جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

خواص قهوه و هر آنچه که باید درباره مصرف آن بدانید

خواص قهوه
تاریخ بروزرسانی : ۰۱ خرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سطح جهان است. به لطف مقادیر بالای آنتی اکسیدان و مواد مغذی موجود در آن، به نظر می‌رسد که مصرف قهوه برای بدن مفید باشد. مطالعات بسیاری بر روی خواص قهوه انجام شده و بسیاری از آن‌ها نشان داده‌اند که خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها در مصرف کنندگان قهوه کمتر از سایر افراد است. البته مصرف این نوشیدنی همواره مورد بحث بوده و مخالفان آن از عوارضی مثل بی خوابی، سوء هاضمه، افزایش ضربان قلب و فشار خون ناشی از مصرف آن گله مند هستند. اگر در زمینه خاصیت قهوه و فواید و مضرات آن سوالی دارید یا به مشاوره پزشکی نیازمندید می‌توانید همین حالا از مشاوره آنلاین حال استفاده کنید. در ادامه درباره خاصیت قهوه بیشتر می‌گوییم و شما را با چند نکته مهم درباره آن آشنا می‌کنیم:

قهوه به بالا رفتن سطح انرژی و هوشیاری افراد کمک می‌کند

مصرف قهوه به افراد کمک می‌کند تا کمتر احساس خستگی کنند و سطح انرژی بیشتری داشته باشند. علت آن وجود ماده محرکی به نام کافئین در قهوه است. کافئین موجود در قهوه که یک ماده روانگردان متداول در جهان است، پس از نوشیدن آن جذب خون شده و به مغز منتقل می‌شود. کافئین در مغز مانع انتقال دهنده عصبی آدنوزین می‌شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، میزان انتقال دهنده‌های عصبی دیگر مانند نور اپی نفرین و دوپامین افرایش یافته و منجر به انتشار بیشتر نورون‌ها می‌شود. بسیاری از مطالعات انجام شده بر روی انسان نشان داده‌اند که خواص قهوه می‌تواند جنبه‌های مختلف عملکرد مغز از جمله حافظه، خلق و خو، هوشیاری، سطح انرژی، زمان واکنش و عملکرد ذهنی را بهبود دهد.

 

قهوه می‌تواند به چربی سوزی کمک کند

کافئین تقریبا در تمام مکمل‌های تجاری چربی سوزی و لاغری یافت می‌شود. دلیل آن هم مشخص است! کافئین یکی از معدود مواد طبیعی است که برای کمک به چربی سوزی کاربرد دارد. مطالعات معتبر متعدد نشان داده‌اند که مصرف کافئین می‌تواند میزان متابولیسم را بین ۳ تا ۱۱ درصد افزایش دهد. مطالعات دیگری هم نشان داده‌اند که کافئین قادر است چربی سوزی را تا ۱۰ درصد در افراد چاق و ۲۹ درصد در افراد لاغر افزایش دهد. با این حـال ممکن است این اثرات در مصرف کنندگان دائمی قهوه کمتر باشد.

بیشتر بخوانید: خواص بهار نارنج برای لاغری

قهوه می‌تواند عملکرد بدنی را به شدت بهبود بخشد

کافئین سیستم عصبی را تحریک کرده و بدن را به سویی می‌برد که چربی موجود در آن را تجزیه کند. در همین حین، میزان نور اپی نفرین (آدرنالین) را هم در خون افزایش می‌دهد. این هورمون بسیار قوی می‌تواند بدن را برای انجام فعالیت‌های بدنی شدید آماده کند. کافئین با مصرف چربی‌های بدن، اسیدهای چرب آزاد را به عنوان سوخت در دسترس قرار می‌دهد. با توجه به این تاثیرات، قطعا از دانستن این که کافئین عملکرد بدنی را به طور متوسط ۱۱ تا ۱۲ درصد بهبود می‌بخشد تعجب نخواهید کرد. به نظر می‌رسد اگر حدود نیم ساعت قبل از رفتن به باشگاه یک فنجان قهوه بخورید، فعالیت بدنی بهتری خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: آمپول بتامتازون ال آ برای ورم بینی

قهوه دارای مواد مغذی ضروری بدن است

بسیاری از مواد مغذی موجود در دانه‌های قهوه در نهایت به قهوه دم کرده راه پیدا می‌کنند. یک فنجان قهوه حاوی مواد زیر است:

  • ریبوفلاوین (ویتامین B2): ۱۱ درصد
  • اسید پانتوتنیک (ویتامین B5): ۶ درصد
  • منگنز و پتاسیم: ۳ درصد
  • منیزیم و نیاسین: ۲ درصد

قهوه ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد

دیابت نوع دو یک بیماری تهدید کننده سلامتی است که در حـال حاضر میلیون‌ها انسان را در سراسر جهان دچار کرده است. این عارضه با افزایش سطح قند خون ناشی از مقاومت به انسولین یا کاهش توانایی ترشح انسولین مشخص می‌شود. پزشکان مدعی هستند که قهوه می‌تواند تاثیر چشمگیری در احتمال ابتلا به آن داشته باشد. مطالعات نشان داده‌اند افرادی که به طور منظم قهوه می‌نوشند ۲۳ تا ۵۰ درصد کمتر از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

یک مطالعه دیگر هم این تاثیر را تا ۶۷ درصد اعلام کرده است. طبق یک بررسی گسترده حاصل از جمع‌بندی ۱۸ مطالعه انجام گرفته بر روی قهوه، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدن هر فنجان قهوه روزانه، کاهش ۷ درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به دنبال دارد.

درباره دیابت استرسی چیزی می‌دانید؟ حتما این مقاله را بخوانید.

قهوه ممکن است از ابتلا به آلزایمر و زوال عقل پیشگیری کند

بیماری آلزایمر شایع‌ترین بیماری نورودژنراتیو و علت اصلی زوال عقل در سراسر جهان است. این بیماری اغلب افرادی بالای ۶۵ سال را درگیر می‌کند و هیچ درمان مشخصی برای آن وجود ندارد. اگر می‌خواهید درباره علائم آلزایمر و پیشگیری از آن بیشتر بدانید این مقاله را مطالعه کنید. کارهای مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان جلوی ابتلا به این بیماری را گرفت و یا سرعت پیشرفت آن را کم کرد. بهترین و ساده‌ترین این کارها خوردن غذای سالم و ورزش است. در این بین نوشیدن قهوه می‌تواند سهم زیادی در جلوگیری از آلزایمر داشته باشد. چندین مطالعه نشان داده‌اند که خطر ابتلا به این بیماری در مصرف کنندگان دائمی قهوه تا ۶۵ درصد کمتر از دیگران است.

بیشتر بخوانید: قرص ناپروکسن برای درد قاعدگی

قهوه ممکن است خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش دهد

بیماری پارکینسون شایع‌ترین بیماری عصبی بعد از آلزایمر است. این عارضه به دلیل مرگ نورون‌های مولد دوپامین در مغز ایجاد می‌شود. همانند بیماری آلزایمر، هیچ درمان شناخته‌شده‌ای برای پارکینسون وجود ندارد. به همین دلیل تمرکز بر پیشگیری در حـال حاضر مهم‌ترین گام برای مبارزه با آن است. اگر می‌خواهید درباره بیماری پارکینسون بیشتر بدانید این مقاله را بخوانید. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف کنندگان قهوه با خطر کمتری از ابتلا به پارکینسون مواجه هستند. به نظر می‌رسد که این خاصیت به دلیل کافئین موجود در قهوه باشد؛ چون انواع بدون کافئین آن خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش نمی‌دهند.

خواص قهوه در پیشگیری از بیماری های نورودژنراتیو

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون از مهم‌ترین خواص قهوه است

قهوه می‌تواند از کبد محافظت کند

کبد عضو شگفت انگیزی است که صدها عملکرد مهم در بدن انجام می‌دهد. چندین بیماری می‌توانند سلامت این عضو را با خطر مواجه کنند؛ از جمله هپاتیت، کبد چرب و بسیاری از بیماری‌های دیگر. مشکلات کبدی در صورتی که به سیروز منجر شوند بسیار خطرناک شده و تهدید کننده زندگی خواهند بود. برای آشنایی بیشتر با خطرات کبد چرب این مقاله را بخوانید.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدن ۴ فنجان قهوه در روز تا ۸۰ درصد خطر ابتلا به کبد چرب و سیروز کبدی را کاهش می‌دهد. البته در افرادی که به طور معمول قهوه نمی‌نوشند، اضافه کردن مقدار زیادی از آن به برنامه روزانه ممکن است مناسب نباشد و یا به سلامتی آن‌ها آسیب بزند. بهتر است نوشیدن قهوه را کم کم و در صورت مصرف داروهای‌های خاص، با مشورت پزشک شروع کنید تا از خواص قهوه بهره مند شوید.

قهوه می‌تواند با افسردگی مبارزه کند

افسردگی یک اختلال روانی جدی است که می‌تواند باعث کاهش قابل توجه کیفیت زندگی شود. این بیماری بسیار رایج است و در حـال حاضر درصد بالایی از زنان و مردان و حتی کودکان در جوامع مختلف به آن مبتلا هستند. اگر می‌خواهید بدانید که افسردگی چیست این مقاله را مطالعه کنید. طبق نتیجه به دست آمده از یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در دانشگاه هاروارد انجام شد، زنانی که ۴ فنجان قهوه در روز می‌نوشند ۲۰ درصد کمتر از سایر زنان به افسردگی دچار می‌شوند. مطالعه انجام شده بر روی بیش از ۲۰۰ هزار نفر هم نشان داد کسانی که ۴ فنجان قهوه یا بیشتر در روز می‌نوشند، تا ۵۳ درصد کمتر در معرض مرگ در اثر خودکشی قرار می‌گیرند.

قهوه ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد

سرطان یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر در جهان است. این عارضه با رشد کنترل نشده سلول‌ها در بدن همراه است. به نظر می‌رسد که قهوه در برابر دو نوع سرطان به طور ویژه از بدن محافظت می‌کند: سرطان کبد و روده بزرگ. سرطان کبد و روده بزرگ به عنوان سومین و چهارمین سرطان کشنده در جهان شناخته می‌شوند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف قهوه می‌تواند تا ۴۰ درصد خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد. در همین راستا، یک مطالعه انجام شده بر روی بیش از ۴۰۰ هزار نفر نشان داد که نوشیدن ۴ تا ۵ فنجان قهوه در روز تا ۱۵ درصد از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند. البته مصرف منظم قهوه بر روی انواع دیگری از سرطان هم اثرگذار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: علائم سرطان سینه بدخیم

قهوه می‌تواند خطر بروز سکته مغزی را کاهش دهد

این ادعا که کافئین موجود در قهوه می‌تواند فشار خون را افزایش دهد درست است؛ اما این افزایش بسیار ناچیز و در حد ۳ تا ۴ میلی متر جیوه است. همین افزایش اندک هم در افرادی که به طور منظم قهوه می‌نوشند از بین می‌رود. با این حـال برخی افراد که در معرض فشار خون بالا قرار دارند، ممکن است به دلیل مصرف زیاد قهوه دچار ناراحتی شوند. در حـال حاضر تحقیقات این نظریه را که قهوه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد تایید نمی‌کنند، بلکه شواهدی وجود دارد که طبق آن زنانی که روزانه قهوه می‌نوشند، کمتر به بیماری‌های قلبی دچار خواهند شد. برخی مطالعات هم نشان می‌دهند که مصرف کنندگان دائمی قهوه تا ۲۰ درصد کمتر دچار سکته مغزی می‌شوند.

قهوه احتمالا طول عمر را افزایش می‌دهد

با توجه به این که مصرف کنندگان قهوه کمتر به بعضی از بیماری‌ها دچار می‌شوند، احتمال افزایش طول عمر آن‌ها منطقی به نظر می‌رسد. در دو مطالعه بزرگ مشخص شد که نوشیدن قهوه باعث ۲۰ درصد کاهش خطر مرگ در مردان و ۲۶ درصد در زنان بین ۱۸ تا ۲۴ سال می‌شود. این اثر به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بیشتر به نظر می‌رسد. در یک مطالعه ۲۰ ساله، افراد دیابتی که قهوه می‌نوشیدند تا ۳۰ درصد کمتر در معرض خطر مرگ قرار داشتند.

قهوه بزرگترین منبع آنتی اکسیدان در رژیم‌های غذایی غربی است

برای افرادی که از یک رژیم غذایی استاندارد غربی استفاده می‌کنند، قهوه می‌تواند یکی از سالم‌ترین جنبه‌های برنامه غذایی آن‌ها باشد. این به دلیل خواص آنتی اکسیدانی بالای قهوه است. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که بسیاری از افراد از قهوه نسبت به میوه‌ها وسبزیجات، آنتی اکسیدان بیشتری به دست می‌آورند. در حقیقت به نظر می‌رسد که قهوه یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های زمین است.

بیشتر بخوانید: میوه های مفید برای کولیت روده


تصویر خدمات اقساطی

خواص قهوه تلخ

بر اساس آن‌چه که تاکنون مشخص شده است، قهوه یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌ها در دنیا است. مصرف متعادل آن نقش مهمی در سلامتی افراد دارد. اما نکته مهم، چگونه نوشیدن آن است. وقتی از خواص قهوه صحبت می‌کنیم، منظور قهوه تلخ است، نه قهوه حاوی شکر و خامه! اضافه کردن افزودنی‌های شیرین به قهوه نه تنها خاصیت قهوه تلخ را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه احتمال ابتلا به دیابت و بالا رفتن چربی خون را هم افزایش خواهد داد.

افزودن شکر و کاهش خواص قهوه تلخ

اضافه کردن شکر زیاد به قهوه تلخ می‌تواند باعث افزایش قند خون و احتمال ابتلا به دیابت شود

برای بهره مندی از فواید قهوه تلخ، توصیه می‌شود که روزانه دو نوبت، صبح و عصر آن را بنوشید. در واقع خواص قهوه تلخ به ترکیبات ویتامین از جمله ویتامین‌های گروه B و مواد مغذی مثل منیزیم، پتاسیم و…. وابسته است. اگر به بیماری خاصی دچار نیستید، مصرف منظم آن باعث می‌شود که از خواص قهوه تلخ به شکل موثری بهره مند شوید.

خواص قهوه اسپرسو

مردم سراسر جهان قهوه را به شکل‌های مختلفی مصرف می‌کنند. نوشیدنی قهوه از راه‌های متفاوتی تهیه می‌شود و هر یک از این‌ها، علاوه بر طعم و بوی متفاوت و خاص خود، خواص متفاوتی هم دارند. یکی از بهترین و پرطرفدارترین انواع نوشیدنی قهوه، اسپرسو است. خواص قهوه اسپرسو احتمالا به دلیل دارا بودن غلظت بیشتری از مواد محلول و معلق در آن، بیشتر از انواع دیگر آن است. این قهوه با عبور آب داغ نزدیک به نقطه جوش از میان پودر قهوه مخصوص و خروج عصاره آن تهیه می‌شود.

برای بهره مندی از خواص قهوه اسپرسو بهتر است که آن را بدون هر نوع افزودنی مثل شیر و شکر بنوشید. از مهم‌ترین فواید قهوه اسپرسو می‌توان به تقویت حافظه و افزایش تمرکز، کمک به کاهش وزن و کنترل قند خون اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: ترکیبات چای ماسالا

خواص قهوه سبز

بخشی از کافئین و مواد موثر دانه قهوه در حین فرآیند بو دادن این دانه‌ها از بین می‌رود. پس به نظر می‌رسد برای بهره مندی از حداکثر خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن، بهتر است قهوه را به صورت بو نداده مصرف کنید. به این قهوه خام و بو نداده قهوه سبز می‌گویند. در سال‌های اخیر به ویژه، اسم و خواص قهوه سبز را بیش از پیش می‌شنویم. برای تهیه یک نوشیدنی سالم از قهوه سبز، هم از دانه و هم از پودر آماده شده آن می‌توانید استفاده کنید. از جمله خواص قهوه سبز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به کاهش وزن و لاغر شدن
  • کاهش فشار و قند خون
  • جلوگیری از آلزایمر
  • کاهش احتمال ابتلا به کبد چرب
  • افزایش تمرکز و هوشیاری

با توجه به همه خواص قهوه سبز، مصرف آن با عوارضی هم همراه است. نوشیدن قهوه سبز به زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. هم‌چنین افرادی که به بیماری سندروم روده تحریک پذیر دچار هستند ممکن است پس از مصرف آن دچار ناراحتی شوند. مصرف بیش از حد آن در افراد مستعد پوکی استخوان می‌تواند خطر این بیماری را افزایش دهد. اضطراب، بی خوابی، اسهال، تهوع و بالا رفتن سطح کلسترول خون هم از عوارض آن در برخی افراد است.

علاوه بر این راجع به خواص چای سبز بیشتر بخوانید.

بهترین برنامه رژیم لاغری را براساس شاخص توده بدنی خودتان دریافت کنید

خواص قهوه ترک

قوه ترک یکی دیگر از اشکال تهیه نوشیدنی قهوه است. این نوع قهوه بیشتر در خاورمیانه مرسوم است و طرفداران بسیاری دارد. طرز تهیه آن هم بسیار آسان است. پودر قهوه در این روش به صورت مستقیم در آب دم می‌کشد و خواص قهوه ترک به این شکل به بدن می‌رسد. در دستور تهیه سنتی آن، گاهی از هل سبز هم استفاده می‌شود که می‌تواند خواص قهوه ترک را افزایش دهد. این گیاه یک آنتی اکسیدان قوی و یک ضد التهاب موثر است که اضافه کردن آن به قهوه، ترکیب فوق العاده‌ای برای سلامتی افراد می‌سازد. از مهم‌ترین خواص قهوه از جمله نوع ترک آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی مثل آسم
  • تسکین درد
  • کاهش کلسترول خون
  • جلوگیری از آلزایمر و پارکینسون
  • کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها مثل سرطان پستان و…
خواص قهوه ترک

قهوه ترک یکی از انواع پر طرفدار قهوه به ویژه در خاورمیانه است

فواید و مضرات قهوه

قهوه نوشیدنی بسیار سالمی است. کافئین موجود در آن می‌تواند روحیه، متابولیسم و عملکرد ذهنی و جسمی افراد را تقویت کند. گرچه مصرف کم تا متوسط آن برای بیشتر افراد بدون ضرر است، اما دوزهای بالای کافئین ممکن است با عوارض جانبی همراه بوده و یا گاهی خطرناک باشد. بعضی از افراد به طور ژنتیکی توان تحمل مقدار زیاد کافئین را ندارند. عادت نداشتن به مصرف آن هم ممکن است باعث شود که حتی مصرف مقدار متوسطی از قهوه برای افراد با عوارض جانبی همراه باشد. پس بهتر است با فواید و مضرات قهوه آشنا شده و در مورد مصرف آن با یک پزشک مشورت کنید. در مورد فواید مصرف آن و خواص قهوه در بخش ابتدایی مقاله به طور مفصل صحبت کردیم. در ادامه به چند مورد از مضرات مهم آن اشاره می‌کنیم؛ از جمله:

افزایش اضطراب

کافئین به افزایش هوشیاری کمک می‌کند. این ویژگی به دلیل جلوگیری از ترشح آدنوزین -ماده شیمیایی در مغز که باعث خستگی می‌شود- ایجاد می‌شود. علاوه بر آن، به ترشح آدرنالین که باعث افزایش انرژی می‌شود هم مرتبط است. اما استفاده از آن در دوزهای بالاتر می‌تواند به افزایش اضطراب منجر شود. پزشکان معتقدند که اختلال اضطرابی ناشی از کافئین یکی از چهار سندروم مربوط به کافئین است که در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی آورده شده است.

گزارش شده که مصرف روزانه بیش از هزار میلی گرم کافئین در افراد باعث ایجاد نشانه‌های اضطرابی مثل عصبی شدن، لرزش بدن و علائم مشابه می‌شود. یک مطالعه انجام شده بر روی ۲۵ مرد سالم نشان داد کسانی که ۳۰۰ میلی گرم کافئین در روز مصرف می‌کنند، میزان استرسی بیش از دو برابر کسانی که دارونما می‌خورند تجربه می‌کنند. به نظر می‌رسد میزان استرس ایجاد شده در بین کسانی که به طور منظم قهوه می‌نوشند و کسانی که گاهی از آن استفاده می‌کنند، یکسان است.

بی خوابی

توانایی کافئین در کمک به مردم برای بیدار ماندن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. با این حال، کافئین بیش از حد می‌تواند کیفیت خواب افراد را کاهش دهد. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف کافئین زیاد ممکن است زمان مورد نیاز برای به خواب رفتن را افزایش دهد. هم‌چنین طول مدت خواب و کیفیت آن را به ویژه برای سالمندان کم کند.

در مقابل، مقدار کم یا متوسط کافئین احتمالا تاثیر چندانی بر بی خوابی یا کیفیت خواب نخواهد داشت. علاوه بر میزان مصرف کافئین، زمان مصرف آن هم می‌تواند در خواب اختلال ایجاد کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که در ساعات پایانی روز از قهوه و نوشیدنی‌های کافئین دار استفاده نکنید تا خواب شبانه خوبی داشته باشید. اگر می‌خواهید بدانید که برای خوب خوابیدن چه باید کرد این مقاله را بخوانید.

مشکلات گوارشی

بسیاری از افراد معتقدند که یک فنجان قهوه صبحگاهی می‌تواند به بهبود حرکات روده آن‌ها کمک کند. اثر ملین قهوه به ترشح گاسترین -هورمون تولید شده در معده که فعالیت روده بزرگ را تسریع می‌کند- ربط داده می‌شود. قهوه بدون کافئین هم احتمالا چنین اثری دارد. با این حال، کافئین هم با افزایش حرکات منظم روده، در بهبود گوارش نقش دارد. با توجه به این ویژگی جای تعجب نیست که دوزهای بالای کافئین در برخی افراد باعث اسهال و شل شدن مدفوع شود. اگر چه در سال‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف قهوه در ایجاد زخم معده نقشی ندارد، اما به نظر می‌رسد که نوشیدنی‌های کافئین دار به ویژه قهوه می‌تواند بیماری رفلاکس معده را بدتر کند. برای مطالعه بیشتر درباره علائم رفلاکس معده به این مقاله مراجعه کنید.

تجزیه عضلات

رابدومیولیز یک وضعیت بسیار جدی است که در آن رشته‌های عضلانی آسیب دیده وارد جریان خون شده و باعث نارسایی کلیه و مشکلات دیگر می‌شوند. اصلی‌ترین علل رابدومیولیز ضربه، عفونت، سوء مصرف مواد مخدر، کشیدگی عضلات و گزش مارهای سمی یا برخی از حشرات است. اما در موارد نادر، مصرف بیش از حد کافئین هم در ایجاد آن نقش دارد. البته این مسئله در صورتی که در مدت زمان کوتاه مقدار زیادی کافئین به بدن وارد شود ایجاد خواهد شد. بهتر است دوز کافئین مصرفی خود را کمتر از ۲۵۰ میلی گرم در روز نگه دارید.

اعتیاد

علاوه بر همه مزایای کافئین، هیچکس نمی‌تواند منکر اعتیاد آور بودن آن شود. اگر چه به نظر می‌رسد که کافئین باعث ایجاد برخی مواد شیمیایی مشابه کوکائین و آمفتامین در مغز می‌شود، اما به روشی مانند آن‌ها در ایجاد اعتیاد نقش ندارد. استفاده از دوز بالای کافئین برای مدت طولانی یا دوز متوسط آن به صورت منظم می‌تواند باعث وابستگی شده و در صورت عدم مصرف، سردرد، خستگی و علائم مشابه ترک را در افراد ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: چگونه با فرد معتاد به شیشه رفتار کنیم؟

بالا رفتن فشار خون

به طور کلی به نظر نمی‌رسد که کافئین باعث افزایش خطر بیماری‌های قلبی و یا سکته مغزی در افراد سالم شود. با این حال، چندین مطالعه نشان داده‌اند که فشار خون به دلیل تاثیر تحریک کننده کافئین بر سیستم عصبی، افزایش می‌یابد. خوشبختانه اثر کافئین بر فشار خون موقتی است و بیشترین تاثیر آن بر روی افرادی است که عادت به مصرف آن ندارند. پس در افراد سالم احتمالا خطر جدی ایجاد نخواهد کرد. با توجه به این توضیحات، بهتر است افرادی که سابقه فشار خون بالا دارند از مصرف بیش از حد آن خودداری کرده و پیش از مصرف مداوم آن با پزشک خود مشورت کنند.

شناخت فواید و مضرات قهوه

اختلالات خواب و بی خوابی شبانه از عوارض مصرف زیاد نوشیدنی‌های کافئین دار مثل قهوه هستند

بالا رفتن ضربان قلب

اثرات تحریک کننده مصرف زیاد کافئین ممکن است باعث بالا رفتن ضربان قلب شود. در برخی موارد هم منجر به تغییر ریتم ضربان قلب به ویژه در جوانان خواهد شد. با این حـال به نظر نمی‌رسد که این موضوع در همه مصرف کنندگان قهوه روی دهد. در واقع بسیاری از مبتلایان به بیماری‌های قلبی هم می‌توانند مقدار متوسط کافئین را بدون هیچ عارضه‌ای تحمل کنند. در هر صورت احتمالا کاهش مصرف قهوه در افراد می‌تواند چنین اثراتی را کنترل کند.

خستگی

گرچه نوشیدنی‌های کافئین دار مثل قهوه برای تقویت سطح انرژی بدن شناخته می‌شوند، اما این مسئله گاهی نتیجه عکس دارد. یعنی در برخی افراد باعث ایجاد خستگی بعد از خروج کافئین از بدن می‌شود. مطمئنا هر چه در طول روز کافئین بیشتری بنوشید، این اثر دیرتر رخ می‌دهد. برای به حداکثر رساندن فوائد کافئین در انرژی و جلوگیری از خستگی برگشتی، بهتر است کافئین را در دوزهای متوسط و نه زیاد مصرف کنید.

تکرر ادرار

افزایش ادرار و احساس نیاز به دفع مکرر آن یک عارضه جانبی رایج در مصرف زیاد کافئین است که به دلیل اثرات تحریک کننده آن روی مثانه روی می‌دهد. به نظر می‌رسد بیشترین تاثیر آن روی افراد مسن و افراد مبتلا به بی اختیاری ادرار و مشکلات مشابه باشد. با این حال، مصرف زیاد آن ممکن است احتمال بی اختیاری ادرار را در افراد سالم هم افزایش دهد. این اختلال با کاهش مقدار مصرف کافئین بهبود می‌یابد.

راجع به تکرر ادرار و نشانه های آن بیشتر بخوانید.

حرف آخر

قهوه یک نوشیدنی بسیار محبوب در سراسر جهان است که به نظر می‌رسد مزایای چشمگیر بسیاری داشته باشد. یک فنجان قهوه نه تنها می‌تواند به شما در داشتن انرژی بیشتر، چربی سوزی و بهبود عملکرد بدنی کمک کند، بلکه ممکن است خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله دیابت نوع ۲، برحی از سرطان‌ها، آلزایمر و پارکینسون را هم کاهش دهد. در واقع این نوشیدنی حتی ممکن است باعث افزایش طول عمر هم شود. به نظر می‌رسد که مصرف این نوشیدنی در افرادی که با کافئین موجود در آن مشکل ندارند می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره خواص قهوه و محدودیت‌های مصرف آن می‌توانید از کارشناسان حال مشاوره بگیرید. شما روزی چند فنجان قهوه می‌نوشید؟

سوالات متداول

خواص قهوه چیست؟

قهوه یک نوشیدنی سالم برای کنترل بیماری دیابت، افزایش متابولیسم بدن، جلوگیری از آلزایمر و پارکینسون، کمک به سلامتی پوست و کبد، رفع خستگی و افزایش سطح هوشیاری و شادابی بدن است.

مضرات قهوه اسپرسو چیست؟

مصرف قهوه اسپرسو به مقدار زیاد ممکن است باعث تحریک و بالا رفتن ضربان قلب، افزایش کلسترول خون، بی خوابی، تحریک عصبی، مشکلات گوارشی، دفع کلسیم و مشکلات کلیوی و لرزش‌های عضلانی شود.

اگر هر روز قهوه بخوریم چه می شود؟

مصرف دو تا چهار فنجان کوچک قهوه در روز با توجه به توانایی بدن در تحمل کافئین باعث افزایش انرژی، جلوگیری از آلزایمر و… می‌شود. مصرف مقادیر زیاد آن هم باعث ایجاد مشکلات گوارشی، اختلالات خواب و… خواهد شد.

برای آشنایی با خواص قهوه و مقدار مجاز مصرف آن با چه پزشکی مشورت کنیم؟

اگر عادت به مصرف مداوم قهوه ندارید بهتر است پیش از اضافه کردن آن به برنامه روزانه خود با یک دکتر تغذیه آنلاین یا یک پزشک متخصص داخلی یا گوارش مشورت کنید.


منابع

www.onemedical.com

www.hopkinsmedicine.org

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات