جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

زخم دهانه رحم چیست و راه های درمان آن کدام است؟

زخم دهانه رحم در زنان
تاریخ بروزرسانی : ۲۶ شهریور

زخم دهانه رحم یا سرویسیت زمانی رخ می‌دهد که دهانه واژن (قسمت پایینی رحم) عفونی شود، آسیب ببیند یا رشد سلولی غیرطبیعی داشته باشد. عوامل مختلفی مانند عفونت، آسیب یا تغییرات سلولی پیش سرطانی از عوامل ایجاد این مشکل هستند. ضمن اینکه مطالعات نشان داده است که نوسانات هورمونی در طول چرخه قاعدگی خطر ابتلا به عفونت رحم را در افراد مجرد افزایش می‌دهد.

اگر شما نیز هنگام برقراری رابطه جنسی احساس درد میکنید یا خونریزی خارج از دوره پریودی را تجربه می‌کنید، حتما با یک دکتر زنان آنلاین مشورت کنید تا شما را برای انجام آزمایش و یا مصرف دارو راهنمایی کند.

عناوین مقاله
1 زخم دهانه رحم چیست؟2 عکس زخم دهانه رحم3 زخم دهانه رحم خطرناک است؟4 علت زخم دهانه رحم چیست؟ 5 از کجا بفهمیم زخم رحم خوب شده؟6 نشانه های زخم دهانه رحم چیست؟7 عوارض زخم واژن یا سرویسیت8 علائم زخم دهانه رحم چیست؟ 9 زخم دهانه زحم در بارداری10 راه های تشخیص زخم واژن11 چه کسانی به زخم واژن دچار می‌شوند؟12 نحوه پیشگیری از زخم در واژن13 درمان زخم دهانه رحم 14 درمان قطعي زخم رحم15 بهترین دارو برای زخم دهانه رحم 16 چه دارویی برای زخم دهانه رحم خوبه؟17 برای زخم دهانه رحم چی بخورم؟18 زخم دهانه رحم چقدر طول میکشه خوب بشه؟19 آیا زخم دهانه رحم باعث سقط جنین می‌شود؟20 زخم دهانه رحم باعث ناباروری می‌شود؟21 زمان مراجعه به پزشک

تصویر خدمات اقساطی

زخم دهانه رحم چیست؟

دهانه رحم، لوله باریکی است که رحم و واژن را به هم متصل می‌کند و نقش مهمی در قاعدگی و زایمان دارد. هر ماه خون قاعدگی از دهانه رحم می‌گذرد و وارد واژن می‌شود. در هنگام زایمان، دهانه رحم گشاد می‌شود تا نوزاد از کانال زایمان عبور کند. اما گاهی اوقات، دهانه رحم ممکن است به دلیل تحریک یا عفونت ملتهب شود. این بیماری به نام سرویکسیت یا زخم دهانه رحم شناخته می‌شود.

ممکن است زخم واژن هیچ علامتی نداشته باشید، اما در برخی موارد، باعث ترشحات واژن، خونریزی، مقاربت دردناک یا تحریک واژن می‌شود.

دو نوع زخم دهانه رحم وجود دارد: حاد و مزمن.

زخم دهانه رحم حاد معمولاً به دلیل عفونت ایجاد می‌شود و به طور ناگهانی ظاهر می‌شود، در حالی که زخم مزمن به دلیل تحریک مداوم ایجاد می‌شود و برای چندین ماه یا حتی سال‌ها باقی می‌ماند. البته عفونت دهانه رحم بسیار شایع است و بیش از نیمی از زنان بالغ را در مقطعی از زندگی خود به آن مبتلا می‌شوند.

عکس زخم دهانه رحم

عکس زخم دهانه رحم

زخم دهانه رحم خطرناک است؟

بله، زخم دهانه رحم در صورت عدم درمان عواقب شدیدی دارد. یکی از بحرانی‌ترین خطرات، پیشرفت بیماری به سمت رحم است که می‌تواند منجر به بیماری التهابی لگن، عفونت رحم و پریتونیت یا التهاب وخبم شود و اثرات مخربی بر باروری داشته باشد.

اگر زخم واژن درمان نشود، گسترش یافته و به رحم می‌رسد و خطر عوارض را افزایش می‌دهد. عفونت همچنین می‌تواند به سایر قسمت‌های دستگاه تناسلی سرایت کند و منجر به علائمی مانند خونریزی شدید، درد لگن و تب شود. در موارد شدید، زخم واژن درمان نشده منجر به درد مزمن لگن، ناباروری و حتی حاملگی خارج از رحم می‌شود.

علت زخم دهانه رحم چیست؟

عفونت محرک اولیه زخم دهانه رحم حاد است و زمانی رخ می‌دهد که باکتری وارد رحم می‌شود. علل عفونی شایع دهانه رحم عبارتند از:

  • باکتری های استافیلوکوک و استرپتوکوک
  • کلامیدیا، تقریباً 40٪ موارد را تشکیل می دهد
  • سوزاک
  • تبخال تناسلی (HSV-2)
  • تریکومونیازیس
  • مایکوپلاسمای تناسلی

علل غیر عفونی دهانه رحم نیز می‌تواند به دلایل زیر رخ دهد:

  • تحریک شیمیایی ناشی از اسپرم کش‌ها، لاتکس یا سایر مواد مورد استفاده در کاندوم
  • واکنش به دیافراگم های وارد شده، کلاهک‌های دهانه رحم، تامپون‌ها یا پساری‌ها
  • پرتودرمانی یا بیماری های التهابی سیستمیک، مانند درمان سرطان یا مراحل پیشرفته سرطان دهانه رحم
  • تغییرات هورمونی در دوران بارداری که حساسیت دهانه رحم را افزایش داده و منجر به التهاب می‌شود.

سرویسیت بر اثر عقونت قارچی

پس از زایمان طبیعی، برخی از زنان ممکن است زخم دهانه رحم و عفونت های قارچی را تجربه کنند. کاندیدا آلبیکنس شایع‌ترین علت عفونت های قارچی واژن است.

به طور معمول، واژن دارای ترکیب متعادلی از مخمرها، از جمله کاندیدا، و باکتری است. باکتری لاکتوباسیلوس نقش مهمی در جلوگیری از رشد بیش از حد مخمر ایفا می‌کند. عفونت‌های شدید دهانه رحم و خونریزی نیز می‌تواند این تعادل را مختل کند و منجر به رشد بیش از حد کاندیدا و سایر گونه‌های مخمر شود. این مسئله منجر به ایجاد زخم واژن و عفونت‌های قارچی می‌شود.

زخم دهانه رحم و HPV

هنگامی که ویروس HPV دهانه رحم را آلوده می‌کند، می‌تواند سلول ها را تغییر داده و منجر به دیسپلازی دهانه رحم یا سرطان شود. این عفونت همچنین سایر ناهنجاری‌های دهانه رحم مانند زگیل تناسلی یا ضایعات پیش سرطانی را ایجاد کند. با این حال، HPV مستقیماً باعث ایجاد زخم در دهانه رحم نمی‌شود.

زنانی که درد رحم همراه با زخم دهانه رحم و HPV دارند ممکن است طیف وسیعی از علائم را تجربه کنند. در برخی موارد، این درد شدید و مداوم بوده و آزاردهنده است.این موضوع اهمیت آزمایش پاپ اسمیر منظم و آزمایش HPV برای تشخیص و پیشگیری از سرطان دهانه رحم را برجسته‌تر می‌کند.

بیشتر بدانید: خرید واکسن گارداسیل

عفونت رحم

عفونت هایی مانند واژینوز باکتریایی، بیماری التهابی لگن (PID) و عفونت های مقاربتی (STIs) مانند سوزاک یا کلامیدیا همگی می‌توانند منجر به آسیب بافت دهانه رحم شوند. هنگامی که عفونت به وجود می‌آید، یک واکنش زنجیره ای را ایجاد می‌کند که به التهاب و زخم بافت دهانه رحم منجر می‌شود.

از کجا بفهمیم زخم رحم خوب شده؟

پس از تشخیص پزشک و مصرف دارو، باید مجددا به پزشک مراجعه کنید تا علائم ظاهری بررسی شود. به این ترتیب مطمئن می‌شوید که زخم رحم خوب شده است.

نشانه های زخم دهانه رحم چیست؟

زخم دهانه رحم به دلیل عدم وجود علائم، معمولا سریع مشخص نمی‌شود و شناخت علائم هشداردهنده می‌تواند به تشخیص زودهنگام بیماری کمک کند.

اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، برنامه ریزی برای ویزیت پزشک را در اولویت قرار دهید:

  • ترشحات غیر طبیعی واژن که ممکن است غلیظ، سفید، زرد یا خاکستری و دارای بوی تند باشد. (بیشتر بدانید: علت ترشحات واژن)
  • درد مکرر یا شدید در هنگام ادرار کردن، کنترل مثانه را دشوار می کند
  • مقاربت دردناک یا ناراحتی در طول فعالیت جنسی، که می تواند ناراحت کننده یا حتی ناتوان کننده باشد.
  • خونریزی غیرمعمول، از جمله خونریزی بین قاعدگی، لکه بینی، یا خونریزی واژینال پس از فعالیت جنسی
  • درد شدید زیر شکم یا لگن، که می‌تواند نشانه عفونت یا عارضه زمینه ای باشد.

نشانه زخم دهانه رحم

عوارض زخم واژن یا سرویسیت

زخم دهانه رحم می‌تواند منجر به عوارض مختلفی شود. یکی از مهمترین خطرات، ایجاد بیماری التهابی لگن (PID)، آندومتریت یا خود زخم دهانه رحم است. در واقع، زنان مبتلا به عفونت های دستگاه تناسلی، بسته به تاخیر در تشخیص و سایر عوامل، 20 تا 80 درصد احتمال ابتلا به PID را دارند.

علاوه بر این، زخم واژن می‌تواند خطر انتقال HIV را با تکثیر ویروسی، تغییر مخاط دهانه رحم، و افزایش تعداد سلول های آلوده به HIV در ترشحات دهانه رحم افزایش دهد.

تحقیقات همچنین ارتباط بین ژنوم HIV در ترشحات دهانه رحم و التهاب دهانه رحم را نشان داده است. علاوه بر این، التهاب مزمن دهانه رحم ممکن است به ایجاد سرطان دهانه رحم کمک کند، به ویژه در مواردی که سویه‌های 16 و 18 ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد.

علائم زخم دهانه رحم چیست؟

علائم زخم دهانه رحم نسبتا زیاد است و افراد مجرد هم می‌توانند عفونت های رحمی را تجربه کنند که توسط عوامل مختلفی از جمله عدم تعادل هورمونی، بی نظمی‌های قاعدگی و محرک‌های شیمیایی ایجاد می‌شود. این عفونت‌ها به طیف وسیعی از علائم از جمله زخم دهانه رحم منجر می‌شوند.

علائم زخم واژن شامل موارد زیر می‌شود:

  • خارش
  •  درد در محل زخم
  • درد لگنی
  •  سوزش
  •  خون ریزی
  •  احساس ناراحتی هنگام ادرار کردن
  • مقاربت دردناک
  •  ناراحتی هنگام ادرار کردن
  •  افزایش یا بدبو شدن ترشحات واژن

زخم واژن و کمردرد

زخم دهانه رحم معمولاً با علائمی ظاهر می‌شود که بر سیستم تولید مثل تأثیر می‌گذارد. زنان ممکن است خونریزی غیرطبیعی واژینال، درد یا ناراحتی در حین مقاربت جنسی و افزایش خطر زایمان زودرس را تجربه کنند اما در برخی موارداین مشکل ممکن است باعث کمردرد نیز بشود.

درواقع این امکان وجود دارد که عفونت یا التهاب در دهانه رحم به قسمت پایین کمر سرایت کند و باعث درد شود.

زخم دهانه رحم و تکرر ادرار

زخم دهانه رحم ممکن است منجر به التهاب و عفونت در ناحیه لگن شود که به مثانه فشار وارد کرده و باعث فعال شدن بیش از حد آن می‌شود و این تکرر ادرار گاهی اوقات حتی در طول شب نیز آزار دهنده بوده و در برخی موارد، این موضوع منجر به بی اختیاری یا نشت ادرار نیز می‌شود.

زخم واژن و حالت تهوع

مطالعات نشان داده‌اند که عفونت و التهاب واژن عملکرد طبیعی روده را مختل می‌کند و منجر به تغییر در هضم، جذب و حرکت روده می‌شود و به صورت تهوع، استفراغ و درد شکم خود را نشان می‌دهد. شدت این علائم بسته به علت زمینه ای و عوامل فردی متفاوت خواهد بود.

زخم دهانه زحم در بارداری

این وضعیت نسبتاً نادر است، اما می‌تواند اثرات قابل توجهی بر مادر و جنین داشته باشد.

اگر زخم دهانه رحم درمان نشود، منجر به عوارض جدی از جمله زایمان زودرس شود که به عنوان زایمان قبل از هفته 37 بارداری شناخته می‌شود. تولد زودرس خطر ناراحتی تنفسی، تاخیر در رشد و سایر مشکلات سلامتی را برای نوزاد به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، مادر ممکن است عوارضی مانند بستری طولانی مدت، افزایش خطر زایمان سزارین و ناراحتی عاطفی را نیز تجربه کند.

راه های تشخیص زخم واژن

تشخیص دقیق زخم دهانه رحم شامل ترکیبی از معاینه فیزیکی و تست های آزمایشگاهی است.

معاینه فیزیکی، یک مرحله مهم است که در آن متخصص زنان دهانه رحم و واژن را برای علائم التهاب مانند قرمزی، ترشح یا خونریزی بررسی می‌کند. در طول معاینه، پزشک ممکن است از دهانه رحم و واژن نمونه‌ نیز بگیرد تا عفونت‌های احتمالی مانند سوزاک، کلامیدیا، تریکوموناس و واژینوز باکتریایی را تشخیص دهد.

علاوه بر این، آزمایش پاپ اسمیر نیز برای جمع‌آوری سلول‌های دهانه رحم انجام می‌شود و سپس آنالیز می‌شود تا پاسخ قطعی مشخص شود.

می‌توانید از بخش آزمایش در منزل نیز استفاده کرده و این کار را توسط متخصصین در خانه خودتان انجام دهید.

تشخیص زخم واژن

چه کسانی به زخم واژن دچار می‌شوند؟

برخی افراد به دلیل عوامل مختلف بیشتر مستعد ابتلا به سرویسیت هستند. به عنوان مثال، افرادی که درگیر چندین شریک جنسی هستند یا رفتارهای جنسی پرخطر از خود نشان می دهند، احتمال بیشتری دارد که به عفونت مبتلا شوند.

علاوه بر این، کسانی که سابقه بیماری های مقاربتی (STDs) یا عفونت های مقاربتی (STIs) دارند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت های دهانه رحم هستند. علاوه بر این، افرادی که شریک جنسی آنها سابقه این عفونت ها را دارند نیز بیشتر مستعد ابتلا هستند.

با این حال، فعالیت جنسی تنها علت عفونت دهانه رحم نیست. عوامل دیگری مانند تحریک ناشی از تامپون یا دیافراگم نیز می تواند در ایجاد ورم دهانه رحم نقش داشته باشد. در برخی موارد، این تحریک می تواند منجر به زخم های واژن شود که می تواند دردناک باشد و به طور بالقوه عوارض بیشتری ایجاد کند.

نحوه پیشگیری از زخم در واژن

یکی از موثرترین راه‌ها، انجام رابطه جنسی ایمن است. استفاده مداوم و صحیح از کاندوم به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا را کاهش دهد. علاوه بر این عدم استفاده از محصولات بهداشتی زنانه مانند تامپون یا صابون‌های معطر به جلوگیری از التهاب واژن و دهانه رحم کمک می‌کند. برای کاهش رطوبت لباس زیر پنبه‌ای بپوشید.

حفظ یک رابطه جنسی سالم و متعهد با شریکی که برای بیماری های مقاربتی آزمایش داده است، خطر ابتلا به عفونت را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، افراد مبتلا به دیابت باید به طور منظم سطح قند خون خود را کنترل کنند.

درمان زخم دهانه رحم

برای درمان موثر زخم دهانه رحم نیازمند یک رویکرد مناسب با در نظر گرفتن علت زمینه‌ای، وضعیت بیمار و نیازهای فردی است.

به عنوان مثال، برای عفونت های باکتریایی، انواع آنتی بیوتیک مانند قرص آموکسی سیلین، سفتریاکسون یا داکسی سایکلین به از بین بردن باکتری ها و کاهش التهاب کمک می‌کنند.

در مواردی که التهاب، نگرانی اصلی است، داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن، قرص ناپروکسن یا دیکلوفناک برای کاهش التهاب و درد موثر هستند.

عدم تعادل هورمونی نیز ممکن است به زخم دهانه رحم منجر شود که در این موارد، درمان جایگزینی هورمونی با استفاده از پروژسترون، استروژن یا کورتیکواستروئیدها انجام می‌شود.

عفونت های ویروسی نیاز به درمان ضد ویروسی با داروهایی مانند والپروئیک اسید، آسیکلوویر یا والگانسیکلوویر دارند.

درمان زخم دهانه رحم

لیزر زخم دهانه رحم

لیزر درمانی یک گزینه درمانی کم تهاجمی برای ناهنجاری های سلولی دهانه رحم است. این روش دقیق از یک پرتو نور هدفمند برای از بین بردن سلول‌های غیر طبیعی استفاده می‌کند و به سلول‌های سالم اجازه می‌دهد در جای خود رشد کنند. به طور معمول، بیماران این درمان را به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی انجام می دهند.

فریز زخم دهانه رحم 

در موارد نادر، انجماد سلول‌های غیر طبیعی، یک درمان توصیه شده برای زخم دهانه رحم خواهد بود. این روش برای درمان سرطان دهانه رحم یا سلول های پیش سرطانی استفاده می‌شود که باعث التهاب شده‌اند. هدف از این نوع درمان زخم دهانه رحم، منجمد کردن و از بین بردن سلول های غیر طبیعی است که به طور موثری خطر عوارض بعدی را از بین می‌برد.

در طول این روش، پزشک، یک محلول برودتی ملایم را روی ناحیه آسیب‌دیده اعمال می‌کند و سلول‌های غیرطبیعی را منجمد می‌کند. این روش روشی مطمئن و موثر برای حذف سلول های پیش سرطانی و جلوگیری از رشد بیشتر سرطان دهانه رحم است. هزینه فریز دهانه رحم نیز متفاوت است و به طور متوسط ​​بین 500 هزار تا 1 میلیون تومان خواهد بود.

خونریزی بعد از فریز زخم دهانه رحم

این روش به طور کلی بی خطر  است اما مانند هر درمان پزشکی، برخی از عوارض احتمالی نیز وجود دارد که باید از آنها آگاه بود.

یکی از شایع ترین نگرانی‌ها خونریزی است که در حین یا بعد از عمل رخ می‌دهد. در برخی موارد، گرفتگی و درد نیز ممکن است تجربه شود. علاوه بر این، ناحیه تحت درمان ممکن است برای مدت کوتاهی متورم و قرمز شود.

پلاسما برای درمان زخم واژن

این رویکرد نوآورانه از پلاسمای خون خود بیمار برای تحریک روند بهبودی و ترویج بازسازی بافت استفاده می‌کند. پلاسمای مورد استفاده در این درمان، حاوی غلظت بالایی از پلاکت‌ها است که سرشار از فاکتورهای رشد هستند و نقش مهمی در رشد سلولی و بازسازی بافت دارند. این رویکرد طبیعی نویدبخش بهبود زخم دهانه رحم است و امید جدیدی را برای بیمارانی که به دنبال درمان موثر هستند، ارائه کرده است.

درمان زخم دهانه رحم با کریوتراپی

یکی از روش های درمانی موثر، کرایوتراپی یا همان فریز زخم دهانه رحم است که شامل استفاده از یخ یا نیتروژن مایع برای از بین بردن بافت آسیب دیده و سلول های غیر طبیعی است.

فرآیند کرایوتراپی معمولاً با معاینه کامل و با استفاده از هیستروسکوپی آغاز می‌شود. هنگامی که زخم ارزیابی شد، پزشک کرایوپروب یا نیتروژن مایع را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده اعمال می‌کند و به این ترتیب بافت آسیب دیده و سلول‌های غیر طبیعی از بین می‌روند.

مدت زمان کرایوتراپی بسته به اندازه و عمق زخم، تعداد و وضعیت کلی بیمار متفاوت خواهد بود.

درمان خانگی زخم دهانه رحم

برای التهاب مزمن، درمان های طبیعی و خانگی که شامل موارد زیر می‌شود، در کاهش علائم موثر هستند.

  • غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست به بازگرداندن تعادل باکتری های سالم در واژن کمک می‌کنند. مکمل پروبیوتیک‌ها نیز مفید هستند.
  • سیر دارای خواص ضد باکتریایی قوی است که به مبارزه با واژینوز باکتریایی می‌پردازد.
  • چای سبز به سلامت واژن کمک می‌کند و خطر ابتلا به سرطان آندومتر و تخمدان را کاهش می‌دهد.
  • برای به حداقل رساندن خطر تحریک، از محرک‌هایی مانند تامپون و صابون‌های معطر اجتناب کنید.
  • پوشیدن لباس زیر نخی و تمیز نگه داشتن دهانه رحم، به کاهش تجمع باکتری‌ها و رطوبت کمک می‌کند.
  • استفاده از ژل واژینال به تسکین و تمیز کردن زخم دهانه رحم کمک می‌کند و باعث بهبود سریع‌تر می‌شود.

درمان با طب سنتی (درمان گیاهی زخم دهانه رحم)

در مورد درمان زخم دهانه رحم، طب سنتی نیز راهکارهای موثری ارائه کرده است. با استفاده از خواص ضد میکروبی برخی از گیاهان علائم کاهش می‌یابد.

یکی از روش های موثر، استفاده از عسل است، یک محصول طبیعی غنی از خواص ضد باکتری، ضد التهابی و التیام دهنده زخم. این ماده شیرین قرن هاست که برای درمان انواع زخم ها از جمله زخم دهانه رحم استفاده می‌شود.

سایر درمان های سنتی عبارتند از:

  • بومادران، گیاهی که می‌تواند به تنظیم سیکل‌های قاعدگی کمک می‌کند.
  • عنبرنسا که یک ضد عفونی کننده طبیعی است.
  • سرکه که دارای خواص ضد باکتریایی است
  • جوش شیرین که به خنثی کردن اسیدیته و بهبودی کمک می‌کند.
  • گزنه که دارای خواص ضد التهابی است.

درمان قطعي زخم رحم

برای درمان قطعی زخم دهانه رحم، ابتدا آنتی بیوتیک مصرف می‌شود و اگر پس از اتمام آن نتیجه حاصل نشد، درمان‌های لیزر، پلاسما و فریز انجام می‌شود که تشخیص بهترین نوع درمان براساس وضعیت شما و نظر پزشک انجام خواهد شد و برای همه یکسان نخواهد بود.

بهترین دارو برای زخم دهانه رحم

آنتی بیوتیک ها برای درمان طخم دهانه رحم ناشی از عفونت های مقاربتی تجویز می‌شوند. با مصرف آنتی بیوتیک می‌توان کلامیدیا، سوزاک و واژینوز باکتریایی را به طور موثری درمان کرد. برای جلوگیری از انتقال عفونت به شریک زندگی خود و کوتاه کردن مدت درمان نیز توصیه می‌شود تا زمان کامل شدن درمان از تماس جنسی خودداری کنید.

برای تبخال تناسلی می‌توان داروهای ضد ویروسی استفاده کرد.

ممکن است در زنانی که عوارض یائسگی را پشت سر می‌گذارند، از داروهای هورمونی استفاده شود، زیرا تغییرات هورمونی به التهاب دهانه رحم کمک می‌کند. داروهای رایج برای درمان سرویسیت عبارتند از: قرص مترونیدازول، قرص آزیترومایسین، قرص آناهیل، آمپول جنتامایسین و داکسی سایکلین.

پماد برای زخم واژن

پماد برای زخم واژن باید توسط پزشک تجویز و مصرف شود اما پمادهای اریترومایسین، پماد دالاوگ، پماد کلوتریمازول و ژل واژینال همگی برای درمان زخم واژن قابل استفاده هستند.

چه دارویی برای زخم دهانه رحم خوبه؟

اگر دچار زخم دهانه رحم شوید، چندین گزینه درمانی وجود دارد که به شما کمک می‌کند. پزشک ممکن است آنتی بیوتیک‌های موضعی یا پمادهای ضد قارچ را برای کمک به رفع عفونت توصیه کند. به عنوان مثال، پماد اریترومایسین، پماد دالاوگ، پماد کلوتریمازول و ژل واژینال که همگی در درمان زخم دهانه رحم موثر هستند.

در برخی موارد، ژل واژینال برای کمک به تسکین ناحیه و بهبودی تجویز می‌شود. این نوع ژل برای ایجاد یک سد محافظ بین پوست و باکتری ها استفاده می‌شود که به جلوگیری از عفونت بیشتر کمک می‌کند.

برخی از داروهای رایج مورد استفاده برای درمان زخم دهانه رحم عبارتند از:

  • داکسی سایکلین
  • قرص مترونیدازول
  •  قرص آناهیل
  • قرص آزیترومایسین
  • آمپول جنتامایسین

آنتی بیوتیک

برای زخم دهانه رحم چی بخورم؟

یک رژیم غذایی مناسب به ویژه در دوران بارداری بسیار مهم است. البته هیچ “غذای معجزه آسایی” وجود ندارد که بتواند این بیماری را درمان کند اما برخی از غذاها برای پیشگیری و کاهش خطر عوارض بسیار مفید هستند.

برخی از غذاهای کلیدی که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید عبارتند از:

کدو تنبل که سرشار از آنتی اکسیدان است و خواص ضد التهابی دارد، به تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند.
گریپ فروت، حاوی لیکوپن، یک آنتی اکسیدان قوی که خواص ضد سرطانی دارد و ممکن است به کاهش علائم عفونت HPV کمک کند.
کلم بروکلی، که منبع غنی فولات و ویتامین B است و نقش مهمی در حفظ سلامت دستگاه تناسلی دارد. فولات به حفظ شکل و ساختار دهانه رحم کمک می‌کند

زخم دهانه رحم چقدر طول میکشه خوب بشه؟

زخم دهانه رحم باید ابتدا توسط پزشک تشخیص داده شده و سپس با داروی مناسب درمان شود. درمان دارویی و بهبودی آن حدود 2 هفته طول می‌کشد و اگر نیاز به فریز و لیزر باشد این زمان متغیر خواهد بود.

البته به طور کلی، زمان بهبودی زخم واژن بسیار متفاوت است که تحت تاثیر علت زمینه ای، شدت آسیب و رویکرد درمانی قرار دارد. ضایعات کوچک و جزئی روی دهانه رحم معمولاً در عرض چند هفته بهبود می‌یابند. اما زخم‌های گسترده‌تر یا عمیق‌تر ممکن است نیاز به زمانی حتی بیش از 1 ماه داشته باشد.

آیا زخم دهانه رحم باعث سقط جنین می‌شود؟

خطر زایمان زودرس تنها نگرانی در مورد زخم دهانه رحم در دوران بارداری نیست. تغییرات هورمونی نیز می‌تواند نقش بسزایی در بروز این عارضه داشته باشد. اما به طور کلی زخم دهانه رحم ممکن است باعث زایمان زودرس و یا حتی سقط جنین شود.

زخم دهانه رحم باعث ناباروری می‌شود؟

هنگامی که زخم دهانه رحم باعث التهاب یا انسداد می‌شود، عملکرد طبیعی دهانه رحم را مختل می‌کند و بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر می‌گذارد، زیرا دهانه رحم نقش مهمی در حرکت اسپرم برای بارور کردن تخمک دارد.

زمان مراجعه به پزشک

اگر علائم غیر معمول یا مداومی همچون علائم زیر دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

  • ترشحات مداوم واژن که غیر طبیعی یا بیش از حد است
  • خونریزی واژینال خارج از قاعدگی
  • درد هنگام مقاربت جنسی

این علائم می‌تواند نشان دهنده انواع بیماری های زمینه ای باشد و مراقبت های پزشکی سریع می تواند به اطمینان از تشخیص و درمان مناسب کمک کند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، از تعیین قرار ملاقات با پزشک خود دریغ نکنید.

 

منابع:

mayoclinic.org

healthline.com

mountsinai.org

webmd.com

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات