haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

افسردگی فصلی: ۴ تکنیک کاربردی برای‌ درمان افسردگی فصلی

پشتیبانی حال
افسردگی فصلی
۰۸ مهر

اگر با تغییر فصل دچار احساس خستگی و افسردگی می‌شوید و دیگر حوصله انجام کاری را ندارید؛ دچار اختلالات تغییر خلق فصلی شده‌اید. در این مطلب در مورد روش‌های مختلف تشخیص و درمان این بیماری صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

افسردگی فصلی چیست؟ چه علائمی دارد؟

اختلالات عاطفی فصلی (Seasonal Affective Disorder) یا SAD نوعی از افسردگی است که با تغییر فصل در افراد بروز می‌کند. این اختلال هر سال در فصل پاییز شروع شده و تا زمستان ادامه پیدا می‌کند که از عوارض آن میتوان به کاهش سطح انرژی و تغییرات خلقی اشاره کرد.

سایر علائم افسردگی فصلی عبارت هستند از:

  • تقریبا احساس افسردگی می‌کنید و علاقه خود را به فعالیت‌هایی روتین و مورد علاقه‌تان از دست می‌دهید.
  • کاهش سطح انرژی کلی بدن
  • مشکلات خواب
  • تغییر در اشتها یا وزن که میتواند با لاغری همراه باشد.
  • احساس ناامیدی، بی‌ارزش بودن یا گناه
  • تفکرات منفی و مکرر در مورد مرگ و خودکشی

علائم اختصاصی شروع  افسردگی پاییز و زمستان با زیاده روی در خوردن و مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌ها، افزایش وزن و احساس خستگی و کمبود انرژی همراه است. اما افسردگی فصلی در تابستان بیشتر خودش را به شکل مشکلات خواب (بی‌خوابی)، کاهش اشتها و کم کردن وزن و اضطراب نشان می‌دهد.

بی خوابی

خوابیدن بیش از حد و نا امیدی از علامت های افسردگی است.

 

چرا دچار افسردگی فصلی می‌شویم؟

علت اصلی اختلالات عاطفی فصلی ناشناخته است ولی برخی عوامل موثر در بروز آن عبارت هستند از:

  • تغییر ساعت بیولوژیکی بدن
  • کاهش میزان نور خورشید در فصل پاییز و زمستان یکی از علت‌های اصلی افسردگی فصلی در زمستان است.
  • کاهش سطح سروتونین (ماده شیمیایی مغز، انتقال دهنده عصبی) که بر خلق و خو اثر می‌گذارد. افت سروتونین میتواند باعث بروز افسردگی شود.
  • تغییر تعادل سطح ملاتونین در فصل جدید روی الگوهای خواب و رفتارهای خلقی نقش دارد.

اختلالات عاطفی فصلی معمولا در زنان بیشتر از مردان بروز می‌کند، همینطور افراد بزرگسال در سنین جوانی بیشتر از افراد مسن دچار آن می‌شوند. البته برخی عوامل، خطر ابتلا به افسردگی فصلی را افزایش می‌دهند. مانند:

  • سابقه خانوادگی و وراثت
  • ابتلا به بیماری‌های افسردگی و اختلالات دو قطبی
  • زندگی کردن دور از خط استوا (به نظر میرسد افسردگی فصلی در میان افرادی شایع است که در شمال یا جنوب استوا زندگی می‌کنند) که میتواند به دلیل کاهش نور خورشید در طول زمستان و روزهای طولانی‌تر در ماه‌های تابستان باشد.

تاثیرات و عوارض افسردگی فصلی پاییز روی زندگی افراد

در صورتی که علائم و نشانه‌های بروز افسردگی پاییز و زمستان را جدی نگیرید، میتواند مانند سایر انواع  افسردگی باعث بروز اختلال در روابط اجتماعی، مشکلاتی در زمینه تحصیل و کار، تمایل به مصرف مواد مخدر، بروز سایر انواع اختلالات سلامت روان (اضطراب و استرس) و منفی بافی (فکر کردن به رفتارهای پرخطر و خودکشی) شود.

4 تکنیک برای‌ درمان افسردگی پاییز و زمستان

بسته به شدت علائم و نشانه‌های افسردگی پاییز و زمستان، روش‌های درمانی مختلفی برای آن وجود دارد. اما اگر در عین حـال به انواع دیگری از افسردگی دوقطبی مبتلا هستید، تکنیک‌های درمانی متفاوتی برای آن وجود دارد.

افسردگی پاییز و زمستان

به طور معمول از داروهای ضد افسردگی رایج برای درمان افسردگی فصلی استفاده می‌شود. بوپروپیون دارویی است که در حـال حاضر برای جلوگیری از بروز افسردگی عاطفی فصلی توصیه می‌شود.

  • درمان افسردگی فصلی با نور طبیعی

بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به افسردگی پاییز و زمستان صبح‌های زود از خانه خارج شوند تا نور طبیعی بیشتری دریافت نمایند. مصرف داروهای ضد افسردگی در کنار نور درمانی میتواند کمک کننده باشد.

  • نور درمانی

برخی محققین، افسردگی فصلی را با هورمون طبیعی ملاتونین مرتبط میداند که باعث خواب آلودگی می‌شود.

نور بر ساعت بیولوژیکی مغز اثر دارد زمانی که در فصل پاییز و زمستان با کمبود نور مواجع می‌شویم، افسردگی و تغییر خلق و خو بروز می‌کند. به همین دلیل برای درمان، یک طیف نوری کامل و غیرمستقیم به چشم افراد تابانده می‌شود.

در این روش درمانی افراد با فاصله یک متری از منبع نوری می‌نشینند، که حدود بیست بار روشن‌تر از نور طبیعی اتاق است.

درمان با یک جلسه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای در روز شروع می‌شود و متناسب با نتیجه آن، تا ۳۰ الی ۴۵ دقیقه در روز افزایش پیدا می‌کند.

برخی افراد در طی چند روز استفاده از نور تراپی بهبود پیدا می‌کنند و گاهی این بازه زمانی برای سایرین طولانی‌تر است. در صورتی که نتیجه مناسب اتفاق نیافتد با تجویز پزشک جلسات درمانی تا دو بار در روز افزایش پیدا می‌کنند.

  • صحبت کردن با روان درمانگر

داشتن جلسات مشاوره و رفتار درمانی میتواند تا حدود زیادی از منفی بافی ذهنی جلوگیری کند. همینطور روی کاهش سطح استرس و مدیریت اضطراب موثر است. افرادی که جلسات مشاوره دریافت می‌کنند در روابط اجتماعی‌شان کنترل بیشتری دارند و نشانه‌های افسردگی را به خوبی مهار می‌کنند. لازم است که یادتان بیاوریم که درمانگر داشتن یکی از بایدهایی است که باید به لیست زندگیتان اضافه کنید. امیدواریم که تا امروز این باور غلط که مگه دیوونه ام که برم روانشناس رو دور انداخته باشید. همه ما برای سلامت روان نیاز داریم مراجعه به روانپزشک را امتحان کنیم. شاید حوصله و وقت جستجو درباره روانشناس های خوب رو ندارید. از ما نخواهید این بهانه ها را بپذیریم. در اینطور موارد پیشنهاد کارآمد ما این است که به جای بهانه تراشی به گزینه هایی مثل مشاوره انلاین روان شناسی فکر کنید.

مشاوره برای افسردگی فصلی

روان درمانی در درمان افسردگی بسیار موثر است.

  • ارتباط موثر ذهن و بدن

استفاده از تکنیک‌های ارتباط دهنده ذهن و بدن در مقابله با افسردگی فصلی موثر است به عنوان مثال می‌توانید از روش‌های آرام بخشی ذهن مانند یوگا و تای چی و مراقبه استفاده کنید. همینطور گوش دادن به موسیقی، روی آرام کردن ذهن موثر است.

پیشگیری از بروز افسردگی فصلی

تغییر سبک زندگی افراد روی سلامت جسم و روانشان اثر دارد. سعی کنید همیشه محیط خانه را روشن نگاه دارید. پرده‌ها را باز کنید و در طول روزهای آفتابی حداکثر استفاده را از نور طبیعی داشته باشید. وجود پنجره در محیط کار و خانه یک روش عالی برای پیشگیری از بروز افسردگی فصلی است. حتی در هنگام کار کردن، میز خود را در نزدیکی پنجره قرار دهید. بیشتر قدم بزنید. اگر میتوانید ناهار کوچکی تهیه کرده و آن را در فضای آزاد مثل پارک میل کنید. اینکه بتوانید روزتان را زودتر شروع نمایید در دریافت نور طبیعی بیشتر و جلوگیری از افسردگی فصلی موثر است.

ورزش

فعالیت بدنی تاثیر بسیاری در پیشگیری از افسردگی دارد.

همینطور به صورت منظم ورزش کنید. فعالیت‌های بدنی برای تسکین و کاهش علائم استرس و اضطراب مفید هستند، که هر دو این مشکلات باعث تشدید علائم افسردگی فصلی می‌شوند.

در هر حـال اگر از افسردگی فصلی رنج می‌برید فراموش نکنید که ما در کنار شما هستیم و پیشنهاد ما به شما این است که مشاوره آنلاین یا تلفنی رو امتحان کنید. در مشاوره روانشناسی آنلاین حال، حتی نیازی نیست که اطلاعات واضح و مشخصی به مشاور ارائه کنید.در مشاوره تلفنی هم شماره تماس شما کاملا ایمن است و مشاور و شما هیچ‌کدام شماره تماس یکدیگر را نمی‌بینید.

 

سوالات متداول

دلایل بروز افسردگی فصلی چیست؟

تغییر ساعت بیولوژیکی بدن، کاهش میزان نور خورشید در فصل پاییز و زمستان یکی از علت‌های اصلی افسردگی فصلی در زمستان است، کاهش سطح سروتونین از عوامل ایجاد افسردگی فصلی است.

مقالات مرتبط

افسردگی چیست
افسردگی چیست و چرا به زندگی ما راه می یابد؟

برای پاسخگویی به این سوال اساسی که افسردگی چیست باید در ابتدا تفاوت آن را با احساس خمودگی و غمگینی عادی درک کنیم.  همه انسان‌ها در طول زندگی خود و در مواقع خاصی غم و اندوه را تجربه می‎‌کنند. این واکنش طبیعی بدن در برابر فقدان‌ها یا چالش‌های پیش روی افراد است. در بیشتر مواقع این احساس بعد از گذشت مدتی و با برگشت زندگی به روال عادی برطرف می‌شود.

سارا صاحبی
۳۰ / ۱۰ / ۹۹
مشاوره-آنلاین-افسردگی-شدید
افسردگی شدید چیست؟

فردی که به نظر میرسد یک زندگی کامل دارد را تصور کنید. او یک شغل عالی دارد، یک همسر دوست داشتنی و سرگرمی های فراوان در اوقات فراغت. سر وقت رسیدن سر کار برایش هیچ مشکلی نیست و او یکی از کارآمدترین کارکنان در شرکت است.اما  ، یک مشکل وجود دارد: او درمانده است، او از بسیاری از چیزهای مختلف احساس شادی نمی کند . از آنجا که او با افسردگی شدید زندگی می کند، برای بقیه دشوار است که بدانند ایراد از کجاست .

پشتیبانی حال
۰۸ / ۰۵ / ۹۷
کمک به فرد مبتلا به افسردگی
چگونه به یک فرد مبتلا به افسردگی کمک کنیم؟

همه انسان‌ها گاهی احساس غم، اندوه و ناامیدی را تجربه می‌کنند. این یک احساس طبیعی است که در مواجهه با رویدادهای مختلف زندگی روی می‌دهد. اما اگر چنین احساسی برای مدت زمانی بیش از دو هفته تداوم داشته و یا بر جنبه‌های مختلف زندگی فرد تاثیرات منفی داشته باشد، می‌تواند نشانه بروز افسردگی باشد. افسردگی اغلب به آرامی فرد را درگیر می‌کند و گاهی حتی خود بیمار هم متوجه این تغییرات نمی‌شود. در بیشتر مواقع اعضای خانواده یا دوستان متوجه تغییرات رفتاری در او شده و تلاش می‌کنند به فرد برای درمان کمک کنندبه فرد برای درمان کمک کنند. نقش اطرافیان در درمان اختلالات روانی مثل افسردگی بسیار بزرگ و اثربخش است که در این مقاله به آن پرداخته می‌شود. اگر در این زمینه به راهنمایی تخصصی نیاز دارید، از مشاوره آنلاین کمک بگیرید.

سارا صاحبی
۰۳ / ۰۹ / ۰۰
افسردگی بعد از طلاق
افسردگی بعد از طلاق / با طلاق و افسردگی بعد از آن چه کنیم

افسردگی بعد از طلاق واکنشی طبیعی به احساس از دست دادن است. طلاق تحربۀ تکان‌دهنده‌ای است و به همین دلیل، تعجبی ندارد که افراد بعد از طلاق احساس غم و افسردگی کنند.

تیم تحریریه حال
۲۲ / ۰۹ / ۰۱
آیا نام حـال اکنونم افسردگی است؟

افسردگی یک بیماری شایع و جدی پزشکی است که روی احساس افراد، نحوه فکر کردن و عملکرد آنها اثر منفی می‌گذارد. افسردگی باعث ایجاد احساس غم و اندوه یا از دست دادن علاقه افراد به فعالیت‌هایی می‌شود که تا پیش از آن برایشان لذت بخش بوده است.

پشتیبانی حال
۲۶ / ۰۵ / ۹۸
تشخیص-افسردگی
۴ راه تشخیص افسردگی

این طبیعی است که یک وقت هایی  احساس تنش و یا اضطراب بکنید ، زیرا فشارهای کاری و اجتماعی می تواند باعث انفجار غم و اندوه شما شود و شما احساس خستگی کنید. ولی اگر نمی توانید هر روز حس خوشی را احساس کنید و اگر شما با احساس ناامیدی که مانع از لذت بردن از زندگی میشود ، روبرو می شوید، ممکن است زمان آن باشد که نگاه دقیق تری به احساسات خود بکنید. درباره زمان و دلایل مراجعه به روانپزشک می‌توانید مطلب مشخص شده را نیز مطالعه کنید

پشتیبانی حال
۲۴ / ۰۴ / ۹۷