است عبارتند از:
– بی توجهی به پول و مسائل مالی
– بی احترامی به دیگران
– پرخاشگر و خشن بودن
– بی ادبی با دیگران
– بی توجهی به حقوق دیگران
– احساس غرور بسیار و بزرگ اندیشی نسبت به خود
– مدام دروغ گفتن
– آزار دادن و بدرفتاری با دیگران
– احساس اضطراب شدید و به راحتی عصبانی می شود
– عدم احساس گناه یا داشتن حس درست و غلط
– اعتماد به نفس بیش از حد و داشتن نظرات قوی
– داشتن مشکل در ایجاد و حفظ روابط
– لذت بردن از دستکاری یا کنترل دیگران
– عدم ابراز همدردی و درک نسبت به دیگران
– عدم درک عواقب اعمال بد خود
– عدم مسئولیت در محل کار
– لذت بردن از بازی با احساسات دیگران
– عدم توجه به اعمال اشتباه خود.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

علل ایجاد اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست؟

شخصیت هرکس از افکار، احساسات و اعمال او تشکیل شده است. اینکه مردم چگونه دنیا را می بینند، آن را درک می کنند و با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و همچنین احساسی که نسبت به خود دارند، بخشی از شخصیت آنهاست.

شخصیت در دوران کودکی شکل می‌گیرد و تحت تأثیر ژنتیک و تجربیات زندگی کامل می‌شود. در حالی که محققان دلیل دقیق اختلال شخصیت ضد اجتماعی (ASPD) را نمی‌دانند، اما معتقدند که عوامل محیطی و ژنتیکی در آن نقش دارند. ژن‌ها می‌توانند فرد را بیشتر به ASPD مبتلا کنند و موقعیت‌های دشوار زندگی، به‌ویژه بی‌توجهی و سوء استفاده، می‌تواند باعث آن شود.

ممکن است تغییرات در رشد مغز به اختلال شخصیت ضد اجتماعی کمک کند. برخی عوامل مانند داشتن تشخیص اختلال رفتاری دوران کودکی، سابقه خانوادگی ASPD یا سایر مشکلات سلامت روان و اختلالات روانی، تجربه سوء استفاده یا بی توجهی‌ها در دوران کودکی، یا بزرگ شدن در یک خانواده ناپایدار یا خشن، خطر ابتلا به ASPD را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، مردان سه تا پنج برابر بیشتر از زنان به این اختلال مبتلا می شوند.

البته ژنتیک می‌تواند در این اختلال نقش داشته باشد، اما یک ژن خاص مسئول آن نیست. تحقیقات نشان می‌دهد که ژن‌ها تنها می‌توانند فرد را در برابر عوامل محیطی مستعدتر کنند.

بیشتر بدانید: رهایی از تله محرومیت هیجانی

تفاوت اختلال ضد اجتماعی با اضطراب اجتماعی

اختلال شخصیت ضد اجتماعی که با نام (ASPD) شناخته می‌شود، یک اختلال شخصیتی است که با بی‌توجهی و نقض مداوم حقوق دیگران مشخص می‌شود. افراد مبتلا به ASPD اغلب فقدان همدلی، بی توجهی به هنجارهای اجتماعی و تمایل به رفتارهای فریبکارانه دارند. آن‌ها ممکن است درگیر فعالیت های مجرمانه باشند، نسبت به احساسات دیگران بی تفاوت باشند و سابقه رفتارهای تکانشی و پرخاشگرانه داشته باشند.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اما اضطراب اجتماعی یک اختلال اضطرابی است که با ترس بیش از حد و غیرمنطقی از موقعیت های اجتماعی مشخص می‌شود. افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی در محیط های اجتماعی به شدت احساس اضطراب می‌کنند و ممکن است به کلی از آن دوری کنند. آن‌ها از قضاوت یا شرمسار شدن توسط دیگران می‌ترسند و در موقعیت‌هایی که شامل تعامل با دیگران است، مانند سخنرانی در جمع، ملاقات با افراد جدید یا شرکت در اجتماعات، پریشان و ناراحت هستند.

با آزمون شخصیت شناسی MBTI شخصیت خود را بیشتر بشناسید.

عوارض و پیامدهای اختلال ضد اجتماعی

پیامدها و آثار اختلال شخصیت ضد اجتماعی بسیار جدی است. افراد مبتلا به این اختلال اغلب به همسر یا فرزندان خود صدمه می زنند، چه با آزار و چه با بی توجهی به آنها. آنها همچنین ممکن است به مواد مخدر یا الکل معتاد شوند. رفتار آنها می تواند به دلیل نقض قانون یا حتی ارتکاب قتل منجر به حبس شود. برخی حتی ممکن است به خود آسیب برسانند یا مشکلات روانی دیگری مانند افسردگی یا اضطراب داشته باشند. وضعیت اجتماعی و اقتصادی آنها ممکن است بسیار پایین باشد و برخی ممکن است در نهایت بی خانمان شوند. متأسفانه، بسیاری از افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی، اغلب به دلیل خشونت، زود می میرند. آنها اغلب به دلیل رعایت نکردن قوانین جامعه یا احترام به حقوق دیگران دچار مشکل قانونی می شوند. کودک آزاری نیز یکی از نتایج شایع این اختلال است که باعث ایجاد مشکلات اساسی در بسیاری از زمینه های زندگی آنها می شود.

درباره طرحواره استحقاق بیشتر بدانید.

تشخیص اختلال ضد اجتماعی (ASPD)

نحوه ارتباط فرد مبتلا به شخصیت ضد اجتماعی با دیگران یک عامل مهم در تشخیص این اختلال است. با کسب اجازه از بیمار می توان اطلاعات ارزشمندی را از خانواده و دوستان وی جمع آوری کرد. البته مبتلایان به اختلال شخصیت ضد اجتماعی اغلب به فکر کمک گرفتن از دیگران برای درمان نیستنداما گاهی، گاهی اوقات ممکن است برای مشکلات دیگری مانند افسردگی، اختلال اضطراب یا مسائل مربوط به مصرف الکل و مواد مخدر از پزشک کمک بگیرند.

البته توصیف آن‌ها از علائم ممکن است دقیق نباشد، بنابراین تشخیص ASPD شامل ارزیابی سلامت روان فرد از جمله افکار، احساسات، روابط، الگوهای رفتاری و سابقه خانوادگی است. مشاور همچنین علائم خاص را بررسی می‌کند و حداقل سه مورد از موارد زیر باید برای تشخیص وجود داشته باشد:

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

  • رعایت نکردن هنجارهای اجتماعی
  • صادق نبودن
  • تصمیم گیری های تکانشی
  • به راحتی تحریک پذیر یا پرخاشگر بودن
  • نشان دادن بی‌توجهی به ایمنی شخصی یا دیگران
  • غیرمسئولانه برخورد کردن و عدم پشیمانی

در صورت لزوم، می توانید از مشاوره آنلاین روانشناسی کمک بگیرید و در خانه با صورت متنی، تماس صوتی و یا تصویری یبا یک متخصص مشکل را مطرح کرده و مراحل درمان را طی کنید.

اثرات شخصیت ضد اجتماعی در کودکان و نوجوانان

اختلال شخصیت ضد اجتماعی معمولاً در دوران کودکی یا اوایل نوجوانی شروع می شود و تأثیر قابل توجهی بر او و اطرافیانش می‌گذارد.

مشکلات رفتاری

یکی از شاخص های اولیه شخصیت ضداجتماعی در کودکان و نوجوانان درگیر شدن در مشکلات رفتاری مکرر مانند پرخاشگری، دعوای فیزیکی یا تخریب اموال است. این رفتارها اغلب با تکانشگری و عدم همدلی نسبت به دیگران مرتبط است.

ناکارآمدی اجتماعی

افراد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی به دلیل بی توجهی به هنجارهای اجتماعی، اغلب با ایجاد و حفظ روابط سالم دست و پنجه نرم می‌کنند. آن‌ها  در ایجاد ارتباطات عاطفی واقعی، نشان دادن اعتماد یا همدلی مشکل دارند و ممکن است رفتارهای فریبکارانه‌ای نیز از خود نشان دهند.

چالش های تحصیلی

تحقیقات نشان داده که کودکان و نوجوانان دارای اختلال شخصیت ضداجتماعی بیشتر با مشکلات تحصیلی مانند فرار از مدرسه، عملکرد ضعیف و مشکلات انضباطی مواجه می‌شوند.

مصرف مواد

شواهد قوی وجود دارد که نشان دهنده ارتباط بین شخصیت ضد اجتماعی و مصرف مواد است. کودکان و نوجوانان مبتلا به این اختلال در معرض خطر بیشتری برای مصرف مواد هستند، زیرابه دنبال تجربیات هیجان انگیز هستند و به هنجارهای اجتماعی و قوانین مربوط به مصرف مواد بی‌توجهی نشان می‌دهند.

مصرف مواد مخدر

رفتار مجرمانه

رفتار ضداجتماعی مداوم، اگر درمان نشود، می‌تواند به درگیری با افراد دیگر و حتی سیستم حاکم تبدیل شود. بخش قابل توجهی از افراد مبتلا به ASPD در بزرگسالی دارای سابقه فعالیت مجرمانه هستن که شامل جرائمی مانند سرقت، حمله، یا سایر اعمال خشونت آمیز است.

بیماری های روانی

اختلال شخصیت ضد اجتماعی در کودکان و نوجوانان اغلب با بیماری‌های روانی همراه است و ممکن است شامل اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD)، اختلال کم توجهی، بیش فعالی (ADHD) و اختلالات خلقی باشند. این شرایط ویژگی‌های ضد اجتماعی بودن را تشدید و عملکرد فرد را بیشتر مختل می‌کند.

پیامدهای بلندمدت

اگر این اختلال درمان نشود، می‌تواند پیامدهای شدیدی بر عملکرد روانی اجتماعی، چشم انداز شغلی و کیفیت کلی زندگی افراد در آینده داشته باشد. علاوه بر این، درصد بالایی از افراد مبتلا به ASPD در نهایت با وضعیت جدی‌تری به نام روان‌پریشی مواجه می‌شوند که باعث افزایش احتمال خشونت در آن‌ها خواهد شد.

برای پرداختن به این اثرات و درمان سریع‌تر آن، مشاوره روانشناسی آنلاین یک راهکار بسیار مناسب است که به فرد کمک می‌کند بدون نیاز به خروج از منزل با بهترین متخصصین گفتگو کرده و راه حل مناسب را دریافت کنند.

ازدواج با فردی که شخصیت ضد اجتماعی دارد

ازدواج در بهترین شرایط هم چالش برانگیز باشد و در صورت مواجهه با فردی که اختلال شخصیت ضد اجتماعی دارد، بیشتر هممی‌شود. با این حال، زمانی که یکی از شرکا شخصیت ضداجتماعی داشته باشد.

یکی از چالش های اصلی ازدواج با فرد مبتلا به ASPD فقدان همدلی و ارتباط عاطفی است. افراد مبتلا به ASPD برای درک و ارتباط با احساسات و نیازهای دیگران تلاش نمی‌کنند که همین موضوع احساس عمیقی از انزوا و سرخوردگی برای همسرشان ایجاد می‌کند.

بیشتر بدانید: طرحواره انزوای اجتماعی چیست؟

مطالعات علمی نشان داده که اتخاذ استراتژی های خاص برای گفتگو با این افراد می‌تواند مفید باشد. اول از همه، تعیین مرزها و انتظارات واضح در رابطه، یک امر ضروری است. آشکارا بگویید که چه رفتارهایی قابل قبول است و عواقب عبور از آن‌ها چیست تا از پیشامد‌های آینده جلوگیری کنید.

بازتاب احساسات و نگرانی های شریک زندگی می‌تواند به تقویت همدلی و درک متقابل کمک کند. با این کار فرصتی برای ارتباط عمیق تر و توسعهمعنادارتر ارتباطات برتی شما فراهم می‌شود.

مشاوره زوج درمانی، نیز یک راه بسیار مناسب است که می‌تواند به مدیریت علائم ASPD و ایجاد روابط سالم‌تر کمک کند.

البته همه روابط را نمی‌توان با وجود تمایلات ضد اجتماعی شدید نجات داد و در برخی موارد، جدایی یا طلاق، ممکن است مناسب ترین گزینه باشد که تصمیم آن نیز با مشاور خواهد بود که در نهایت نتیجه را به افراد خواهد گفت.

به طور کلی، پرداختن به مشکلات ازدواج زمانی که یکی از زوجین دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی است نیاز به درک، صبر و راهنمایی از منظر علمی دارد و تا حد زیادی قابل درمان است.

درمان شخصیت ضد اجتماعی

درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی کمی دشوار است زیرا افراد مبتلا به این اختلال روانی به ندرت از کسی کمک می‌گیرند و اغلب تنها زمانی درمان می شوند که مشکلات قانونی داشته باشند. با این حال، مجازات هایی مانند حبس معمولاً جواب نمی‌دهد. درمان این اختلال معمولاً دشوار و زمان‌بر است، اما می‌تواند در درازمدت برای برخی افراد مفید باشد. نوع درمان مورد استفاده نیز بستگی به موقعیت خاص هر فرد، تمایل او به مشارکت در جلسات و شدت علائم او دارد.

درمان شخصیت ضد اجتماعی

به طور کلی دو روش اصلی برای درمان وجود دارد: روان درمانی و دارو درمانی.

روان درمانی شامل صحبت با یک مشاور فردی آنلاین است که به مدیریت خشم، خشونت و مسائل مربوط به سوء مصرف مواد و همچنین سایر مشکلات سلامت روان کمک می‌کند. با این حال، روان درمانی ممکن است همیشه مؤثر نباشد، به خصوص اگر علائم شدید باشند و فرد تمایلی به تایید مشکلات خود نداشته باشد. درمان شناختی رفتاری (CBT) در تغییر الگوهای فکری مضر مفید می‌باشد، اما معمولاً برای بهبودهای قابل توجه زمان زیادی نیاز است. گروه درمانی، خانواده درمانی، و درمان مبتنی بر ذهن آگاهی، که بر درک حالات روانی فرد و دیگران تمرکز دارد، نیز ممکن است سودمند باشد.

گاهی اوقات داروها می‌توانند به علائم خاصی مانند پرخاشگری، افسردگی یا نوسانات خلقی کمک کنند، اما خود این اختلال را درمان نمی‌کنند. یک روانپزشک ممکن است انواع مختلفی از داروها را برای کمک به درمان این علائم تجویز کند. داروهای ضد افسردگی مانند سرترالین و فلوکستین سطح سروتونین را در مغز تنظیم می‌کنند. داروهای ضد روان پریشی مانند ریسپریدون و کوتیاپین نیز به کنترل رفتار خشونت آمیز یا پرخاشگرانه کمک می‌کنند و تثبیت کننده های خلق و خو مانند لیتیوم و کاربامازپین برای کنترل رفتار مفید هستند. اما همه این داروها باید با نظر پزشک تهیه و مصرف شوند زیرا ممکن است عوارض بیشتری برای فرد داشته باشند.

کلام پایانی

اختلال شخصیت ضداجتماعی به چند دلیل یک بیماری دشوار برای درمان است زیرا افراد مبتلا به آن قبول ندارند که مشکلاتی در آن‌ها وجود دارد. در حالی که هیچ داروی تایید شده ای به طور خاص برای شخصیت ضد اجتماعی وجود ندارد، اما پزشکان ممکن است برای شرایط مرتبط مانند اضطراب، افسردگی یا پرخاشگری دارو تجویز کنند که در بسیاری مواقع مفید می‌باشد

به طور کلی، درمان شخصیت ضداجتماعی نیاز به رویکردی خاص، صبر و گاهی اوقات دارو، دارد تا مشکلات رفتاری افراد مبتلا برطرف شود.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات