جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

علائم افسردگی / شناخت نشانه های افسردگی در همه افراد

علائم افسردگی
تاریخ بروزرسانی : ۲۳ اسفند

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

علائم افسردگی ویژگی‎‌های خاص و متفاوتی از یک ناراحتی چند روزه دارند. احساس غم و ناراحتی که در زمان فقدان‌‎ها، چالش‌‎های زندگی و… پشت سر می‎‌گذاریم، در واقع واکنش طبیعی بدن در برابر آن‎‌هاست. اما وقتی این احساسات طاقت‎‌فرسا شوند، نشانه‌‎های جسمی ایجاد کنند و برای مدت طولانی ادامه یابند، ممکن است ما را از زندگی طبیعی و فعال بازدارند. مخصوصا علائم افسردگی در جوانان می‌تواند خیلی متغیر باشد. تعیین این که آیا احساسات تاریک، دائمی و متزلزل ما در نتیجه افسردگی است یا نه، باید اولین قدم برای درمان و بهبودی باشد.

در این زمان است که برای درمان مشاوره با دکتر روانپزشک آنلاین توصیه می‌شود. پزشک پس از آزمایش، بررسی دقیق و تعیین نوع افسردگی، به سراغ انتخاب روش درمانی مناسب می‌‎رود. این روش‌‎ها در صورت اجرای درست، باعث بهبود و کنترل علائم و مدیریت بیماری خواهد شد. اما در صورتی که افسردگی به حـال خود رها شده و درمان نشود، ممکن است بدتر شده و تا سال‌‎ها ادامه پیدا کند. متاسفانه نشانه ‌‌های افسردگی تقریبا در نیمی از افراد مبتلا هرگز تشخیص داده نشده و در نتیجه درمان آن آغاز نمی‌‎شود. بنابراین شناخت نشانه ‌های افسردگی بسیار کلیدی به نظر می‌‎رسد.

 


تصویر خدمات اقساطی

افسردگی چیست

افسردگی فقط احساس غم و اندوه نیست، بلکه احساس می‌کند که ابر سنگینی همیشه بالای سر شما می‌چرخد و همه چیز را خاکستری و ناامید می‌کند. مانند تلاش برای شنا کردن در آب های عمیق و تاریک است، در حالی که تنها کاری که می خواهید انجام دهید شناور شدن و نفس کشیدن است. افسردگی می‌تواند لذت بردن از چیزهایی را که قبلاً دوست داشتید دشوار کند، و می‌تواند باعث شود که واقعاً احساس تنهایی کنید حتی زمانی که در محاصره افرادی هستید که به شما اهمیت می‌دهند.

اگر هر یک از این چیزها را احساس می کنید، مهم است بدانید که تنها نیستید و افرادی هستند که به شما اهمیت می دهند و می خواهند کمک کنند، و همچنین کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید. مشکلی نیست که درخواست کمک کنید و اقدامات لازم برای کمک گرفتن و مدیریت افسردگی می تواند تغییر بزرگی در زندگی شما ایجاد کند.

داروهای ضد افسردگی را از اینجا بشناسید

علائم افسردگی چیست

علائم افسردگی بسیار متفاوت است و ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد اما به طور کلی برخی از نشانه های افسردگی عبارتند از:

  • احساس غمگینی یا ناامیدی مداوم
  • از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردید
  • تغییر در اشتها و وزن (یا کاهش اشتها و کاهش وزن یا افزایش اشتها و افزایش وزن)
  • مشکل در خوابیدن یا پرخوابی
  • خستگی یا از دست دادن انرژی
  • احساس بی ارزشی یا گناه
  • مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری
  • افکار مرگ یا خودکشی
  • تحریک پذیری و بی قراری
  • علائم فیزیکی مانند سردرد یا بدن درد
  • افکار مرگ یا خودکشی
  • تغییر در الگوی خواب، مانند بی خوابی یا خواب زیاد

احساس غمگینی یا ناامیدی مداوم

افسردگی یکی از انواع اختلالات روانی است که به طور کلی بر احساسات شما در زندگی اثر می‌‎گذارد. داشتن دیدگاه ناامیدانه یا درمانده به زندگی از شایع‌‎ترین علائم آن است. احساسات دیگری مانند بی ‎ارزشی، نفرت از خود یا احساس گناه هم اغلب به همراه این دیدگاه ظاهر می‌‎شوند. یک فرد مبتلا به افسردگی که دچار نگاه ناامیدانه به دنیا شده دائما جمله‎‌هایی مثل «همه چیز تقصیر من است» یا «چه فایده‌‎ای دارد» را با خود تکرار می‌‎کند. شما همینطور می‌توانید به مقاله‌ای راجع به آینده نگری در حال بخوانید.

از دست دادن علاقه

افسردگی می‎‌تواند احساس لذت در افراد را کاهش داده و علاقه آن‎ها را نسبت به چیزهای دوست‌‎داشتنی زندگی تغییر دهد. از دست دادن علاقه یا کناره‌‎گیری از فعالیت‌‏‎هایی که روزی عاشق آن‎ها بودید -مثل ورزش، بیرون رفتن با دوستان، آشپزی و…- یکی دیگر از نشانه های افسردگی است. افراد مبتلا به این بیماری در بیشتر موارد تغییراتی در رابطه جنسی خود هم تجربه می‌‎کنند که ممکن است شامل کاهش میل جنسی یا ناتوانی جنسی باشد. این مشکلات می‎‌توانند به رابطه افراد آسیب زده و شرایط را از آن‎چه هست بدتر کنند.

علائم فیزیکی مانند سردرد یا بدن درد

افرادی که افسردگی را تجربه می کنند اغلب علائم فیزیکی مانند سردرد، بدن درد و خستگی فیزیکی را گزارش می کنند. این علائم فیزیکی می تواند توسط عوامل مختلفی مانند تغییرات در سطوح انتقال دهنده های عصبی، تغییر عملکرد سیستم ایمنی و فعال شدن مزمن سیستم پاسخ به استرس ایجاد شود. علاوه بر این، افسردگی می تواند باعث افزایش تنش عضلانی شود که منجر به ناراحتی و درد فیزیکی شود. توجه به این نکته مهم است که این علائم فیزیکی واقعی هستند و می توانند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارند. بنابراین، جستجوی کمک پزشکی و روانشناختی برای مدیریت موثر افسردگی و علائم فیزیکی مرتبط با آن ضروری است.

خستگی یا از دست دادن انرژی

یکی از دلایلی که ممکن است باعث متوقف شدن فعالیت‌‎ها و علایق افراد مبتلا به افسردگی شود، احساس خستگی دائمی است. این بیماری اغلب با کمبود انرژی و احساس خستگی زیاد همراه است. این نشانه یکی از ناتوان کننده‌‎ترین علائم افسردگی است که ممکن است باعث خواب زیاد هم شود. اگر می‌‎خواهید درباره خواب زیاد بیشتر بدانید، مقاله علت خواب زیاد در زنان و مردان را در وب‎سایت حال مطالعه کنید. از سوی دیگر، افسردگی در برخی از افراد باعث بی‌خوابی می‎‌شود. این عارضه نقش مهمی در تشدید افسردگی دارد، چون کمبود خواب به تدریج منجر به افزایش اضطراب در فرد خواهد شد. به‌طور کلی افسردگی باعث می‌شود نتوانید خواب راحت را تجربه کنید.

درباره افسردگی موقعیتی و راه های شناخت و درمان آن بیشتر بدانید

نشانه های افسردگی

افسردگی می‌‎تواند در افراد مختلف باعث بی‎‌خوابی و یا پر‎خوابی شود

اضطراب از نشانه های افسردگی

محققان هنوز نتوانسته‌‎اند ارتباط دقیق بین افسردگی و اضطراب یا حمله اضطرابی را از نظر علمی اثبات کنند اما تحقیقات نشان داده‌‎اند که این دو عارضه اغلب با هم رخ می‌‎دهند. نشانه‎‌های اضطراب می‎‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عصبی بودن، بی‎‌قراری و احساس تنش  ( ۲۰ روش آسان برای کنترل خشم را در حال بخوانید.)
  • احساس خطر، وحشت و ترس
  • ضربان قلب سریع
  • تنفس سریع و پی در پی
  • لرزش یا انقباض عضلات
  • مشکل در تمرکز یا تفکر درباره همه چیز

برای کاهش استرس و اضطراب مقاله مرتبط با آن را حتما بخوانید.

تغییر در اشتها و وزن

تغییر در اشتها و وزن ممکن است یکی از نشانه‌ های افسردگی باشد. وزن و اشتها در افراد مبتلا به افسردگی ممکن است نوسان داشته باشد. این تجربه در افراد مختلف متفاوت است. افزایش اشتها در افراد ممکن است به افزایش وزن شدید منجر شود در حالی که وزن افرادی که دچار کاهش اشتها شده‌‎اند احتمالا به شدت کاهش می‌‎یابد. پزشک علت تغییرات وزن افراد را بررسی می‌‎کند و در صورتی که ناخواسته رخ داده باشند، آن‎ها را در دسته علائم افسردگی قرار می‌‎دهد. جهت مطالعه بیشتر درباره علت کم اشتهایی به مقاله مرتبط با آن رجوع کنید.

تحریک پذیری یا بی قراری

تحریک پذیری و بی قراری از علائم شایع افسردگی هستند. در افسردگی، فرد ممکن است بدون هیچ دلیل خاصی احساس اضطراب شدید کند یا به راحتی آزرده شود. این می تواند به دلیل عدم تعادل شیمیایی در مغز باشد که در هنگام افسردگی رخ می دهد. افسردگی بر انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین و نوراپی نفرین تأثیر می گذارد که به تنظیم خلق و خو، خواب و اشتها کمک می کنند. سطوح پایین این مواد شیمیایی می تواند منجر به تحریک پذیری و بی قراری شود.

افسردگی همچنین می تواند تمرکز و تصمیم گیری را برای فرد دشوار کند که می تواند منجر به ناامیدی و افزایش بیشتر تحریک پذیری شود. علائم فیزیکی مانند بی خوابی، خستگی، و تغییرات در اشتها نیز می تواند به بی قراری کمک کند.

احساسات غیر قابل کنترل

افراد مبتلا به افسردگی می‌‎توانند در مدت زمان کوتاهی احساسات ضد و نقیض و متفاوتی را تجربه کنند. ممکن است فرد بعد از چند دقیقه عصبانبت شدید، برای دقایق طولانی گریه کند. هیچ عامل خارجی باعث این تغییر احوال نشده بلکه این احساسات درونی فرد است که به سرعت تغییر می‌‎کند. افسردگی می‌‎تواند تغییرات خلقی بسیار شدیدی را به دنبال داشته باشد.

افسردگی مداوم را از اینجا بیشتر بشناسید

احساس بی ارزشی یا گناه

در افسردگی، افراد اغلب احساس بی ارزشی یا گناه را تجربه می کنند. این افراد ممکن است احساس کنند به اندازه کافی خوب نیستند، بی لیاقت هستند، یا سزاوار عشق یا توجه مثبت نیستند. این می تواند منجر به احساس ناامیدی و کمبود انگیزه و همچنین احساس ناامیدی و اضطراب شود. افراد مبتلا به افسردگی ممکن است احساس گناه شدیدی را تجربه کنند، حتی اگر کار اشتباهی انجام نداده باشند. آنها ممکن است احساس کنند همه چیز تقصیر آنهاست و بیش از حد از خودشان انتقاد می کنند.

مدیریت این احساسات می تواند فوق العاده دشوار باشد و می تواند منجر به انزوا و کناره گیری بیشتر از دیگران شود. برای کسانی که این احساسات را تجربه می کنند مهم است که به دنبال کمک و حمایت حرفه ای برای مدیریت و درمان افسردگی خود باشند.

راه های درمان افسردگی را در اینجا بخوانید

مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری

افراد مبتلا به افسردگی اغلب در تمرکز یا تصمیم گیری مشکل دارند. این می تواند به دلیل تعدادی از عوامل مرتبط با این بیماری باشد، از جمله تغییرات در شیمی مغز، الگوهای افکار منفی، و کمبود انرژی و انگیزه.

افسردگی می تواند باعث کاهش برخی انتقال دهنده های عصبی در مغز شود، مانند سروتونین و دوپامین، که مسئول تنظیم خلق و خو، انگیزه و تصمیم گیری هستند. این امر می‌تواند تمرکز و تصمیم‌گیری برای افراد مبتلا به افسردگی را سخت‌تر کند. الگوهای فکری منفی، مانند عزت نفس پایین یا احساس ناامیدی، می توانند در تمرکز و تصمیم گیری تداخل ایجاد کنند. این افکار می توانند دیدن نتایج مثبت یک تصمیم را سخت کنند، یا باعث شوند کسی در بلاتکلیفی یا نشخوار فکری گیر کند.

افکار مرگ یا خودکشی

افسردگی می‌‎تواند در برخی موارد به خودکشی منجر شود. افرادی که با خودکشی می‎‌میرند، معمولا در ابتدا نشانه های افسردگی از خود نشان می‌‎دهند. بیشتر آن‎ها قبل از این که موفق شوند با دست خود به زندگیشان پایان دهند، در مورد آن با کسی صحبت می‌‎کنند یا تلاش‌های ناموفقی انجام می‌‎دهند. این اتفاق اغلب یک باره روی نمی‌‎دهد، بنابراین نقش اطرافیان در شناسایی چنین موقعیت‌‎ها و نشانه‎‌هایی در فرد بسیار مهم است. هر نوع تغییر که نشانی از افسردگی داشته باشد، برای درمان نیاز به مداخله پزشکی دارد.

افسردگی صبحگاهی و راه های درمان آن را بشناسید

علائم افسردگی

تنها شدن و دوری از جمع دوستان یکی از علائم افسردگی به ویژه در زنان است

تست علائم افسردگی

تست علائم افسردگی راهی برای ارزیابی افراد از سلامت روان خود و تعیین اینکه آیا علائم افسردگی را تجربه می کنند یا خیر می‌باشد. این نوع آزمایش اغلب به عنوان اولین گام برای افرادی استفاده می شود که ممکن است علائم را تجربه کنند اما مطمئن نیستند که باید به دنبال کمک حرفه ای باشند.

برای شروع، درک این نکته مهم است که این آزمایشات یک تشخیص نیستند، بلکه راهی برای تعیین اینکه آیا ارزیابی بیشتر توسط یک متخصص سلامت روان ضروری است یا خیر. چندین خودآزمایی آنلاین وجود دارد که از یک سری سوالات برای ارزیابی علائم افسردگی استفاده می کند. این تست ها معمولا مختصر هستند و تنها چند دقیقه طول می کشد تا تکمیل شوند.

هنگام انجام خودآزمایی، مهم است که به سوالات صادقانه و عینی پاسخ دهید. ممکن است سوالاتی در مورد علائمی مانند غم و اندوه مداوم، از دست دادن علاقه یا لذت در فعالیت ها، تغییر در اشتها یا الگوی خواب، احساس ناامیدی یا بی ارزشی، مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری، و افکار آسیب رساندن به خود بپرسند.

پس از تکمیل خودآزمایی، نتایج ممکن است نشان دهد که آیا فرد علائم افسردگی را تجربه می کند یا خیر. اگر فردی در این آزمون نمرات بالایی کسب کند، برای دریافت تشخیص رسمی و درمان مناسب، مهم است که از یک ارائه دهنده سلامت روان کمک حرفه ای دریافت کند.

چندین تست علائم افسردگی وجود دارد که می تواند به تشخیص اینکه آیا علائم افسردگی را تجربه می کنید یا خیر، وجود دارد. یکی از تست‌های رایج مورد استفاده، PHQ-9 (پرسشنامه سلامت بیمار-9) است که یک ابزار غربالگری مختصر و قابل اعتماد است که شدت علائم افسردگی را ارزیابی می‌کند. این شامل 9 سوال است که در مورد علائم رایج مانند احساس ناراحتی یا ناامیدی، مشکل در خوابیدن یا از دست دادن علاقه به فعالیت ها می پرسد. آزمون دیگر آزمون افسردگی بک (BDI) است که یک آزمون طولانی تر و جامع تر است که شدت و شدت علائم افسردگی را ارزیابی می کند.

پرسشنامه PHQ-9 شامل 9 سوال است که شدت علائم افسردگی را ارزیابی می کند. سوالات عبارتند از:

1. علاقه یا لذت کم در انجام کارها
2. احساس ناراحتی، افسردگی یا ناامیدی
3. مشکل در به خواب رفتن یا خواب ماندن یا خواب زیاد
4. احساس خستگی یا داشتن انرژی کم
5. کم اشتهایی یا پرخوری
6. احساس بد نسبت به خود، یا اینکه شکست خورده اید یا خود یا خانواده تان را ناامید کرده اید
7. مشکل در تمرکز روی چیزهایی مانند خواندن روزنامه یا تماشای تلویزیون
8. حرکت کردن یا صحبت کردن به قدری آهسته که دیگران متوجه آن شده باشند، یا آنقدر بی قرار یا بی قرار بودن که خیلی بیشتر از حد معمول در حال حرکت بوده اید.
9. فکر می کنید که بهتر است بمیرید یا به نحوی به خودتان صدمه بزنید.

توجه به این نکته مهم است که خودآزمایی جایگزینی برای ارزیابی حرفه ای نیست و نباید به عنوان تنها وسیله تعیین تشخیص به آنها اعتماد کرد. با این حال، آنها می توانند ابزار مفیدی برای شناسایی علائم و تشویق افراد به جستجوی ارزیابی و درمان بیشتر از یک متخصص بهداشت روان باشند. بنابراین برای نتیجه گیری بهتر است از بخش مشاوره آنلاین روانشناسی با یک مشاور متخصص صحبت کنید و بهترین درمان را دریافت کنید.

علائم افسردگی در زنان

افسردگی شامل اختلالات خلقی متفاوتی می باشد که می‎‌تواند زنان را بیش از مردان درگیر کند. متخصصان می‎‌گویند که احتمال بروز افسردگی در زنان دو برابر مردان است. این مسئله احتمالا به برخی از عوامل بیولوژیکی، هورمونی و اجتماعی مختص زنان بستگی دارد. تغییرات شدید هورمونی که زنان در طول زندگی خود تجربه می‌‎کنند -مانند قاعدگی، زایمان و یائسگی- آنان را در معرض افسرده شدن قرار می‌‎دهد. یکی از بیشترین افسردگی‌های در زنان، افسردگی بعد از زایمان و همچنین افسردگی بارداری است. برخی از نشانه‌‌ های افسردگی بین زنان و مردان مشترک است.

اما علائمی هم وجود دارد که فقط در زنان روی می‌‎دهد یا احتمال بروز آن‎ها در زنان بیشتر است. مهم‌‎ترین علائم افسردگی در زنان عبارتند از :

  • احساس ناامیدی بیش از حد
  • تنها شدن
  • عدم اعتماد به توانایی‌‎های خود
  • بی تفاوتی نسبت به علایق
  • فقدان انرژی
  • احساس پوچی و بی‎ هدف بودن
  • احساس شکست و بازنده بودن
  • گریه بیش از حد
  • بی‎‌خوابی
  • دردهای جسمی مثل انواع سر درد و کمردرد
  • قاعدگی نامنظم
  • عدم وجود اعتماد به نفس
  • افزایش اشتها و اضافه وزن
  • بی‌‎میلی جنسی

افسردگی غیر معمول را در این مطلب بیشتر بشناسید

علائم افسردگی

مردان کم‌تر از زنان برای درمان افسردگی به پزشک مراجعه می‌‎کنند

علائم افسردگی در مردان

گفته می‌‎شود که زنان بیش از مردان به افسردگی دچار شده و نشانه های افسردگی در آن‌ها بیشتر دیده می‌شود؛ اما آمارها نشان می‎‌دهند که تعداد مردانی که با خودکشی به زندگی خود پایان می‌‎دهند، چهار برابر زنان است. این مسئله ممکن است به این دلیل باشد که مردان کمتر از زنان به دنبال تشخیص و درمان افسردگی می‌‎روند. هنوز مشخص نیست که چرا زنان و مردان علائم متفاوتی از این بیماری را تجربه می‌‎کنند. اما به نظر می‌‎رسد که عواملی مثل ساختار شیمیایی مغز، هورمون‎‌ها و تجربیات زندگی در این زمینه نقش دارند. برخی از مهم‌‎ترین علائم افسردگی در مردان عبارتند از:

  • افزایش تحریک‌‎پذیری
  • احساس عصبانیت و خشم شدید
  • بی‌قراری
  • اختلال در تفکر و تمرکز
  • کم اشتهایی (در برخی موارد پر اشتهایی و پرخوری)
  • اضطراب بیش از حد
  • ناتوانی در تصمیم‎‌گیری
  • خستگی و کندی در رفتارهای فیزیکی و ذهنی
  • سوء مصرف مواد مخدر
  • از دست دادن هیجان و کمبود انرژی
  • کناره‌‎گیری و انزوا
  • نارضایتی
  • ناتوانی یا بی‌‎علاقه شدن به مسائل جنسی
  • پرخوابی یا کم‌‎خوابی ( راجع به خوب خوابیدن بیشتر بخوانید.)

درباره روان پریشی و درمان آن بیشتر بدانید

علائم افسردگی در زنان متاهل

افسردگی می تواند هر فردی را، صرف نظر از جنسیت یا وضعیت تاهل، تحت تاثیر قرار دهد. وقتی صحبت از زنان متاهل به میان می آید، علائم افسردگی ممکن است به دلیل استرس اضافی مدیریت یک رابطه پیچیده تر باشد.

علائم افسردگی در زنان متاهل می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تغییر در اشتها و وزن: زنان ممکن است افزایش یا کاهش وزن قابل توجهی را تجربه کنند، زیرا برای مقابله با افسردگی خود تلاش می کنند.
  • مشکلات خواب: ممکن است در خوابیدن مشکل پیدا کنند یا ممکن است بیش از حد معمول بخوابند.
  • از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردند: زنان مبتلا به افسردگی ممکن است در فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردند شرکت نکنند، از جمله معاشرت با دوستان یا سرگرمی ها.
  • تحریک پذیری: افسردگی همچنین ممکن است باعث شود زنان در روابط خود تحریک پذیرتر و کوتاه مزاج شوند.
  • عزت نفس پایین: زنان ممکن است احساس بی ارزشی، گناه، و ناامیدی را تجربه کنند و به این باور برسند که خود مسئول مشکلات خود در ازدواج هستند.
  • کمبود انرژی: ممکن است احساس خستگی یا فرسودگی کنند که انجام فعالیت های روزانه را به چالش می کشد.
  • افکار خودکشی: در موارد شدید افسردگی، زنان ممکن است افکار خودکشی نیز داشته باشند.

لازم به یادآوری است که هر زن متفاوت است و علائم افسردگی در زنان متاهل می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. هر کسی که معتقد است علائم افسردگی را تجربه می کند باید برای تشخیص و درمان مناسب با یک متخصص روانشناس صحبت کند.

برای درمان افسردگی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

علائم افسردگی در جوانان

علائم افسردگی در جوانان می‌تواند شامل موارد زیادی باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1. غمگینی یا تحریک پذیری: خلق و خوی منفی مداوم، احساس ناراحتی، ناامیدی، دلسردی یا احساس تحریک پذیری بیش از حد معمول.

2. از دست دادن علاقه و لذت: از دست دادن علاقه به فعالیت های معمول، از جمله سرگرمی ها، معاشرت، یا گذراندن وقت با دوستان و خانواده.

3. مشکل در تصمیم گیری: مشکل در تمرکز، به خاطر سپردن جزئیات یا تصمیم گیری.

4. کم انرژی بودن: احساس خستگی، تنبلی یا کمبود انرژی، حتی پس از خواب کافی.

5. تغییر در اشتها یا وزن: تغییر در اشتها، خوردن بیشتر یا کمتر از حد معمول، که ممکن است منجر به افزایش وزن یا کاهش وزن قابل توجه شود.

6. اختلالات خواب: تجربه بی خوابی یا پرخوابی، که می تواند منجر به مشکلات در بیدار شدن در صبح شود.

7. احساس بی ارزشی یا گناه: احساس گناه بدون دلیل آشکار و تجربه عزت نفس پایین.

8.احساسات خودکشی: تجربه افکار مکرر مرگ، خودکشی یا آسیب رساندن به خود.

اگر این علائم برای دو هفته یا بیشتر ادامه یابد، ممکن است نشانه افسردگی در حوانان باشد که مشاوره با روانشناس می‌تواند بسیار مفید باشد.

علائم افسردگی بعد از زایمان

افسردگی پس از زایمان (PPD) نوعی افسردگی بالینی است که می تواند زنان را پس از زایمان تحت تاثیر قرار دهد. شروع علائم معمولاً در چند هفته اول پس از زایمان رخ می دهد، اما گاهی اوقات ممکن است چندین ماه طول بکشد تا علائم ظاهر شوند.

علائم افسردگی بعد از زایمان می‌تواند از نظر شدت و مدت متفاوت باشد، اما معمولاً عبارتند از:

  • احساس مداوم غم، ناامیدی و یا پوچی
  • عدم علاقه یا لذت به فعالیت هایی که زمانی لذت بخش بوده اند
  • مشکل در خوابیدن یا خواب زیاد
  • تغییرات در اشتها، از جمله پرخوری یا از دست دادن اشتها
  • احساس بی ارزشی یا گناه
  • مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری
  • خستگی یا از دست دادن انرژی
  • تحریک پذیری یا تحریک پذیری
  • از دست دادن علاقه به رابطه جنسی
  • افکار خودکشی
  • همچنین برای زنان مبتلا به PPD معمول است که علائم فیزیکی مانند سردرد، مشکلات معده و درد عضلانی را تجربه کنند.

علائم افسردگی بعد از زایمان می تواند یک بیماری جدی باشد و برای زنان مهم است که در صورت مشاهده هر یک از این علائم به دنبال کمک باشند. گزینه های درمانی می تواند شامل درمان، دارو یا ترکیبی از هر دو باشد.

علائم افسردگی بعد از زایمان

چگونه از افسردگی نجات پیدا کنیم

افسردگی می تواند یک بیماری جدی باشد که نیاز به کمک حرفه ای دارد. با این حال، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کمک به کاهش علائم افسردگی انجام دهید:

1. کمک بخواهید: با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید که می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه درمانی را ایجاد کنید که بهترین کار را برای شما دارد.

2. به طور منظم ورزش کنید: فعالیت بدنی منظم به کاهش علائم افسردگی کمک می کند.

3. با مردم در ارتباط باشید: حمایت اجتماعی می تواند به مقابله با افسردگی کمک کند.

4. مراقبت از خود را تمرین کنید: در فعالیت هایی شرکت کنید که باعث ارتقای مراقبت از خود می شوند مانند مدیتیشن، یوگا و ذهن آگاهی.

5. تکنیک های تمدد اعصاب را تمرین کنید: تکنیک هایی مانند تمرینات تنفس عمیق می تواند به آرامش و آرامش ذهن شما کمک کند.

6. یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید: یک رژیم غذایی سالم می تواند به بهبود خلق و خوی شما کمک کند.

به یاد داشته باشید، راه بهبودی از افسردگی زمان و تلاش می‌خواهد. در تلاش های خود برای داشتن احساس بهتر صبور و پایدار باشید.

بهترین پزشک برای درمان افسردگی

افسردگی میلیون‎‌ها نفر را در سرتاسر جهان تحت تاثیر قرار می‌‎دهد و درمان‌‎های مختلفی برای آن، از تغییر سبک زندگی تا دارو درمانی در نظر گرفته شده است. تداوم نشانه‌‎های ذکر شده در این مقاله برای مدت زمانی بیش از دو هفته نیاز به بررسی تخصصی دارد. تشخیص این که فرد افسرده است یا نه بر عهده پزشک متخصص است و او می‎‌تواند روش درمانی مناسب را برای او انتخاب کند.

بنابراین درخواست کمک حرفه‌‎ای و تخصصی اولین قدم برای بازگشت به احساس و شرایط قبل از افسردگی است. چنان‎‌چه نمی‌‎دانید چه‌‎طور درمان را آغاز کنید یا می‌‎خواهید در مورد نشانه‎‌های این بیماری در خود با یک پزشک متخصص صحبت کنید، می‌‎توانید از حال کمک بگیرید. با استفاده از مشاوره روانشناسی آنلاین مشاوران متخصص این سامانه در زمینه روانشناسی و روانپزشکی در تمام ساعات شبانه‎‌روز و هر روز هفته آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما هستند. پس نشانه‌ های افسردگی را نادیده نگیرید و آن‎ها را عادی و طبیعی تلقی نکنید. این بیماری در صورت درمان به‌‎موقع به راحتی کنترل خواهد شد، اما در صورت بی‌‎توجهی و تشدید علائم، ممکن است عواقب جبران‌‎ناپذیری داشته باشد. شما در صورت مشاهده چنین علائمی در خود یا اطرافیانتان چه تصمیمی می‌‎گیرید؟

 

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات